Elda i olika miljöer?

Läste just Yngve Ryds bok Eld och blev väldigt inspirerad att skippa stormköket nästa gång jag kör en (sommar)-tur på fjället. Mycket av kunskapen går ju att applicera på andra miljöer men en hel del är ju fjäll-specifikt, som att elda dvärgbjörk eller ripvide på olika sätt. Nån som vet var man kan hitta liknande info för andra miljöer? Kustnära miljö, mellansvenska storskogar etc. Klart att dessa miljöer är bra mycket lättare att elda i än fjället men jag är ute efter specialkunskap, olika trädslag, andra växter etc. Måste ju finnas massa eld-nörderi att grotta ned sig i här. Bok- eller sajttips uppskattas.

Lade tråden i överlevnad eftersom det verkar vara här som "friluftsliv utan utrustning" räknas in.
 
Det har ju inte varit någon stor brist på virke i andra miljöer, förutom där extensivt bete minskade på skogen, men då fick man bara ta alla de grenar man kunde få tag på. Idag är det ju knappast något problem att göra eld så länge det finns skog. Sedan finns det säkert gamla traditioner att t ex elda tjärstubbar, men det är ju inte nödvändigt för att få eld
 
Jag tänker inte strikt ur ett överlevnadssyfte, att få eld är ju lätt om det finns virke som du säger. Mer specialkunskap om hur man eldade andra växter än de som växer i fjällen. Kanske nåt i stil med att man gjorde upp eld med torkad blåstång på stranden, eller så eldade man blåbärsris för att få kläder att lukta gott eller ask-skott för att skrämma bort fiskmåsar eller murkna rönnblad eller olika mossor eller fan och hans moster för att få ut önskad effekt :) fanns säkert massa specialkunskaper om även de sydligare växterna och deras användningsområden i eldningssyfte. Efterlyser lite Yngve Ryd-nörderi fast för andra miljöer än fjällen helt enkelt.
 
När jag var i Mongoliet ( den delen av Mongoliet där det inte växer träd ) eldade man med torkad fårspillning. Då luften vintertid är snustorr är det bara att samla in spillningen färdigtorkad.
Tyvärr har jag inte några tips på böcker etc. i ämnet, men det skulle vara intressant att få veta.
 
Tyvärr. Jag arbetar sen många år med att undersöka rester från bl. a. förhistoriska eldstäder. (Träkol). Kunskap liknande den som Yngve Ryd så fint fångade upp och bevarade fanns säkert för de sydliga delarna av landet men det är mycket svårt att se spår av den i det arkeologiska materialet. Jag har inte heller hittat några ingående uppgifter i litteraturen. Många idéer och föreställningar om olika bränslen har nog förekommit genom tiderna. Här följer tex en engelsk hymn. :)
Beechwood fires are bright and clear
If the logs are kept a year
Chestnut only good they say
If for long it's laid away
Make a fire of elder tree
Death within your house will be
But ash new or ash old
Is fit for a Queen with a crown of gold
Birch and Fir logs burn too fast
Blaze up bright and do not last
It is by the Irish said
Hawthorn bakes the sweetest bread
Elmwood burns like churchyard mould
Even the very flames are cold
But ash green or ash brown
Is fit for a Queen with a golden crown

Poplar gives a bitter smoke
Fills your eyes and makes you choke
Apple wood will scent your room
With an incense-like perfume
Oaken logs, if dry and old
Keep away the winters cold
But ash wet or ash dry
A king shall warm his slippers by.
 
En vacker sen kväll vid Sandhammaren noterade vi några tält i skogsbrynet och en liten eld på stranden
En förfrågan till de samlade om de visste var de var möttes med frågan om inte jag visst det, jo i Sandhammarens naturreservat med vad som följer därmed
.
Uppenbart var att reseservat och dess bestämmelser var okända för sällskapet
.
Men de släckte och plockade ner medan vi tog vårt kvällsdopp.

Var du är och eldar kan ha viss betydelse.
go tur
 
Äventyrssugen, tråkigt att höra att det inte finns mer kunskap bevarad!
Men den engelska visan var väldigt intressant. Jag undrar varför det skulle vara... förknippat med död att elda fläder (elder tree). Eller varför våt aska efter att ha eldat med ek skulle vara värmade?? Men man kanske inte ska ta den för ordagrant. Jag undrar om det även eldades med rå ved på sydligare breddgrader, till exempel att de träslag som inte närms som torkade i den engelska visan går att elda råa. Gubbarna i Eld går ju igenom alla träslag i fjällen och har vissa favoriter som går fint att elda råa.

seobserver, jo det är ju klart att det är bra att ha koll på samhällets lagar och regler.
Men eldkunskap är ju även bra för att elda så att det inte märks eller blir någon brandrisk. Folk förr i tiden eldade säkert även om det var högsommar och knastertorrt men visste hur man gjorde för att det inte skulle bli skogsbrand. Kan t ex tänka mig att elda i skogen på ett underlag av råtall-grenar är ett bra sätt att skydda marken. Just strand är väl ett väldigt bra underlag (liten spridningsrisk, lätt att sopa igen spåren) och säkert så länge man håller koll på eldens storlek och gnistor etc.
 
Fläder kallas i folkmun för brakved, den kastar ut brinnande kådaklumpar vilket är klart olämpligt.

Tall, ek, bok och björk samt den vädoftande kastanjen är bättre söderut.
Varje gång jag slöjdat i valnöt brukade jag bränna av lite, det luktar också mycket angenämt.
go tur
 
Kvarnträsk, ja haha det tänkte jag inte på. Kanske t o m var hela visans glimten-i-ögat att man skulle blanda ihop dom :)

Även om flädern är giftig känns det nog som att det är den brinnande kådan som sången varnar för (eller kan röken föra med sig gifter? ingen rök är väl så hälsosam), den skrevs väl innan järnspisarnas intåg antar jag.

Det där med brinnande kådaklumpar måste ju för övrigt testas! Har en stor fläder vid stugan som kommer bli av med några grenar till våren...
 
Fläder är ju inte giftigt, till skillnad från trollfläder.
Vanlig fläder har en mycket porös kärna.
Brakved är ju en helt egen art. Veden kan vara fin att göra småslöjd av. Blir mot det orange i färgskalan. Brakved kan man, åtminstone på västkusten, ofta hitta mindre träd som dött på rot och torkat. Bra att göra en enkel kokeld på. Brinner dock snabbt.


Skickas från min iPhone via Tapatalk
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...