Erfarenhet från Riksgränsen ??????

Hej

Är det någon som har erfarenhet från Riksgränsen, tänkte ta med familjen och åka ditt nästa år och är tacksam för kommentarer på området.

Boende ?
backar ?
Allmän service ?
övrigt ?

/ Bo
 
Egna upplevelser.

Ja, det finns en hel del att säga.

Backarna är varierande och det finns något för alla smaker, stora öppna ytor med svårighetsgrad röd och blå. Svarta avgrunder med och utan puckelpist. Stora ytor med offpist och goda möjligheter till toppturer. Boende för familj kanske ändå är bäst i Katterjokk då Riksgränsen är ett tillhåll för lite mer partyglatt folk.

Till det dåliga hör väl att man får en känsla av att liftpersonalen (oftast från södra Sverige) tror att dem är Guds skänk till oss som betalar liftkorten (och därmed deras lön). Har själv vid ett antal tillfällen upplevt detta ohyfs!

Man bör nog åka till Riksgränsen rätt sent på säsongen om man har små barn då vädret kan vara riktigt dålig (dock med bra skidåkning som följd) från premiären fram till april. Vill man gå på ren turåkning skall man vara medveten om den rikliga snöskotertrafiken i området.

MVH Urban.
 
Riksgränsen.

Ska man åka till Riksgränsen gör man det för of-pist åkningen. Ska man åka i backarna fins det bättre områden. Speciellt beror dettta på vädret, ganska ofta är det flatljus, vilket innebär att man kan räkna med ett eller annat oförberett drop på ett par, tre meter.
 
Opps, mer till ovanstående

Skidorna som fins i uthyrningen är av senaste och fetaste modell, liksom pjäxor och snowboardgrejor. Inte jättebilligt dock.

En tågtur till Narvik rekomenderas. Jättebra skidbacke med offpist möjligheter (....som är förbjudet). Fallhöjden käns enorm när man varit i Riksgränsen och kabinerna som rymdskepp i jämförelse med vinkelliftens gamla krokar.

Turåkningen runt Riksgränsen är mindre bra. Det är hur mycket skotrar som helst. På sjön är leden över 10 meter bred! Dock fins bättre områden åt andra hållet.

Riksgränsen är speciellt. Det ligger långt bort och det är lite ball att ha varit där. Men ska man ha barn med sig kan jag tänka mig att det fins bättre ställen, Ramundberget och Funäsdalen t.ex.
 
Bumpar en 14 årig tråd.

Frågeställningen är dock densamma som trådskaparen. Vad tycker ni om Riksgränsen med en 4-åring i slutet av maj?
 
Några år sedan jag var där nu, men minns jag rätt är den mest barnvänliga skidåkningen närmast Katterjokk. Annars stämmer det som sagts tidigare, växlande väder... Men en kväll/natt med skidåkning midnattsljus (vilket sena maj bör kunna ge, var där i mitten av maj och fick min natt) överglänser det mesta. Sedan ryktades om lite sämre snö än vanligt där i år, men det kan nog kollas upp av tillförlitligare källor :)
 
Hej!

Slutet på MAj Gränsen med 4-åring. Om det finns snö kvar vilket det gör i år så är det fint. Baksidan har ju barnlift (knapplift) sen finns långa knappen på baksidan och bygeliften (vinkeln) Hela baksidan klassar jag som barnvänlig, barnbacke till röda. I slasken brukar det dock bli slaskpuckel överallt, men kul hopp till ungarna.

Mycket barnfamiljer som tar sig upp till banrbacken och Nordalsfiket med skoter, så det ÄR mycket skotertrafik. I gränsen finns boende på hotellet och STF har även ett vandrarhem där numera. (fd p-länga på hö sida innan man kommer upp till hotellet, bilvägen från E 10) Annars är Katterjokk ett gemytligt lugnare boende, Konsum finns i Katterjokk på gångavstånd liksom knapp- liften som tar dig upp till baksidan.

Kan barnet åka hyfsat bra helt klart att rekomendera, vill man åka tidigare på säsongen så är Björkliden ett barnvänligt alternativ, de stänger dock tidigare (valborg)

Mvh /emma
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...