Vadbar glaciärjokk Sulitelma?

För en liten mer uppdaterad vy, här är en rejäl förstoring från en av bilderna från glaciärtungan med det vattenfallet i bakgrunden, från förra sommaren (då det var rejält varmt):

Återigen ingen bra bild på hur det ser ut uppe där det är mer horisontellt, men med tanke på hur brett det blir med märkbara sidoflöden så borde det inte vara helt utan vattenflöde.

De bilder jag har sett påminner mycket om din bild gällande flödet. Även en film som jag sett på Youtube med bilder som sveper över glaciären från SV ger intrycket av ett relativt stort flöde.

https://www.youtube.com/watch?v=ZkoLpuwxVCQ

Förekommer 6:10 och 8:03 in i filmen.
 
Hej!

Jag och en kompis gick där i slutet av juli 2016 och vår dagstur var planerad upp till svenska stortoppen. Planen var att vada över jokken innan den går ner mot väster.

Vi kom dock aldrig över själva jokken. Jag (framförallt tror jag) gjorde bedömningen att det inte kändes tillräckligt säkert. Dessutom hade vi inte med oss extra sockor vill jag minnas. Vi hade nog med oss plasttofflor för vad, men det kändes ändå som att jag ville ha ett par kängor på mig när man inte såg så bra under vattnet. Hursomhelst hade kanske en annan person bara traskat rakt över. Jag tillhör nog de mer riskaverta i vadsammanhang.

Min kompis gick ner en bit åt väster mot glaciären, men hittade inget bra ställe för vad.

Kuriosa: Möjligen första gången jag har varit på ett ställe i fjällen där majjen inte varit!

Bifogar två bilder.

Hälsningar
Tomas
 

Bilagor

  • 20160724-29 Vandring Sulitelma 059.jpg
    20160724-29 Vandring Sulitelma 059.jpg
    53 KB · Visningar: 708
  • 20160724-29 Vandring Sulitelma 061.jpg
    20160724-29 Vandring Sulitelma 061.jpg
    48.6 KB · Visningar: 709
Som jag tolkar bilderna så är övre bilden riskabel att vada pga alla rullstenar och stark ström (skulle inte heller komma på tanken att vada ett vattendrag precis innan det går under en glaciiär nedströms...), medan den undre bilden ser mer vadbar ut (om det inte döljer sig en djup strömfåra längst bort mot andra stranden?)

Samtidigt håller jag med att man måste vara mycket försiktig och undvika risker vid alla vad, och inte minst i dessa trakter där hjälp är långt bort och inte många vandrare passerar under en hel säsong.
 
Som jag ser det på den andra bilden är det ett enkelt vad. Där personen står och håller ner sina 3-delade stavar är det en "djupfåra" men jag uppskattar ändå djupet till knappt knädjupt. Lite uppströms, via snökanten i höger bildkant kommer man ut på en grundare sandrevel som man kan följa snett uppåt. Längst bort blir det lite djupare igen. Eftersom strömmen är svag just där klarar man vattendjup upp på låret utan problem. Vadarskor är dock att rekommendera.
 
Hej!

Jag och en kompis gick där i slutet av juli 2016 och vår dagstur var planerad upp till svenska stortoppen. Planen var att vada över jokken innan den går ner mot väster.

Vi kom dock aldrig över själva jokken. Jag (framförallt tror jag) gjorde bedömningen att det inte kändes tillräckligt säkert. Dessutom hade vi inte med oss extra sockor vill jag minnas. Vi hade nog med oss plasttofflor för vad, men det kändes ändå som att jag ville ha ett par kängor på mig när man inte såg så bra under vattnet. Hursomhelst hade kanske en annan person bara traskat rakt över. Jag tillhör nog de mer riskaverta i vadsammanhang.

Min kompis gick ner en bit åt väster mot glaciären, men hittade inget bra ställe för vad.

Kuriosa: Möjligen första gången jag har varit på ett ställe i fjällen där majjen inte varit!

Bifogar två bilder.

Hälsningar
Tomas

Tusen tack för de bilderna, Tomis! Kul att äntligen få se jokken uppifrån och höra från en som varit på plats.

Platsen på första bilden kräver nog en suicidal läggning för att vadas. Men bilden är fantastisk!
Den andra platsen tycker jag också ser ut att vara möjlig att vada men man vet ju aldrig hur djup fåra man hittar i sedimentet.

