Trepassleden

Jag skulle också gärna prova trepassleden, men tvekar. Nu äger jag iofs en isyxa och mina vandringskamrater kanske kan övertalas att skaffa varsin, det går ju att köpa relativt billigt. Kan man med sådana minska riskerna signifikant eller är det så isigt att man helst bör ha stegjärn också? (Förstår att förhållandena naturligtvis kan växla...)
 
Jag har vandrat nerför snöfältet en gång utan stegjärn. Snön var mycket hårt packad och vi ägnade mycket tid att hitta fotfäste. Planerar jag en sådan tur igen så blir det garanterat med stegjärn. Däremot skulle jag lämna isyxan hemma om inte fler strapatser var inplanerade.
/HåkanF
 
Skulle vilja se den som kommer upp i 100km/t på rumpan

Ja, är det översiktlig och bara ett litet snöfält som planar ut (inte många höjdmeter) så visst, man kan åka på rumpan om man vill det.

Men annars är det inga problem att komma upp i höga hastigheter om man mister kontrollen i ett brant snöfält. Har du provat att gå i 40-45 graders lutning? Det kan komma isiga partier eller hårdare snö eller bara gå fortare än man trott. En person omkom här i Norge för bara någon vecka sedan efter okontrollerad färd ner för ett brant snöfält i form av en snöränna (Hurrungane).
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...