Navigering GPS, karta och kompass

Svara

Ämnesverktyg Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2018-02-04, 14:41
majjen (Håkan Friberg) majjen är uppkopplad nu

Redigera spår?

Jag har en Garmin GPS 64st.
Går det att redigera de spår jag spelar in? I efterhand kan jag ibland komma på att ett annat vägval hade varit bättre. Ibland gör jag en tillfällig avstickare som också spelas in, men som jag inte vill ha sparad.
Går detta att fixa i efterhand?

HåkanF
Svara med citat
Gammal 2018-02-04, 16:58

Citat:
Ursprungligen postat av majjen Visa inlägg
Jag har en Garmin GPS 64st.
Går det att redigera de spår jag spelar in? I efterhand kan jag ibland komma på att ett annat vägval hade varit bättre. Ibland gör jag en tillfällig avstickare som också spelas in, men som jag inte vill ha sparad.
Går detta att fixa i efterhand?

HåkanF
Kom på en till fråga.
Ibland har jag låtit gps:n vara på "för länge" och därmed har jag spelat in för mycket. Går det att "kapa" spåret och ta bort slutdelen?

Håkan F
Svara med citat
Gammal 2018-02-04, 17:06
MonicaKa MonicaKa är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av majjen Visa inlägg
Kom på en till fråga.
Ibland har jag låtit gps:n vara på "för länge" och därmed har jag spelat in för mycket. Går det att "kapa" spåret och ta bort slutdelen?

Håkan F
Javisst! Googla "edit GPS track" eller liknande.
Jag vet inte direkt vilken jag vill/kan/vågar rekommendera som bäst, men jag körde nån sån enkel där man redgerade online och fick tillbaka sin fil sen jag typ "klippt av slutet" för att inte visa exakt var jag bor/startade, etc.

Senast redigerad av MonicaKa den 2018-02-04 klockan 17:17
Svara med citat
Gammal 2018-02-04, 17:08
joanc joanc är inte uppkopplad

Jag gör allt det som du skriver, i Garmins program - Basecamp
Finns att ladda ner gratis till datorn på Garmins hemsida
Svara med citat
Gammal 2018-02-04, 19:59

Tack för tips.
Kanske ska även en tekniknolla som jag fixa detta?
/HåkanF
Svara med citat
Gammal 2018-02-04, 20:27
joanc joanc är inte uppkopplad

glad

Det klarar du - det gjorde jag
Bara att återkomma när du har Basecamp

Har du gps:en inkopplad, så ser du även kartan, som finns i gps:en, när du kör Basecamp
Bara att importera spåret till Basecamp
Och så justerar du bara i det importerade spåret - då har du kvar originalspåret, i fall du ångrar dig

Basecamp - bra att veta. När du ändrar i spåret, då är det ändrat direkt och sparat (alltså ingen spara knapp att trycka på)
Svara med citat
Gammal 2018-02-05, 08:31
tango tango är inte uppkopplad

Alternativ till basecamp:
Om spåret är i gpx-.format så kan man tämligen enkelt förstå hur det är uppbyggt, varje punkt i ett spår är en datum och tid samt en kooordinat.

Hur ofta punkterna tas beror på GPS och går ibland att ställa in i GPSen - ju mer sällan desto "kantigare spår" men i gengäld räcker GPSens minne längre men glesare mellan punkterna.

Har spåret blivit för långt (dvs man glömda stänga av GPSen då man kom fram) så kan man öppna sin gpx.fil med en texteditor på sin dator och sedan radera de antal rader på slutet man vill ta bort.
Det kräver lite datorvana men du behöver absolut inte vara programmerare för att begripa sig på det - är man gps/navigationsintresserad så förstår man nog.

/Patrik
Svara med citat
Gammal 2018-02-05, 08:32
CampDavid CampDavid är inte uppkopplad

För enklare redigering kan man öppna filen med "Anteckningar".

/John
Svara med citat
Gammal 2018-02-05, 09:19
Fjällkjell Fjällkjell är inte uppkopplad

Skapa rutt

En annan bra sak med Basecamp är att du kan skapa en rutt av ett spår. Bara dubbelklicka på spåret så kommer menyerna upp. Där kan du också ta bort ett antal punkter eftersom spåret troligen är onödigt detaljerat.
Svara med citat
Gammal 2018-02-05, 22:41
karl-petter karl-petter är inte uppkopplad

Mitt favorit program för att redigera spår är detta http://www.gpstrackeditor.com Tyvärr utvecklas det inte längre men funkar toppen för allt det du beskriver och det borde funka rätt bra för tekniknoviser men det har jag som tekniknörd lite svårt att avgöra.

/Kalle
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:04.

Logga in

Tips!