Stort tack!

/Pelle
 
Tänkte nyttja diskussion i denna tråd till att kanske få lite hjälp kring min egen Padjelanta/Sulitelma-vandring i sommar.

Jag tänkte vandra i riktning Miehtjerbákte från västra kanten av Råvejávrre. Jag vill helst vandra till väster om Nordkalottleden och undrar då om Gájssegiesjjåhkå samt det andra jokkarna på vägen är vadbara mot slutet av augusti? Utöver det, tror ni det finns plats för ett 3-manna tunneltält nedanför Stuorrajiegna/Miehtjerbákte, eller är det väldigt stenigt och ojämnt?

Uppskattar all form av hjälp som finns att få!
 
Råvejaure mot Stuorrajiegna

Jag tänkte vandra i riktning Miehtjerbákte från västra kanten av Råvejávrre. Jag vill helst vandra till väster om Nordkalottleden och undrar då om Gájssegiesjjåhkå samt det andra jokkarna på vägen är vadbara mot slutet av augusti? Utöver det, tror ni det finns plats för ett 3-manna tunneltält nedanför Stuorrajiegna/Miehtjerbákte, eller är det väldigt stenigt och ojämnt

Hej, vi gick exakt denna sträcka ca 8-10 augusti 2018. Den är mycket fin.

Vi gick från Råvejaure västerut, mycket vackert var det, passerade mellan Hádditjávrre och Háddit. Vi kom ner till Nordkalottleden där två jokkar ansluter till Gájlávákkjåhkå vid 900-metersnivån. Där kunde vi vada enkelt intill en fantastisk badpool.

attachment.php

Platsen var så inbjudande att vi slog läger och tog ett med fjällmått mätt behagligt bad.

Nästa dag fortsatte vi mot precis det område du beskriver. Alla vad var, liksom gårdagens, okomplicerade inkl. Gájssegiesjjåhkå, men detta var den sista dagen (cliffhanger…) av en lång torrperiod så reservation för annan regnhistorik. Turen är lättgången och med storslagen utsikt.

Vi kom dock inte över glaciärjokken från Stuorrajiegna pga kraftigt flöde. Så det jag beskriver gäller alltså området norr om detta vatten. Och det är verkligen mycket stenigt, på ett fascinerande sätt, isen har lämnat spektakulära spår. Vi fick leta tältplats mitt i stenhavet eftersom vi mindes att platån tidigare (nivå ca 1030 m) varit totalt utan vatten. Det var svårt men vi hade två enpersonstält och fick sätta dem på ett par små gräsöar, där det fanns en liten rännil vatten. Överallt annars var det snustorrt. Plats alltså mellan glaciärkant och Duolbba, nära den lilla korta jokken som startar på 1000 m.

attachment.php

Glaciärjokkens fåror i mitten på bilden. Miehtjerbákte skymtar till höger.

Vi tog en ryggsäcksfri tur upp till glaciärkanten, följde hyfsat lättgånget jokkens norra sida, uppför ett antal branta platåer. Överallt låg spännande spår av isens skav mot underlaget, allt från pyttesmå stenar i prydlig rader, till stora block på svaj. Lön för mödan var bara förnamnet när vi kom upp.

attachment.php

...och så plötsligt står vi framför Stuorrajiegna, med bara en smältsjö emellan. Magnifikt!

SEN slog vädret om och natten bjöd på ett herrans oväder med åska, slagregn och stormbyar; så liten och utsatt har i alla fall jag aldrig känt mig. Nästa morgon var det vatten överallt. Efter ett kort uppehåll började det regna igen och plötsligt är en flod på väg att översvämma mitt tält. Vi lyckades slita upp det med sekunder tillgodo.

attachment.php

Mitt tält stod nyss mitt i det bortre vattenflödet.

Allt detta var naturligtvis lärorikt. Den enastående upplevelsen av och ”närkontakten” med glaciären har dock överskuggat minnet av den nattliga skräcken, och tankarna på om vattnet hade kommit forsande när jag sov.

Om det varit svårt att ta sig över glaciärjokken dagen innan, var det naturligtvis totalt omöjligt denna dag, så vi fick ta till plan B, dvs vända norrut.

