resa till sälen med 2 månaders bebis

Nu har vi bestämt oss. det blir en sälenresa och vår 2 månaders ska givetvis med :)

vi åker från örebro

Tänkte kolla om nån här på forumet har egen erfarenhet av en sån resa

Det jag vill ha tips om är bra ställen att stanna och äta/byta på, Bra restauranger som har skötbord mm. Kommer nog bli minst 2 stopp beroende lite på såklart
 
Borde inte vara något problem. Vilken väg kör ni, RV70 eller via Karlstad-Stöllet-Malung? Kör ni den senare sträckan är jag välbekant med den efter alla våra turer mellan Göteborg och Grövelsjön även med små barn.

De flesta större vägkrogar och hamburgerrestauranter bruka ha en rymlig handikapptoalett med skötbord. Har ni med er en skötväska, ljummet vatten i en termos och lite papper brukar det heller aldrig vara problem att byta i baksätet på bilen med så små barn på någon parkering om det krisar (något vi praktiserat många gånger:)). Dessutom brukar det aldrig vara omöjligt att stanna på något hotell i någon ort ni passerar och låna deras toalett.
 
hmmm, en 2 månaders baby är ganska liten och känslig för kyla, så det blir nog bättre med barnvagn istället för skidturer med pulka är mitt tips. Mina egna barn var kring året när vi släpade runt på dem i pulka första gången.

På vilket sätt är en barnvagn varmare än en dragpulka? Det förstår inte jag. min son åkte dragpulka som 5månaders kille: liggunderlag i botten, varma kläder inkl overall och sovpåse(=minisovsäck) och bra mössa, liggnades och bara litet hål kvar i kapellet för att andas friskluft och sedan sov han som en sten på turer mellan 1 och 2 timmar i spåren. Friskluft är bra och han var iofs van att sova utomhus i vagnen redan hemifrån. Nu är han 3 1/2 år och ska åka utförssskidor sin andra vinter med sele - inga långa åk i taget och viktigt med fikastopp men åka gillar han.

/Patrik
 
På vilket sätt är en barnvagn varmare än en dragpulka? Det förstår inte jag. min son åkte dragpulka som 5månaders kille: liggunderlag i botten, varma kläder inkl overall och sovpåse(=minisovsäck) och bra mössa, liggnades och bara litet hål kvar i kapellet för att andas friskluft och sedan sov han som en sten på turer mellan 1 och 2 timmar i spåren. Friskluft är bra och han var iofs van att sova utomhus i vagnen redan hemifrån. Nu är han 3 1/2 år och ska åka utförssskidor sin andra vinter med sele - inga långa åk i taget och viktigt med fikastopp men åka gillar han.

/Patrik

Jo det är klart, mätta och nerbäddade är en dragpulka lika ombonad som en barnvagn och friskluft är alltid bra (våra barn sov alltid ute i barnvagnen alla årstider när möjligheten gavs, även vintertid i fjällen). Det är väl uppsynen över barnet att det ligger bra och inte glider ner (dvs fria andningsvägar) etc som man gärna vill ha koll på när de är så små som 2 mån. Men det är ju lättare för den som åker bakom pulkan att ha koll på.
Som sagt, upplevde nog att mina barn var mycket mer rediga vid 5-6 månaders ålder än när de var 2 mån, men var kanske onödigt ängslig förälder;). Nu är de 21 och 23 år och gör mig sällskap i fjällen:)
 
minns inte hur jag åkt dom senaste gångerna men när jag kollar eniro säger den Örero-hällefors--malung,

finns det nån lika kort/snabb väg från örebro där man kanske har lite fler möjligheter till stopp på vägen

Måste ju planeras lite mer noggrant nu när man är tre :)

ps. pulkan får nog vänta.
 
Från örebrotrakten åker nog de flesta antingen Hällefors-lesjöfors-Vansbro eller Karlskoga-Storfors-Filipstad-lesjöfors-Vansbro. Vilken väg man väljer beror nog mest på var i länet man utgår ifrån, bor man söder om E18/E20 delningen vid pilängen väljer man nog oftast vägen via Karlskoga, de som bor på norr åker nog oftare via Hällefors.

I princip samtliga samhällen efter vägen erbjuder mat i någon form och det brukar inte vara något problem att ha med småbarn på dessa ställen.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...