Svenska Turistföreningen Vi som organisation får inte svara i det allmänna forumet här på Utsidan. Istället har vi fått möjlighet att skapa ett eget forum du kan ställa frågor direkt till oss och vi kan informera om vad som händer. Tanken är att du här kan ställa mer generella och mer övergripande frågor om STF. När det gäller specifika bokningar eller arrangemang är ni varmt välkomna att kontakta respektive boende. Självklart kommer våra vanliga kanaler såsom Facebook och Instagram finnas kvar.

Svara

Ämnesverktyg Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2019-06-17, 15:36
Fjällkjell Fjällkjell är inte uppkopplad

Ring, ring

Ja inte behöver man ha mobilnätet tillgängligt. Flygplansläge gäller och GPS:en kan få gå. Reservutgång är karta och kompass.

Det är trots allt kul att kunna ta upp kartan över hela Sverige och diskutera tidigare bravader om man träffar någon likasinnad. (Litet bökigt om man skall ta med kartor över hela landet för att kunna göra motsvarande utan gps.)

NödSMS lär ju inte fungera om man inte har någon kontakt med GSM-nätet.
Svara med citat
Gammal 2019-06-17, 16:23
Polar300 Polar300 är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av Fjällkjell Visa inlägg
NödSMS lär ju inte fungera om man inte har någon kontakt med GSM-nätet.
Nej, säkerligen inte - det är för såna områden som Garmins InReach finns...
Då funkar det enkelt med såväl NödSMS som vanligt civilt sms-pladder...
Vill man absolut ägna sig åt oralt pladder så är det satellittelefon som gäller. Men
de flesta av oss här är väl ute i icke-GSM-område just för att slippa ständig närvaro/
kontaktbarhet via telefon?
Svara med citat
Gammal 2019-06-17, 17:56
Fjällkjell Fjällkjell är inte uppkopplad

Precis så.

Det är just därför jag har en inReach!

Inte för att jag är oundgänglig på något vis men däremot har jag en möjlighet att hålla hemmafronten lugn så att det inte blir några panikåtgärder från deras sida.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:11.

Logga in