Alpin kurs?

Kör på här istället för att skapa en ny tråd.

Jag och en polare ska ner till cham och ta en vecka med UCPA's nybörjarkurs i alpinism samt en vecka efteråt att dra på lite egna äventyr.

Vi har båda viss erfarenhet av berg(/klippa :)) (tradklättring, lite is, topptur på skidor) sen innan.

Är man nog rustad för att dra ut på egna turer av grad F sedan? Eller är man allt för grön?

Bra att kunna förbereda sig lite mentalt innan :)
 
Kör på här istället för att skapa en ny tråd.

Jag och en polare ska ner till cham och ta en vecka med UCPA's nybörjarkurs i alpinism samt en vecka efteråt att dra på lite egna äventyr.

Vi har båda viss erfarenhet av berg(/klippa :)) (tradklättring, lite is, topptur på skidor) sen innan.

Är man nog rustad för att dra ut på egna turer av grad F sedan? Eller är man allt för grön?

Bra att kunna förbereda sig lite mentalt innan :)

Nu vet jag inte exakt vilken nivå ni ligger på men har ni lett trad och is innan och har erfarenhet av toppturer så låter en nybörjar kurs lite väl lätt. Har aldrig varit på någon själv men snackat med andra som berättat om topprepsklättring på seracer, lära siggå med stegjärn, knyta åttor mm

Så jag skulle nog kolla på en lite svårare kurs. Och ja, ni ska nog helt klart klara att göra egna turer utan problem. F är i princip rena snöturer, PD scrambling och nån meters riktig klättring här och där. Finns många lätta turer inom en timmes vandring från liftarna runt Chamonix.
 
Tack för svaret! Inte vågat leda på is ännu :) Men det låter ju lovande!

Är det fler som har någon input?

När det kommer till att välja leder, vad är standard? Internet? Eller finns det någon form av förare som rekomenderas för F/PD-bestigningar?

Vi ska boka boende, är det argentiere, les houches eller chamonix som är bäst att bo i med tanke på vår erfarenhetsnivå och de turer vi kan tänkas gå? Det är ju en liten bit mellan ställena, och man vill kanske gärna bo så nära det går om man ska köra en tidig start. Vi tänkte nog inte dra på turer som kräver övernattning i refuge utan det får bli en del luftburet. Men vem vet.
 
Tack för svaret! Inte vågat leda på is ännu :) Men det låter ju lovande!

Är det fler som har någon input?

När det kommer till att välja leder, vad är standard? Internet? Eller finns det någon form av förare som rekomenderas för F/PD-bestigningar?

Vi ska boka boende, är det argentiere, les houches eller chamonix som är bäst att bo i med tanke på vår erfarenhetsnivå och de turer vi kan tänkas gå? Det är ju en liten bit mellan ställena, och man vill kanske gärna bo så nära det går om man ska köra en tidig start. Vi tänkte nog inte dra på turer som kräver övernattning i refuge utan det får bli en del luftburet. Men vem vet.

Definitivt Chamonix eller Argentiere, går bussar mellan och det är hyffsat lätt att lifta också. Ska ni campa så verkade de som bodde på campingen i Argentiere vara mer nöjda än de som bodde i Cham. Beror också på hur viktigt det är med prylshoppar, restauranger mm. Finns en del i Argentiere men inte alls lika mycket som i Chamonix.

När det gäller förare så finns det flera, The Mont Blanc Range - Classic Snow, Ice and Mixed Climbs http://www.needlesports.com/Catalogue/Books-Maps-DVDs/Foreign-Climbing-Guides/Europe/France/Mt-Blanc-Area-Chamonix-Alps/The-Mont-Blanc-Range-2007-COR-CE330 är nog bäst om ni bara vill köpa en. Ananrs få finns Francis Damilanos Snow, Ice and Mixed, vol 1 och 2 http://www.needlesports.com/Catalog...onix-Alps/Snow-Ice-Mixed-Vol-1-2005-COR-CE151 men i den är fokus på lite svårare turer även om lätta självklart också finns med. Även brittiska alpin klubben har några förare men de är rätt gamla och kassa även om de täcker mycket http://www.needlesports.com/Catalog...hamonix-Alps/Mont-Blanc-Vol-1-19906-COR-XX071
 
Ok!

