Tälta runt Sundsvallstrakten?

Tjena!

Har Ni några bra förslag där man kan sätta upp sitt tält runt omkring Sundsvall (gärna längs med kusten).
Har själv prövat Lörudden, men skulle vilja ha fler förslag.
Tacksam för svar.

MVH

Anders
 
Om du har bil så finns många fina ställen ute på Alnö och längs med Indalsälven inåt landet.
Om du har båt så är små-öarna utanför fina, Björkön, Rödön, Granön osv.

Återkom gärna med tips om du hittat något mysigt. Och med bilder :)
 
Tips 1: Åk mot Skatan/Galtsröm. Den stora obebyggda halvön Galten bjuder på fina vyer och bra lägen för tältning. En skogsbilväg går långt ut på halvön till en vändplan, därefter får du gå på känsla. Jag hörde dock att det är väldigt många vindfällen där efter vinterns storm, så var försiktig.

Tpis 2: Åk mot Galtström. I sista korsningen, när du nästan är framme, kan man åka rakt fram på en liten grusväg. Följ den några kilometer så hittar du fantastiska klippor att tälta på.

Tips 3: Åk till oljecisternen vid Essvik, Nyhamn, och fortsätt ett par hundra meter. På vänster sida finns en liten parkering där en stig leder över berget mot havet. Här finns vindskydd (klätterklubbens antar jag, eftersom det finns populära klätterklippor i närheten) och vackra vyer. Gott om ställen att tälta på.

Go tur!

//Anders
 
Testat tips nr 3!

Tips 1: Åk mot Skatan/Galtsröm. Den stora obebyggda halvön Galten bjuder på fina vyer och bra lägen för tältning. En skogsbilväg går långt ut på halvön till en vändplan, därefter får du gå på känsla. Jag hörde dock att det är väldigt många vindfällen där efter vinterns storm, så var försiktig.

Tpis 2: Åk mot Galtström. I sista korsningen, när du nästan är framme, kan man åka rakt fram på en liten grusväg. Följ den några kilometer så hittar du fantastiska klippor att tälta på.

Tips 3: Åk till oljecisternen vid Essvik, Nyhamn, och fortsätt ett par hundra meter. På vänster sida finns en liten parkering där en stig leder över berget mot havet. Här finns vindskydd (klätterklubbens antar jag, eftersom det finns populära klätterklippor i närheten) och vackra vyer. Gott om ställen att tälta på.

Go tur!

//Anders

Har nu testat tips nr 3, dvs Nyhamn. Ett mycket bra val måste jag säga. Känner till stället sedan tidigare då jag har klättrat där. Tyst, lugnt och en vacker vy över havet.
Slog upp mitt Exped Venus 2 som är ett i mitt tycke ett kanontält.
Rekommenderar varmt att tälta här om har möjlighet.
PS. Det är ganska lerigt och brant i början av stigen, så ta på er bra dojer.
 
Är det någon som mera specifikt kan tipsa om några bra tältplatser längs med Indalsälven, dvs väster om Sundsvall?

Anders
 
Lonings badplats

Är det någon som mera specifikt kan tipsa om några bra tältplatser längs med Indalsälven, dvs väster om Sundsvall?

Anders

Lyfter denna tråden lite.
Åker du ut förbi Indal så kommer du efter ca. en halvmil eller så till Hallsta och sen till Östloning. Precis i slutet av Hallsta så finns det en badplats nere vid Indalsälven som är lite som en lagun, där det sommartid brukar vara ganska behaglig temperatur om man jämför med utanför i älven. Hursom så finns det några fina små gläntor ut mot älven till där man kan slå upp ett tält och mysa lite. För det mesta ganska ostört. Grillplats finns på två ställen i närheten samt brygga inne i viken.

Föreslagen tältplats är ungefär här: WGS 84 (lat, lon):N 62° 36.413', E 17° 0.631' (på ett ungefär, saxat från eniro..)

Ett annat ställe som är mer avsides men också väldigt fint (samt har lite historia om man är intresserad av det) är Sillre såg, som ligger strax ovanför Dacke, ovanför Liden. Här har det varit en gammal såg en gång i tiden, men efter de kollosala vattenmängderna runt 2001 så blev Vattenfall (tror jag det var) tvungna att släppa på en massa vatten från Oxsjön som ligger ovanför. Detta ledde till att den fina ravinen med broar och lämningar efter såg mm. drogs med ut i Indalsälven och kvar vart bara något hus som hört till sen tidigare.
I vart fall så ligger det en kanotstuga ca 500 meter uppströms Indalsälven från sågplatsen sett där det är väldigt vackert och rofyllt. Kanotstugan ligger rakt nedanför ett brant berg som reser sig nästan rakt upp mot himlen ett stycke bakom stugan. Här finns även ett litet utedass för den bekväme.

Hittar hit gör man på följande vis.
Parkera här ungefär: (skyltat) WGS 84 (lat, lon):N 62° 44.840', E 16° 44.329'
Följ skyltar till kanotstuga som ligger ungefär här: WGS 84 (lat, lon):N 62° 45.089', E 16° 43.586'

Hoppas att denna tråden får lite liv igen, då även jag gärna tar emot tips om fina platser längs Indalsälven. :)

Med vänlig hälsning,
John
 
Tack, John. Alla förslag är välkomna :)

Apropå att tälta längs med kusten från Skatan fram till Lörudden, kan jag bara säga att terrängen kan vara mycket svårt. Främst är det mycket stenigt och snårigt. Något att tänka på för den som vill tälta där.
Men, väl på plats, kan man få en underbar tältning med mycket djurliv som man kanske inte annars får se.

/Anders
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Tuuli Söker boende runt Övik Andra regioner 0
pajaflow Boende runt Dalslands kanal Andra regioner 0

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...