• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

inst. = förkortning för????

(...) om det inte var så att jag av ren princip inte Fejsbockar (...)
Jag lovar, det är värt att tillfälligt tumma på dina principer för "Sverige mot särskrivning". Eller vad sägs om följande säljannons (autentisk!):
Naken halsade dvärg höns

Rinkeby- alt. rosengårdssvenskan har IMHO potential att - på längre sikt och under gynnsamma omständigheter - berika och vitalisera normsvenskan. Jag tror mig redan se redan början på denna process.
OBS - icke att sammanblanda med vårt svek mot rinkebybarnens rätt att få lära sig normsvenska.
 
Nejdå Patrik,
om man är en drottningens undersåte och av Brittisk härkomst (eller uppvuxen i annat land med modersmål stammande från Storholmen) så är man naturligtvis ursäktad sin särskrivningsvana på det vilda främmande svenska tungomålet. Det gör inte särskrivningarna vackrare men möjligen förklarliga...

Problemet är alla, sedan flera generationer infödda, "svennar" som inte har vett nog, eller som haft undermåliga modersmålslärare i småskola till gymnasieskola vilka inte haft vett nog, att lära sig/ut en korrekt svenska. Svenskan är de sammansatta ordens Höga Visa*. Särskrivningar borde nutidens rättstavningsprogram prioritera skoningslös utrotning av!
/Odd

*Det längsta (korrekta!) sammansatta ord jag någonsin stött på var en militär beteckning som tog drygt en och en halv tryckt bokrad att skriva ut. Författaren (eller sättaren?) var tvungen att avstava beteckningen för att kunna trycka ordet. Gudskelov så fanns beteckningen bara fullt utskriven på ett enda ställe i bokverket, sedan ersattes ordet av en fullt uttalbar akronym...
 
Jag lovar, det är värt att tillfälligt tumma på dina principer för "Sverige mot särskrivning". Eller vad sägs om följande säljannons (autentisk!):
Naken halsade dvärg höns

Rinkeby- alt. rosengårdssvenskan har IMHO potential att - på längre sikt och under gynnsamma omständigheter - berika och vitalisera normsvenskan. Jag tror mig redan se redan början på denna process.
OBS - icke att sammanblanda med vårt svek mot rinkebybarnens rätt att få lära sig normsvenska.

Undrar när vi för första gången får se något i stil med EMÖÅ (enligt min ödmjuka åsikt) :)

Jag har för mig att det är Fredrik Lindström som sagt ungefär att så länge alla begriper vad som sägs eller avses så är det bra, men jag tycker det bör finnas en norm som rättesnöre, i syfte att ta bort tvetydigheter.

/Patrik, som försöker använda svenska ord men blir ibland avundsjuk på engelskans större nyansrikedom
 
Nejdå Patrik,
<klipp>

*Det längsta (korrekta!) sammansatta ord jag någonsin stött på var en militär beteckning som tog drygt en och en halv tryckt bokrad att skriva ut. Författaren (eller sättaren?) var tvungen att avstava beteckningen för att kunna trycka ordet. Gudskelov så fanns beteckningen bara fullt utskriven på ett enda ställe i bokverket, sedan ersattes ordet av en fullt uttalbar akronym...

Försvarsmakten är ju annars glad för förkortningar och den minst effektiva dito är nog grdman där man sparat in ett helt tecken i ordet grodman. Men då det är många andra vanliga miltärord (grupp, granat, grön, grå) med samma inledande bokstäver som ska förkortas så blev det nog så.


/Patrik, certifierad nöjesdykare men kallar mig inte grdman
 
Undrar när vi för första gången får se något i stil med EMÖÅ (enligt min ödmjuka åsikt) :)
Jag har för mig att det är Fredrik Lindström som sagt ungefär att så länge alla begriper vad som sägs eller avses så är det bra, men jag tycker det bör finnas en norm som rättesnöre, i syfte att ta bort tvetydigheter.
/Patrik, som försöker använda svenska ord men blir ibland avundsjuk på engelskans större nyansrikedom
Touché ;)
Men jag tänker inte ta strid mot IMHO; det är alldeles för etablerat för att EMÖÅ skall ha någon rimlig chans.
Jag är ingen purist - det är inte nytillskott jag vill strida mot, utan tvärtom bortfall/utarmning ;)
 
Särskrivningar borde nutidens rättstavningsprogram prioritera skoningslös utrotning av!
Jag skulle påstå att stavningskontrollen är en del av problemet snarare än lösningen i dagsläget. En hel del stavningsprogram tycker att mer absurda hopsatta ord är fel, medan deras delar är helt ok. Jättekyckling; icke! Jätte kyckling, ok. Och hur ska programmet kunna veta att det inte är den berömda bruna, håriga och sjuka sköterskan som åsyftas?