Låter som Argentiere är schysstast.

Köpte mig Mont blanc range boken. Bara att börja tagga, läsa, träna kondisen och replagsarbete nu då! :)
 
Nu är jag tillbaka från mina veckor nere i Chamonix.

UCPA-kursen var väl lite som det sagts, väldigt grundläggade. Det var väl egentligen bara själva erfarenheten från bestigningen i slutet av kursen som gav något. Men det var ju bra, för vi tog oss ut själv och besteg en topp veckan efter utan guide, vilket fantastiskt äventyr det blev! Jag är helt såld. Nu är frågan hur man ska klara av abstinensen till nästa gång !

Säkerhetstänket var lite annat bland guiderna än våra svenska klippklätterinstruktörer...
 
Jag och en kompis gick UCPA:s aplina klättringskurs i sommar - är vansinnigt nöjd (med undantaget att tempot kunde vart något högre, men man få väl ha i beaktning att det är en grundkurs :)

I det stora hela så bestod kursen av lite glaciärteknik, vanlig klätterteknik, snöräddning och sedan avslutades den med en topptur... Har lagt upp ett bildspel som du kan kika på.

http://www.youtube.com/watch?v=gv5tdSmrc6E

Hör av dig om du har några frågor - å ha riktigt kul!

Mvh Tobbe
 
Fortsätter i denna tråden.
Jag och en kollega tänkte ge oss på Nordtoppen via Nygrens led i sommar.
Söker utbildning/kurs för att klara av denna typ av "klättring" på egen hand.
Jag har grönt kort för att klättra men saknar erfarenhet av isyxa, replag säkringstekniker etc.

Förra året gick vi med guide upp för Mont Blanc.
Vad finns det för typ av utbildningar? Gärna inom Sverige.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
0399 Hög alpin kurs Alpin / Bigwall 7
grawin Alpin kurs Alpin / Bigwall 3
iceman123 Alpin klättring i Norden Alpin / Bigwall 1
robert.karlstrom.77 Vill lära mig alpin klättring! Alpin / Bigwall 3
mBengtson Svensk till G2 i alpin stil. Alpin / Bigwall 5
zardoz Alpin klättring - inknytning? Alpin / Bigwall 5
Edvin m Alpin förare över Chamonix området? Alpin / Bigwall 2
seon Alpin stil, vad är det, och vilka har gjort det i Himalaya? Alpin / Bigwall 7
E9climbing Nyhetsrapporter om alpin klättring Alpin / Bigwall 539
Edvin m Lätt alpin isyxa Alpin / Bigwall 16
Nedar Alpin grundkurs sökes Alpin / Bigwall 6
simonthegraf alpin rock climbing in sweden? Alpin / Bigwall 1
chrtur [TR] - Alpin superklassiker Alpin / Bigwall 4
GrpCAndersson Alpin klættring 2008 Alpin / Bigwall 0
owahlund Alpin klättring i chamonix Alpin / Bigwall 5
langby Vill börja med alpin klättring Alpin / Bigwall 11
Carlarmfelt Traditionell 2:nd tool för alpin klättring Alpin / Bigwall 7
chem alpin stil Alpin / Bigwall 41
realout Börja med alpin klättring? Alpin / Bigwall 2
owahlund Alpin utbildning Alpin / Bigwall 8
Ix Alpin ryggsäck Alpin / Bigwall 12
LRF Alpin klättring och vandring i Iran? Alpin / Bigwall 6
mattias_tornudd Alpin klättring St Anton Alpin / Bigwall 0
Jervhed Alpin sele Alpin / Bigwall 17
Pask Ny alpin hemsida! Alpin / Bigwall 2
Andreass Keb kurs 2008 Alpin / Bigwall 14
Karl-Johan AID-klättrings kurs i Gbg Alpin / Bigwall 2
Gibbriver Högalpin kurs vid kebnekaise? Alpin / Bigwall 4

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...