Navigering GPS, karta och kompass

Svara

Ämnesverktyg Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2019-04-19, 16:42
HasseQ HasseQ är inte uppkopplad

Vilken GPS skall jag ha ?

Nu har jag inte gjort någon research, utan slänger först ut en fråga här istället för att få tips. Lätt, billig, robust, bra friluftskartor över hela Sverige 50-tusendel, behöver inga avancerade funktioner, bara att se var jag är, bra kartor, och en kompass :-)
För vandring & paddling osv.
Svara med citat
Gammal 2019-04-19, 17:10
Tundraman Tundraman är inte uppkopplad

Garmin etrex modellerna fungerar bra... Har själv en 30x
Svara med citat
Gammal 2019-04-19, 17:41
Calexico Calexico är inte uppkopplad

har en gammal etrex legend htx som är pålitlig, men blir knappt man använder längre iom att mobilerna är minst lika bra plus har bättre kartor. Lite jobbiga i dagsljus bara. En mobil och en gps-klocka kör jag nu.
Svara med citat
Gammal 2019-04-19, 19:04
thureb thureb är inte uppkopplad

Vad prioriterar du?

Bäst batteritid har Etrex utan touch om du vill ha topokarta i enheten.

Bäst upplösning av Garmins modeller har nog Montana och Oregon men padda eller mobil är bättre.

Har du en någorlunda modern smartphone med Android kan du använda Örnsätrarns gratiskartor. Skärpan på kartbilden blir troligen bättre på köpta kartor.

Mobiler kan ha sämre batteritid vid veckoturer jämfört Garmins modeller med utbytbara batterier.

Thure
Svara med citat
Gammal 2019-04-19, 19:59

Fast en mobil är väl bäst om den har master i närheten också? i ödemarken vete sjutton hur noggrann den blir med positioneringen.
Svara med citat
Gammal 2019-04-19, 20:04
Totteman Totteman är inte uppkopplad

Maps me...bästa appen.
Ladda ned den. Ladda ned kartorna.
Kör sedan offline, och gps:en visar var du är.

Så nöjd. Har använt den runt om i världen.

Citat:
Ursprungligen postat av Calexico Visa inlägg
Fast en mobil är väl bäst om den har master i närheten också? i ödemarken vete sjutton hur noggrann den blir med positioneringen.
Svara med citat
Gammal 2019-04-19, 21:12
RHolm RHolm är inte uppkopplad

Jag kan rekommendera Garmin Etrex Touch 25. Enkel och bra maskin. Har lagt in OSM-baserad karta med höjdkurvor samt Fjällkartan.

Skickat från min G8231 via Tapatalk
Svara med citat
Gammal 2019-04-19, 21:31

Citat:
Ursprungligen postat av Totteman Visa inlägg
Maps me...bästa appen.
Ladda ned den. Ladda ned kartorna.
Kör sedan offline, och gps:en visar var du är.

Så nöjd. Har använt den runt om i världen.
Har redan den bästa - sweden topo maps pro ;-)....men vilken man än har så spelar det nog ingen roll om man är i mastlöst land. då borde väl det snarare hänga på vilken hårdvara man har i mobilen? där tror jag en vanlig gps slår mobilens gällande exaktheten i positioneringen. rätt stor diff på 2 km radies noggranhet jämfört med 3m tex.
Svara med citat
Gammal 2019-04-19, 22:41
dgustaf dgustaf är uppkopplad nu

Citat:
Ursprungligen postat av Calexico Visa inlägg
Har redan den bästa - sweden topo maps pro ;-)....men vilken man än har så spelar det nog ingen roll om man är i mastlöst land. då borde väl det snarare hänga på vilken hårdvara man har i mobilen? där tror jag en vanlig gps slår mobilens gällande exaktheten i positioneringen. rätt stor diff på 2 km radies noggranhet jämfört med 3m tex.
En mobil assisteras ofta av telemaster för att snabbare ge en ungefärlig position som sedan förbättras av GPS efter en stund. Detta sparar också batteri. Dock om man kan tänka sig vänta cirka 1 minut så brukar mobilen snappa upp GPS-positioneringen som ska vara trovärdig. Dock äts det en hel del batteri, så det gäller att stänga GPS när man inte behöver kika.

Har själv förlitat mig mycket på mobilens GPS i många delar av världen på senare år. Har oftast varit framgångsrikt, även när masterna varit låångt borta. Väldigt branta kanjoner ställer ibland till det, då hade jag uppskattat den större antennen på den separata GPS-enheten.
Svara med citat
Gammal 2019-04-20, 13:32
Polar300 Polar300 är inte uppkopplad

Utöver detta så ska man vara medveten om att moderna GNSS-mottagare är både exaktare, snabbare och elsnålare än de gamla rena GPS-mottagarna. Så det kan vara en fördel att kontrollera vad tillverkaren har använt för chip i apparaten innan man skiljs från sina surt förvärvade...
Svara med citat
Gammal 2019-04-20, 14:11
Fjällkjell Fjällkjell är inte uppkopplad

???

Mobilerna har väl samma gps-chip som de "rena" gps:erna?

Mina mobiler som jag använt de senaste åren har visat snabbt och exakt var jag befinner mig. Har det varit missvisning så har kartan varit fel- koordinaterna har varit förskjutna.

Max felvisning jag haft har varit ca 3 meter och då har kartan varit Google satellite som dom ibland har svårt att kombinera ihop bilderna korrekt på.

Låt oss för en gång skull avliva myten om att mobilmasterna behövs för att man skall få position i mobilens gps. Det enda masterna gör är att -litet snabbare- ge en ungefärlig position, sedan är det gps-mottagaren i mobilen som avslutar jobbet.
Svara med citat
Gammal 2019-04-20, 14:55
dgustaf dgustaf är uppkopplad nu

Citat:
Ursprungligen postat av Fjällkjell Visa inlägg
Mobilerna har väl samma gps-chip som de "rena" gps:erna?

Mina mobiler som jag använt de senaste åren har visat snabbt och exakt var jag befinner mig. Har det varit missvisning så har kartan varit fel- koordinaterna har varit förskjutna.

Max felvisning jag haft har varit ca 3 meter och då har kartan varit Google satellite som dom ibland har svårt att kombinera ihop bilderna korrekt på.

Låt oss för en gång skull avliva myten om att mobilmasterna behövs för att man skall få position i mobilens gps. Det enda masterna gör är att -litet snabbare- ge en ungefärlig position, sedan är det gps-mottagaren i mobilen som avslutar jobbet.
Du har hel rätt, som jag skrev ovan så assisterar masterna bara. Medan renodlad positionering via triangulering/pingande från master ger extremt dålig precision.

Det som kan skilja sig ligger i hårdvaran. Det är samma signal som mottages oavsett enhet, det som varierar är hur väl mottagaren (mobilen/GPS-enheten) förstärker signalen samt vad för antenn som används.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:35.

Logga in