Återigen, det är en fantastisk vandringssträcka som jag gärna skulle gå igen. Önskar dig en fin tur!
/Cecilia
Edit: Jobbar på att återställa de försvunna bilderna.

ps. Läs gärna Majjens turbeskrivning över delar av detta område, jag tror det är denna: https://www.utsidan.se/cldoc/sinnliga-sulitelma-ett-underbart-misslyckande.htm
 
Senast ändrad:
Bilder till inlägg #20

Av oklar anledning försvann bilderna och jag kan inte längre redigera mitt inlägg ovan. Därför denna bilaga. (Nån mer än jag som tycker Utsidans bilduppladdningsverktyg kunde göras mer användarvänligt?)

Bild 1. Badpool och tältplats vid Gájlávákkjåhkå.
Bild 2. Tältplats före stormen, på sluttningen ner mot glaciärjokken från Stuorrajiegna. Glaciärjokken i mitten på bilden. Miehtjerbákte skymtar uppe till höger.
Bild 3. Samma tältplats efter stormen, mitt tält stod nyss i de bortre vattenfåran.
Bild 4. Majestätiska Stuorrajiegna, en magnifik syn som gjorde vår dag.
 

Bilagor

  • Tältplats vid Gájlávákkjåhkå.jpg
    Tältplats vid Gájlávákkjåhkå.jpg
    66 KB · Visningar: 315
  • Tältplats före stormen.jpg
    Tältplats före stormen.jpg
    49.1 KB · Visningar: 316
  • Tältplats efter stormen.jpg
    Tältplats efter stormen.jpg
    61 KB · Visningar: 314
  • Stuorrajiegna.jpg
    Stuorrajiegna.jpg
    47.9 KB · Visningar: 314
Hej, vi gick exakt denna sträcka ca 8-10 augusti 2018. Den är mycket fin.

Vi gick från Råvejaure västerut, mycket vackert var det, passerade mellan Hádditjávrre och Háddit. Vi kom ner till Nordkalottleden där två jokkar ansluter till Gájlávákkjåhkå vid 900-metersnivån. Där kunde vi vada enkelt intill en fantastisk badpool.

attachment.php

Platsen var så inbjudande att vi slog läger och tog ett med fjällmått mätt behagligt bad.

Nästa dag fortsatte vi mot precis det område du beskriver. Alla vad var, liksom gårdagens, okomplicerade inkl. Gájssegiesjjåhkå, men detta var den sista dagen (cliffhanger…) av en lång torrperiod så reservation för annan regnhistorik. Turen är lättgången och med storslagen utsikt.

Vi kom dock inte över glaciärjokken från Stuorrajiegna pga kraftigt flöde. Så det jag beskriver gäller alltså området norr om detta vatten. Och det är verkligen mycket stenigt, på ett fascinerande sätt, isen har lämnat spektakulära spår. Vi fick leta tältplats mitt i stenhavet eftersom vi mindes att platån tidigare (nivå ca 1030 m) varit totalt utan vatten. Det var svårt men vi hade två enpersonstält och fick sätta dem på ett par små gräsöar, där det fanns en liten rännil vatten. Överallt annars var det snustorrt. Plats alltså mellan glaciärkant och Duolbba, nära den lilla korta jokken som startar på 1000 m.

attachment.php

Glaciärjokkens fåror i mitten på bilden. Miehtjerbákte skymtar till höger.

Vi tog en ryggsäcksfri tur upp till glaciärkanten, följde hyfsat lättgånget jokkens norra sida, uppför ett antal branta platåer. Överallt låg spännande spår av isens skav mot underlaget, allt från pyttesmå stenar i prydlig rader, till stora block på svaj. Lön för mödan var bara förnamnet när vi kom upp.

attachment.php

...och så plötsligt står vi framför Stuorrajiegna, med bara en smältsjö emellan. Magnifikt!

SEN slog vädret om och natten bjöd på ett herrans oväder med åska, slagregn och stormbyar; så liten och utsatt har i alla fall jag aldrig känt mig. Nästa morgon var det vatten överallt. Efter ett kort uppehåll började det regna igen och plötsligt är en flod på väg att översvämma mitt tält. Vi lyckades slita upp det med sekunder tillgodo.

attachment.php

Mitt tält stod nyss mitt i det bortre vattenflödet.

Allt detta var naturligtvis lärorikt. Den enastående upplevelsen av och ”närkontakten” med glaciären har dock överskuggat minnet av den nattliga skräcken, och tankarna på om vattnet hade kommit forsande när jag sov.

