Skärmutbildning med UCPA?

Hej på er

Någon som vet något om UCPAs skärmflygutbildning i frankrike?
Bra, dålig, gäller cert taget där här, var skall man annars gå.

All info mottages med glädje...
 
UCPA

Hej den bästa sägs vara den i Samoëns (Alperna). Den värsta sägs vara den i Lachens (Södra Frankrike).

Thomas
 
UCPA skärmflygkurser

Samoëns passar bra både för nybörjaren och den mer erfarne. Lachens får du ut mer av om du redan flugit mycket eftersom det generellt är svårare att flyga där.

Behövs ingen licens för att flyga med UCPA och instruktörerna är mycket säkerhetsmedvetna.

UCPAs kurser ger mycket flyg för pengarna (dock ingen licens).
Maten är betydligt bättre i Samoëns än i Lachens. Tror också att Samoëns är bättre för den som inte pratar franska.

[Ändrat av tangden 2002-11-17 kl 10:28]
 
Har nyss varit och skärmflugit med ucpa i samoens, och det var kanon! Jag och min kompis kunde inte ett ord franska, och instruktörernas och de övriga deltagarnas (mest belgare och fransmän) engelskakunskaper var mycket begränsade. Det hindrade dock inte oss vilsna svenskar att sluta som kursettor! Charader är inte bara en lek... :)

Maten var helt underbar, tror aldrig jag ätit så mycket! Boendet är spartant, men helt okej, och samoens i övrigt är mycket vackert. Jag rekommenderar det hela å det allra kraftigaste!
 
med UCPA i Val D'Isere

Flög med UCPA i val d'Isere en vecka för några år sedan. Vi fick ganska mycket flygtid som var jättebra, det var helt OK boende / mat etc.

För mig som inte kan franska var dock teorin i stort sett värdelös eftersom den gick på 80% franska och det var en av de belgiska kursdeltagarna som försökte agera som översättare då och då. Men jag tror att eventuella språkproblem beror väldigt mycket på hur mycket engelska den aktuella läraren pratar och hans attityd.

Annars välorganiserat och trevligt!

/R
 
Skärmflyg Cert

Tänk på att om du tar ett Franskt cert så måste du sedan konvertera det till ett Svenskt om du vill flyga här. Det kostar ca 2000 SEK.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
OscarTirol Skärmflygning med UCPA Skärmflygning 7

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...