Frågor om elevlicens

Drar det kortfattat..=)

Hur mycket bör man vara beredd att betala för att få en elevlicens? Det billigaste jag hittat i Sthlms-trakten är 6000 kronor, samt 8000 kronor i Åre. Skiljer kvaliten på utbildningen beroende på vart man tar den i Sverige?

Det jag vill är att skaffa en licens så att jag på egen hand kan flyga. Har jag förstått det rätt ifall jag kan göra detta med elevlicensen fast att den bara gäller för backstarter med max 150 meters fallhöjd?
 
Sitter i Götet och vi har samma priser här som i Stockholm ca 6000 under högsäsong; något lägre under lågsäsongen. Tror inte det är någon större skillnad på utbildningarna idag. Det finns väl definerade regler och lagar att följa så skillnaden är väl som på vilken skola som helst: allt beror på den individuella läraren.

Sen är det det där med licensen.

Om man läser i senaste upplagan av SSFFs FoD (Föreskrifter & Definitioner för skärmflygning) så står där att läsa följande:

-------------------
1 Befogenheter Innehavare av Studentbehörighet har befogenhet att:

• Flyga på villkor att flygtrimskravet är uppfyllt.
• Flyga skärmar klassade EN A eller EN B eller motsvarande av testorganisation godkänd av SSFF.
• Självständigt utföra backglidningar.
• Genomföra höjdflyg enligt aktuella behörighe-ter under överinseende av Pilot 2 licensinnehavare med handledar-, utbildningsassistent eller instruktörsbehörighet.
• Flyga platsbunden flygning.
• Flyga utomlands under ledning av svensk eller utländsk instruktör.
• Flyga från punkt A till B under svaga termiska förhållanden under överinseende av svensk eller utländsk instruktör. Flygningen ska ske under radioförbindelse med instruktör.

2 Begränsningar Studentbehörighetsinnehavare får ej:

• Flyga utan giltig och obligatorisk försäkring för skärmflygning.
• Flyga utan uppfyllt flygtrimskrav.
• Utföra höjdflyg på egen hand.
• Flyga vid höga vindhastigheter (rekommenderat max 5 m/s i medelvind) eller flyga vid termiska eller turbulenta förhållanden.
• Flyga utomlands på egen hand.
• Flyga skärmar klassade EN C, EN D eller mot-svarande av testorganisation godkänd av SSFF
---------------------------
m.a.o. så måste du ha en instruktör eller P2a med dig så länge du har Elevlicens.

P1a får flyga självständigt i Sverige (fast det finns givetvis begränsningar där med), men inte utomlands.
 
Har ganska nyss varit i Åre och fått min elevlicens och jag är mycket nöjd.
Jag tror inte att det är någon större skillnad på kvaliteten på utbildningarna däremot kan det skilja sig på vad man får för tyr av elevlicens. I Åre får man även bergsbehörighet, det vet jag inte om man får i Stockholm och Göteborg.

Jag är i alla fall mycket nöjd med Sky sport i Åre. Jag kan rekomendera dom, det var en mycket bra vecka.
 
Okej, får nog bli Åre då om man får bergsbehörighet, vad nu det innebär?=) Stockholm skärmflygskola har dessutom huxflux höjt priset med 2000 kronor, lite illa. Tråkigt att man måste punga ut ett femsiffrigt belopp bara för att kunna utöva sporten utan en instruktör =/

EDIT: hittade detta på skysport hemsida:

"Grundkursen ger dig elevlicens inkl bergsbehörighet. Med hjälp av denna licens kan du fortsätta flyga på egen hand. Du får på egen hand flyga på alla flygställen som har en max fallhöjd på 150 meter. "

Låter lovande =)
 
Senast ändrad:
"Grundkursen ger dig elevlicens inkl bergsbehörighet. Med hjälp av denna licens kan du fortsätta flyga på egen hand. Du får på egen hand flyga på alla flygställen som har en max fallhöjd på 150 meter. "

Fast det där är ju inte helt korrekt beskrivet av dem.
Man får till exempel inte flyga utomlands utan instruktör eller P2:a med dig. Man får inte heller "flyga" på egen hand utan bara backglida, hur man nu skall särskilja det med en fallhöjd på 150 meter.

"Joserru, domarn. Jag hade för avsikt att backglida men då min erfarenhet inte sträcker sig längre än hit så missuppfattade jag situationen så till den milda grad att termiken tog tag i trasan och jag blev kvar i luften i tre kvart. Gick ente å kômma ner".

Nåja, regler är till för att bändas eller hur? FoD:en 2009 stå ett par inlägg upp men det får du ju lära dig på kursen. Lycka till och förresten: bergsbehörighet innebär att du får flyga i bergsmiljö (fjällen i Sverige) då det råder lite andra förhållanden (läs ventureffekter, anabatiska och katabatiska vindar samt f*n-å-hans-moster) än här nere i plattlandskapen runt Götet och Stockholm. I blöteborg hade du med största sannolikhet fått vinchbehörighet.
Sen finns ju alltid hang och termik också.
 
Definitionen på ett höjdflyg var väl egentligen att man skall kunna göra en start, kontrollerad höjdnedtagning med 360 och landa medvind-bas-final. Ett tag pratade man om 100 m, då var det en del som tyckte Flottsbro borde räknas, vilket jag själv tycker låter tveksamt. Antar att de har höjt ribban lite nu.

Egentligen så går man först en grundkurs och blir Elev. Sedan tar man Bergsbehörighet för att få flyga höjdflyg från berg under Pilot2s överinseende, Vinschbehörighet för att få flyga höjdflyg från vinsch under Pilot2s överinseende eller hangbehörighet för att få flyga hang, återigen under Pilot2s överinseende

Oftast bakas grundkursen ihop med någon av behörigheterna, går du i Åre får du bergsbehörighet, går du i Stockholm får du vinchbehörighet och går du i Skåne i Hammars backar så får du hangbehörighet. Det är för att du skall kunna fortsätta flyga och lära dig med erfarna piloter från klubben du väljer att gå med i (som då ställer upp och ser till att det finns en Pilot2 på vinschfältet, uppe på berget eller på hanget). Tanken med det hela var att man skulle kunna välja den formen av flygning man gillade mest eller det fanns förutsättningar för hemma. Sen kan man komplettera med de andra behörigheterna när det behövs, t ex ta bergsflyg för att du vill åka med på en resa till alperna.

Skulle säga att det hela handlar mycket om var du bor och vilken sorts flygning du vill utöva. Bor du i Stockholm så är det 37 mil till närmsta berg där du kan flyga bergsflyg det finns vinschfält du kan åka tunnelbana till, så då kommer du förmodligen vilja ha vinschbehörigheten i alla fall. Bor du i Åre är valet lätt, ta bergsflyg, I Skåne flygs det mycket hang, men det vinschas en hel del också vad jag förstår.

I priset borde du också väga resa plus boende, något du slipper om du utbildar dig hemmavid. Vet inte vad hit raten är för Åre just nu, men för några år sen var det snack om att ungefär 50% hann genomföra sin utbildning under veckan, de andra hade otur med väder och vind. Sen får man såvitt jag vet åka upp och komplettera den inom ett år utan att det kostar nåt, men du åker ju ändå på att ta ledigt igen, resan och boendet...
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...