Om det varit svårt att ta sig över glaciärjokken dagen innan, var det naturligtvis totalt omöjligt denna dag, så vi fick ta till plan B, dvs vända norrut.

Återigen, det är en fantastisk vandringssträcka som jag gärna skulle gå igen. Önskar dig en fin tur!
/Cecilia
Edit: Jobbar på att återställa de försvunna bilderna.

ps. Läs gärna Majjens turbeskrivning över delar av detta område, jag tror det är denna: https://www.utsidan.se/cldoc/sinnliga-sulitelma-ett-underbart-misslyckande.htm

Tack för ditt svar! Uppskattar dina utförliga beskrivningar - dom kommer definitivt komma till hjälp!

Vi ska se till att vara försiktiga med vaden, speciellt alldeles nedanför glaciären - jag försöker ha som grundprincip att alltid vara beredd att vända tillbaka. Men din berättelse inger absolut hopp om en väldigt spännande tur, vilket är precis det jag söker.

ps. Majjens turbeskrivning är en betydande faktor i beslutet att besöka dessa trakter :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
birru Vadbar jåkk mellan Teusajaure och Satihaure? Fjällvandring 3
birru Sievgokjåhkå (Seukokjåkkå) vadbar? Fjällvandring 1
Almgren Vassijohka, vadbar var? Fjällvandring 2
barasara Rutt från Sverige till Norge (Narvik eller Bodö/Sulitelma/Sulitjelma) Fjällvandring 9
camoscio sulitelma-padjelanta Fjällvandring 29
terhop Sulitelma Sårjåsjaure Lomivatnet Fjällvandring 1
tore47 Sjön 878 vid Sulitelma Fjällvandring 8
Hemskis Sulitelma till Vaimok Fjällvandring 2
e_palm Nordkalottleden Kautokeino-Sulitelma tips? Fjällvandring 15
majjen Missvissning runt Sulitelma? Fjällvandring 3
kickiprick Snö- och vattenläge runt Sulitelma? Fjällvandring 10
majjen Vandra runt Sulitelma? Läs detta! Fjällvandring 5
danordgren Sulitelma runt - funderingar Fjällvandring 11
Charlotte J Staloluokta -Sulitelma, synpunkter Fjällvandring 18
Kicki J Sulitelma runt via Nordkalottenleden. Motsols eller medsols? Fjällvandring 3
Evajar Sulitelma - Staloluokta Fjällvandring 7
Evajar Sulitelma Fjällvandring 14
veni Nordkalotten-Rago-Sulitelma Fjällvandring 6
tbergman Tältplats inför Sulitelma-bestigning Fjällvandring 5
pajaro Suorva-Sulitelma Fjällvandring 27
pajaro Att ta sig från Sulitelma Fjällvandring 11
Maritha Sulitelma Fjällvandring 68
Rombo Vandringssällskap Sulitelma-Sarek Fjällvandring 2
kollebolle Sulitelma - Staloluokta Fjällvandring 5
HansP Namnfel i Sulitelma Fjällvandring 3
m8rten Vad över Gajlavakkjåhkå öster om Sulitelma? Fjällvandring 1
Sigi Saltfjell/Sulitelma/Padjelanta/Rago Fjällvandring 9
Malin Nilsson Buss Sulitelma-Fauske Fjällvandring 10
asikpe Tips för Sulitelma? Fjällvandring 3
tbergman Sulitelma - ditfärd och försommar Fjällvandring 18
majjen Sulitelma Fjällvandring 29
peter1969 Sulitelma-Hellemobotn? Hjälp! Fjällvandring 14
fjallpinglan sulitelma Fjällvandring 15
petratetra Vägval Sårjåsjure till Sulitelma? Fjällvandring 3
petratetra Några "måsten" runt Sulitelma? Fjällvandring 7
Silverfox Hur ifrån Sulitelma? Fjällvandring 5
Silverfox Sulitelma/Suliskongen Fjällvandring 4
heino Sulitelma? Fjällvandring 4
nima84 Sulitelma! men hur? Fjällvandring 10
123456 Svenska stortoppen Sulitelma Fjällvandring 1
Jan Sulitelma - Kvikkjokk Fjällvandring 3
Sulitelma Fjällvandring 0
Frågor kring Vaisaluokta - Sulitelma!! Fjällvandring 2
Sulitelma Fjällvandring 4
Sulitelma Fjällvandring 2

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...