Att Lifta!? Ja!

Har faktiskt funderat på att ha en skylt dit jag ska men ännu inte gjort det. En gång fick jag lift hela vägen hemifrån..

jag tänker att skylten är bra ifall vägen man ska ta sig på är en man inte vill bli avsläppt mitt på. antingen att du ska t dig genom en stad du är på väg in i, och du vet att det blir svårt att få lift mitt i stan för folk ska på så olika håll. skylten är väl egentligen för just dom tillfällena när bilar ska på olika håll och du vill visa vem du vill ha lift med. jag har mest erfarenhet av att stå på vägar som bara går i en riktning, eller att jag inte har ett direkt mål, och då spelar det inte lika stor roll vem man åker med. men dom gånger jag har liftat med skylt brukar det funka att plocka en bit kartong på en bensinmack och låna en penna där. det tar ju väldigt lite plats i väskan som kommenterades innan så det är klart att det är en bra idé att ha med sig. min erfarenhet är att jag liftar med skylt när jag behöver komma fram till en viss plats, men också oftare under vinterhalvåret än sommarhalvåret.
 
Du kommer inte att tro mig. Tyskland...

Ingen aning. Tyskland?
;)

ja men exakt det här bekräftar min teori, att det är svårare och jobbigare att lifta i mer "välmående" länder. det är nog också svårare i länder med mycket turism, för allt där tas betalt för. jag tycker det är lättare desto mindre vägarna är och desto mer off du är. landsbyggden i östeuropa har varit så löjligt enkel att lifta på. det är väl det som också gör att jag älskar att lifta där. man känner inte att allt är business, att man hjälps åt är regel. detsamma gäller för dom nordiska länder jag har liftat i med, att landsbyggden och små vägar är mycket enklare att få lift på. min teori är att man inte tycker det är lika jobbigt att plocka upp någon, och inte lika främmande. och på en stor väg kör så mycket bilar så det är lätt att tänka att någon annan kan plocka upp hen. jag tycker att liftandets filosofi speglar mycket av samhället, den förklarar rädslan vi har för det främmande och oförmågan att ta oss an jobbigt vi inte tycker är vår uppgift. och det är på grund av det här jag tror att det är bra att lifta, men också att plocka upp liftare, för vi sätter oss själva utanför vår komfortzon och får lov att bekanta oss med en främling.

hur ska vi sprida liftandets gospel? det skulle inte förvåna mig om politikerna(oberoende av färg) snart känner att vi medborgare behöver styras upp ytterligare och ska lagstadga mot liftande. finns det kanske redan något slags förbud? vet någon?
 
jag får väl börja...

jag har liftat i polen, slovakien, ungern, rumänien, ukraina, sverige, norge, island och indien och älskar att göra det. jag tycker det är ett så socialt och billigt sätt att resa på. jag har liftat mest med min flickvän och en del själv. jag har också plockat upp liftare i dom flesta länder jag nämnde tidigare. jag tycker att liftande har ett så tråkigt rykte där potentiella liftare är rädda för dom som ska plocka upp dom och potentiella uppplockare är rädda för liftarna dom ska plocka upp. den här onda cirkeln är verkligen självförgörande. jag har inte haft en enda dålig erfarenhet genom allt liftande jag har gjort. visst jag vet att jag är kille och det är en helt annan sak ifall en tjej skulle lifta själv, men jag tänker att ifall vi kan börja diskutera det här så kan vi kanske hjälpas åt att försöka förändra attityden både hos förare och resande.

jag är sugen på att ge massvis med tips om mina erfarenheter, men jag vill nästan ännu hellre ha egna tips och höra om era liftningsäventyr!


Måste bara fråga... är det någon gång du känt obehag eller valt att inte plocka upp en person av någon anledning?
 
Senast redigerad av en moderator:
Du kommer inte att tro mig. Tyskland...

Ingen aning. Tyskland?
;)
Tyskland tyckte jag personligen, som tjej, var lätt att lifta. Dock pga all terrorism, flyktingsfrågor så var det många skeptiska.
Man får ha en synlig svensk flagga, det gjorde susen.
Jag tror också utseende spelar lite roll. Desto blondare=lättare å få lift.
Tråkigt nog.
 