På tal om ord... Jag är road över att ordet "OK" ändå är så nutida (början 1800-tal typ). Tämligen svårt att klara sig utan denna konstruktion.
 
Själv jobbar jag hårt för att få in följande uttryck på ett naturligt sätt i mina dagliga samtal... :)

”Jag reser med första möjliga fartygslägenhet.”
”Jag förväntar mig att du gör detta per omgående.”

Och den vackraste titeln i svenska språket är tvivelsutan: ”superkargör” :)

När det gäller irritationsmoment är något av det mest fasansfulla som kan möta mitt språkliga öga genitivapostrofer i svenskan, vilket det vimlar av i företagsnamn nuförtiden. Eller att folk inte kan skilja på divis och tankstreck, citationstecken och tumtecken, bokstaven ”x” och multiplikationstecknet × o.s.v.

The horror, the horror... Men så är detta en stor del av mitt jobb också. Då nördar man in...! :)

Mats
 
@eyck
Betraktar mig som hyfsat språkintresserad, men "genitivapostrof" vet jag inte vad det är, och inte heller "divis" (kan naturligtvis googla det, men det kommer sannolikt många andra också få göra).

Att använda tumtecken istället för citattecken bifogar jag vänligt två exempel på, x istället för multiplikationstecken begriper jag vad du menar (och varför folk nyttjar, åtminstone på forum o dyl, få som anser det värt att tjafsa någon längre tid för att få *rätt* tecken, när nu ett x är fullt begripligt för de flesta).
 
Genitivapostrof är det man använder på engelska för att beteckna tillhörighet.

"Peter's backpack" heter på svenska "Peters ryggsäck". Inte "Peter's ryggsäck".

De andra grejerna är ju egentligen typografiska och där är det ju ofta så att de system som används för forum och liknande kanske inte har vettigt stöd för att använda korrekta tecken. På ett vanligt tangentbord finns ju inte alla varianter av tecknen, så om man nu inte råkar kunna unicode-siffrorna för en massa specialtecken utantill så får man använda - för både tankstreck, bindestreck och minus. Inte heller finns citationstecken på tangentbordet utan det är ju bara " som finns där.

Att använda x för gånger går ju bra så länge man inte ska multiplicera x med nåt. x x 100 blir ganska otydligt. Skriver man med rätt tecken blir det x × 100 och det är lite tydligare. Visst kan man tänka sig att skriva X x 100, men i vissa fall vill man ju skilja på x och X (och ×).

Däremot borde ju de som jobbar professionellt med skrift (d.v.s. tidningar och liknande) i alla fall ha koll på skillnaderna.


Jag tycker ju också personligen att skolorna faktiskt borde lära ut att det är skillnad på dessa tecken, med tanke på att elever skriver mer och mer på datorn. Man behöver kanske inte kräva att skolelever alltid gör rätt, men de ska inte se ut som ett frågetecken när man påpekar att de gjort fel utan de ska reagera "Ja just ja, det har jag hört talas om".
 
Jo, det var professionella textproducenter jag syftade på, inte diskussionsfora, och Peter har rätt ang. det dåliga stödet för korrekt ortografi/typografi i dessa sammanhang.

Men att många bokförlag, dagstidningar och tidskrifter inte ens har en grundläggande förståelse för detta är beklämmande.

Divis = bindestreck.

Mats
 
Att använda x för gånger går ju bra så länge man inte ska multiplicera x med nåt. x x 100 blir ganska otydligt. Skriver man med rätt tecken blir det x × 100 och det är lite tydligare. Visst kan man tänka sig att skriva X x 100, men i vissa fall vill man ju skilja på x och X (och ×).

"x gånger 100" skrivs som "100x".

Så länge läroböckerna samt det material lärarna lämnar ut använder korrekt formatering så torde eleverna se hur det borde vara.
 
Jo, det var professionella textproducenter jag syftade på,
Menar du på allvar att förlag odyl gör fel på detta? Då håller jag med om att det sticker i ögonen, jag trodde du klagade på folk som gör fel på forum, för seriöst, jag är inte villig att jobba speciellt mycket för att typsätta ett foruminlägg korrekt...

Däremot brukar jag använda Latex för att producera någorlunda officiella saker med mycket matematik i, just för att få korrekta multiplikationstecken och en visuellt tilltalande layout.
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...