GPS med nödkontakt

Jag är mycket ensam ute i skogen, på fjället. Ju äldre jag blir ju mer tänker jag på någon sorts nödsändare. telefonen har ju inte kontakt överallt. Önskar någon vill delge erfarenheter om olika sändare!

/P
 
PLB eller SPOT?

Kommer inte riktigt ihåg hur jag tänkte men jag läste allt jag hittade inklusive trådar här på utsidan med (nästan upprörda) diskussioner om vilket som var bäst.

Jag hade tidigt bestämt mig för att en pryl fick räcka. Det blev en PLB men jag minns som sagt inte varför.

Jag tror att det är något av dessa alternativ du söker.

mvh thomas
 
Ta en titt på inreach explorer

Kan varmt rekommendera en InReach explorer. Det är både en nödsändare och har inbyggd gps. Du kan skicka färdigprogrammerade meddelanden och komponera egna meddelanden. Sen har den en stor fördel i och med att man får kvittens på att meddelandet gått iväg, och att man även kan ta emot meddelanden. InReach använder sig av Iridiumsatelliter vilket gör att täckningen fungerar från pol till pol. Visseligen är den dyrare än spot men det känns som om det kan vara värt det.
Det går även att para ihop den med mobilen för att enklare kunna skriva egna meddelanden.
 
Kolla länken så hittar du kostnaden för olika abonnemangen, finns både korttids och på årlig basis med olika kostnad beroende på hur stor nyttjandegrad man beräknar ha. Månadskostnaden dras från det kort man registrerat. Är man ute ofta där täckningen med telefonen är begränsad känns det riktigt prisvärd. Har två stugor uppe i lapplandsfjällen där jag brukar vara där den ena helt saknar mobiltäckning och den andra har begränsad täckning på många ställen så då känns det skönt att både kunna skicka och ta emot meddelanden.

http://www.inreachdelorme.com/product-info/subscription-plans.php
 
För mig blev valet en PLB. Huvudanledningarna var bäst täckning, inget abonnemang, samt inte en massa andra "finesser" som stjäl kraft från batteriet innan det blir ett skarpt läge.

Det blev en Ocean Signal rescueME PLB1 för att den var minst och lättast och passar bäst för vandring. Funkade bra att alltid ha den i benfickan på sommarens fjällturer. Den kanske inte är optimal om man ska paddla eller vara ute på sjön eftersom den inte flyter...
 
Fast den där kräver GSM-täckning... Och TS var ju orolig över just att telefonen inte har kontakt överallt. Har telefonen inte kontakt så har den där heller inte kontakt.
 
PLB är tryggast då det gäller

Hejsan,

Var inne i "djungeln" förra året och kom efter en hel del research fram till att det var PLB som bäst uppfyllde våra behov. Så det blev en McMurdo Fast Find 220 PLB.

Anledningen till att vi valde PLB framför spot eller iridium alternativ är att det enligt de experter som jag kontaktade och den info som övrigt gick att finna är det tryggaste alternativet. Anledningen ska vara att uteffekten på en PLB är mycket högre än på andra alternativ! Så om det är dåliga mottagning/sändningsförhållanden lyckas en PLB mycket oftare "slå igenom" de atmosfäriska störningarna.

Hörde från en snubbe som hade en kompis med spot att de varit väldigt nära att larma fjällräddningen då spoten "dog" helt plötsligt och inte återkom på 2 hela dygn. Men det visade sig att det bara var för mycket norrsken för att spoten skulle kunna få kontakt med satelliterna. Så mycket för den tryggheten....bryter du benet mitt i en solstorm är det bara att ligga där och hoppas att den går över innan man är rökt!!!

Enda nackdelen med en PLB är egentligen att den bara kan användas i nödfall, medans spot iridium alternativ går att använda mer kontinuerligt. Rent praktiskt har ju detta bara en begränsad nytta, förutom att skryta för kompisarna är väl det främsta fördelen för sponsrade "proffsäventyrare" som "måste" se till att deras expedition får tillräcklig uppmärksamhet så inte sponsorerna drar sig tillbaka. Sen är det klart, ska man ut på 2-månaders tur i typ Alaska och vill kunna få extra man utskickad eller liknande är det ju också praktiskt.

/ Stefan
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...