Tyskland tyckte jag personligen, som tjej, var lätt att lifta. Dock pga all terrorism, flyktingsfrågor så var det många skeptiska.
Man får ha en synlig svensk flagga, det gjorde susen.
Jag tror också utseende spelar lite roll. Desto blondare=lättare å få lift.
Tråkigt nog.
Jag är visserligen rätt svartmuskig, men det var så pass många år sedan jag senast liftade i Tyskland, att det inte kunde vara frågan om oro för "terrorister " (de blonda från RAF om några). Att det var färre som stannade, berodde nog helt banalt på att fler än i t ex Italien satt i dyra renputsade bilar med fläckfri klädsel, som de var rädda om ;).
Det hände också mer sällan, åtminstone när det gällde medelålders och äldre människor, att jag lyckades få igång ett samtal, blev hembjuden etc. Den yngre generationen var betydligt öppnare (och hade risigare bilar ;))

Men det är riskabelt att dra generella slutsatser av individuella erfarenheter; det statistiska underlaget är alldeles för litet så våra intryck blir mest resultatet av en ren slump. I somras liftade jag med stor framgång i Norge, efter att ha fått mig itutat av infödda norrmän, att det i stort sett var omöjligt :)
 
Jag är visserligen rätt svartmuskig, men det var så pass många år sedan jag senast liftade i Tyskland, att det inte kunde vara frågan om oro för "terrorister " (de blonda från RAF om några). Att det var färre som stannade, berodde nog helt banalt på att fler än i t ex Italien satt i dyra renputsade bilar med fläckfri klädsel, som de var rädda om ;).
Det hände också mer sällan, åtminstone när det gällde medelålders och äldre människor, att jag lyckades få igång ett samtal, blev hembjuden etc. Den yngre generationen var betydligt öppnare (och hade risigare bilar ;))

Men det är riskabelt att dra generella slutsatser av individuella erfarenheter; det statistiska underlaget är alldeles för litet så våra intryck blir mest resultatet av en ren slump. I somras liftade jag med stor framgång i Norge, efter att ha fått mig itutat av infödda norrmän, att det i stort sett var omöjligt :)

Biten med blonda kom från en polisman som såg mig med en skylt som frågade mig vart jag kom ifrån. Bad mig visa pass och undrade om jag hade ssvenskflagga att sätta upp.
Jag hade då en halvblonderat hår vilket han påpekade å sa tt jag skulle få bättre lycka om jag var helt blond.
Som bevis på det hela så kom ett yngre par några timmar senare (blonda) och de fick skjuts efter några minuter.
Troligast är det bara ren tillfällighet men efter flaggan sattes upp, fick jag mindre väntetid.

Inget är omöjligt, oavsett kön, hud/hårfärg etc. Det är bara en fråga om trender och hur mycket man orkar vänta..
 
Jag liftade också runt i Sverige, Europa och Nordafrika. Liftandet var både ett rent transportmedel - jag liftade till och med till Kvikkjokk för att fjällvandra när jag var 16 och saknade andra möjligheter att ta mig dit - men också en livsstil. Det fanns också en viss ideologisk bakgrund: Att det var vansinne ur miljösynpunkt att bilar gick halvtomma kors och tvärs över landet.
Jag började lifta som 14-åring och slutade någonstans strax över 20. Några återfall har jag haft, senast när vi missade bussen i Kiruna för några år sedan och skulle åt Abiskohållet. Två vuxna män med varsin bamseryggsäck lockade inte många att stanna. Hundratals tjusiga bilar med mycket ledigt utrymme och semestrande skandinaver passerande, innan till slut ett ungt tjeckiskt par i en skruttig 745:a, knökfull med prylar, stannade.

Någon mer förresten som var medlem i Flygande tummen? Jag var kvalificerad på båda punkterna, flera gånger om. Rekord i stillastående slogs i Tjåmotis, på väg till Kvikkjokk - 1,5 dygn på samma plats. Rekord i flyt var en direktlift från Norrköping till Rom, med en trevlig kvinna, vars modersinstinkter fick henne att betala för allt jag hade tänkt avstå från under resan, med min skrala kassa.
 

Bilagor

  • flygande_tummen.jpg
    flygande_tummen.jpg
    232.9 KB · Visningar: 454
Härligt å läsa Mats!

Ja, jag började också lifta runt 14års åldern och precis som du säger är det ju en livsstil. Mitt resande slutade för mig med runt 20-25års åldern för att nyligen plockat upp det igen, nu senaste i somras när jag liftade runt i Tyskland (fast planen var att åka runt i Europa).
Blir mera lifta framöver, med tung packning.

Finns ingen åldersbegränsning, "bara" å görar't!
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...