Blötdjur?

Den vanligaste musslan för standkrabbfiske är blåmussla. De man äter brukar vara lite större. Vi har plockat dem från kajak en gång, bara att sticka ner handen och ta från botten = lättfiskat. Ostron får man dock inte plocka.
 
Her på norskekysten i Nordland er det i alle fall mengder av skjell. Sist helg var vi et sted og plukket lett noen kilo med blåskjell. Jeg vet også av et sted der jeg finner o-skjell. De ligner blåskjell men er myye større. Har du ti oskjell har du en hel middag.

I sjøkanten kryr det også av strandsnegler, de er små med et spiralformet skall rundt seg. Flott mat det også. Man trenger bare en nål til å pilke ut sneglen mår den er kokt. Smaker som krabbe/hummer!

For de som tenker på survival i norsk natur så er matfatet tilgjengelig hver gang det er lavvann, og det er jo ca to ganger hvert døgn.
 
De kan vara enklare me blåmusslor i Norge då det inte kommer isvintrar i fjordarna.
Då kan man plocka för hand!

Vi på väskusten typ Göteborg-Strömstad fick för några år sedan mördande is som tog blåmusslorna ifrån oss...

Man får la se hur många hundra år det tar innan man kan få en måltid i strandkanten på 15 minuter igen..hehe
 
Vid skarp överlevnad gäller givetvis inte fridlysning eller jaktskyddslagstiftning, men i ett ca 35 mil brett land gär du mot kusten kommer du att finna väg och civilisation ännu.
 
Utan redskap är det väl definitivt inte lättare att plocka musslor (förutsatt att sådana finns där du är) än att fiska.
Meh, ändrade en gång för att jag tyckte det blev fel, men det tycks inte ha hjälpt...

Nej, jag tror inte att det är lättare att få tag i fisk än musslor utan redskap. Jag skrev fel. :'(
 
Fisk går att nypa med händerna speciellt om man har greppsäkra neporendykhandskar.
Men det måste vara mitt i natten och pannlampa , dom skyggar inte så extremt.

Samma gäller krabbor och kräftor , hur lätt som helst och fixa en hel hög nattetid - bara och vada omkring med pannlampa.
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...