Överleva på vilda växter

Att kroppen behöver kolhydrater för att fungera är ett grundlöst och förlegat påstående.

Det är (nästan) sant att hjärnan behöver kolhydrater för att fungera men att dom skulle behöva komma från kosten är helt fel. Levern kan bilda både kolhydrater och ketonkroppar om man äter en ketogen kost, Det är ingen magi eller ens någon ny upptäckt, det är nuförtiden bara gamla krattor från livsmedelsverket som motsätter sig allmän kunskap i ett sista tappert försök att bevara tallriksmodellen som under snart 30 år gjort sveriges befolkning allt smalare och hälsosammare. Nästan alla nordliga urinvånare har enbart levt av animalisk kost på vintrarna endast punktuerat av försumbara mängder kolhydrater i form av bär eller liknande. Inget nämnvärt kolhydratintag alls med andra ord och dom har klarat sig alldeles utmärkt ändå.
 
För att nu leva väl på späck och kött behövs som det lärts ut en större lever. C vitaminbristen lär oxså bli svår att tackla med enbart animalier på menyn. Och gör vi med B vitaminerna? Frågetecknen växer!
 
För att nu leva väl på späck och kött behövs som det lärts ut en större lever. C vitaminbristen lär oxså bli svår att tackla med enbart animalier på menyn. Och gör vi med B vitaminerna? Frågetecknen växer!

Det behövs ingen större lever för att kunna leva av animalisk föda. Är kroppen i full ketos så funkar förbränningen alldeles utmärkt ändå. Vitaminbrist är inte heller ett problem under sässongsätande av ketogen kost. Både B och C-vitamin finns det gott om i kött. Eskimåer och nordamerikanska indianer har under årtusenden levt på animalisk kost under vintermånaderna.

Det är inte en fråga om åsikter. Det är sant . Eskimåer finns på riktigt. Dom är ingen myt påhittad av Björn Ferry och hans Lo carb-anhängare.
 
För att nu leva väl på späck och kött behövs som det lärts ut en större lever. C vitaminbristen lär oxså bli svår att tackla med enbart animalier på menyn. Och gör vi med B vitaminerna? Frågetecknen växer!

det intressanta är att förut så var svamp helt ointressant vid överlevnad men karl johan svamp innehåller B vitamin :)
 
Många teorier här!

Ett tips; läs ett kapitel i slutet av Källmans utmärkta bok "Vilda växter som mat och medicin". Där finns ett bra sammanfattning av hur kroppen reagerar på svält. Visserligen påverkar sömnbrist hjärnan, men utan energi till hjärncellerna så funkar ju inte dessa. Det var många intressanta fältstudier som gjordes på Krigsskolan Karlsberg under flera år på kadetterna som fick göra olika koncentrationstester mm. I alla fall här så visade låg blodsockerhalt på avsevärda tankeproblem.

I Källmans bok finns även bra genomgång av samers och andra urfolks användning av växter. Hans bok är så vitt jag vet den enda som även innehåller näringsvärden för Nordiska vilda växter
 
Blodgrupp 0

Någon gång för 10-12 år sedan fick jag info att en person med blodgrupp 0, skulle ha
svårare att klara en vegetarisk diet. Eftersom detta definitivt inte är mitt område ska detta läsas som en fråga. Om så är, vad är skillnaden.

Mvh Glenn
 
Det är inte en fråga om åsikter. Det är sant . Eskimåer finns på riktigt. Dom är ingen myt påhittad av Björn Ferry och hans Lo carb-anhängare.

Och de har en kraftigt förstorad lever.

Det var ju amerikanska flygvapnet som fick för sig att pemmican var jättebra nödföda för piloter som skulle flyga i polartrakter, eftersom det var vad de som bodde där åt. Tyvärr visade det sig ju att det inte alls fungerade som de hade tänkt, just eftersom piloternas kroppar inte var anpassade till kolhydratfattig föda.
 
Ett tips; läs ett kapitel i slutet av Källmans utmärkta bok "Vilda växter som mat och medicin". Där finns ett bra sammanfattning av hur kroppen reagerar på svält. Visserligen påverkar sömnbrist hjärnan, men utan energi till hjärncellerna så funkar ju inte dessa. Det var många intressanta fältstudier som gjordes på Krigsskolan Karlsberg under flera år på kadetterna som fick göra olika koncentrationstester mm. I alla fall här så visade låg blodsockerhalt på avsevärda tankeproblem.

I Källmans bok finns även bra genomgång av samers och andra urfolks användning av växter. Hans bok är så vitt jag vet den enda som även innehåller näringsvärden för Nordiska vilda växter

och källman har rätt ???????

har varit försöks kanin i en vetenskaplig studie angående svält och sömnbrist. kan bara säga att svält är hur lugnt som helst för hjärnan. och den fungerar bra man fick i och försig sämre reaktionsförmåga, själv så slog jag rekord på att komma ihåg ord och siffrors efter 3 dygns helsvält. men under sömnbristen så slogs inga rekord. jag skulle lätt prioritera sömn före mat vid en nödsituation i sverige. men finns det riska att den kommer att på gå i mera än 10 dagar så skulle jag börja planera för att leta mat och jakt. (lite fällor skulle man sättas ut för skoj skull)
har även varit med på ett försök där vi åkte skidor i 6-12 timmar per dygn under 8 dygn i obanad terräng. Upplevt inte någon skillnad i ork och tanke verksamhet mot de gånger man har gjort samma sak men käkat vilda växter.

de gångerna som vi har gjort misstag under våra strapatser så har de uteslutande kommit när vi inte har sovit bra.

hur gjordes testerna i kalberg ?
Vad testade de?
fanns referensgrupp?
hur länge svaltperssonerna?
 
Det var många intressanta fältstudier som gjordes på Krigsskolan Karlsberg under flera år på kadetterna som fick göra olika koncentrationstester mm. I alla fall här så visade låg blodsockerhalt på avsevärda tankeproblem.

Det kan jag själv intyga . Tredje dagen utan kolhydrater för mig var en förvirrad dag sen blev det fort bättre och klartänktheten blev betydligt mer konstant. Med en konstant och låg blodsockernivå börjar levern producera glukos och keton vilket är precis var hjärnan behöver. Glukoneogenes heter processen. Inget nytt och ingen magi, som sagt.

Om eskimåer har förstorade levrar eller inte vet jag ingenting om men med tanke på deras kost och deras klimat skulle det inte förvåna mig mycket. Dom lever större delen av året på i det närmaste kolhydratfri kost. Men det är absolut inget måste för att kunna leva ett liv på ketogen kost.

Mattias Ribbing (minnesmästare) käkar en strikt kolhydratsbegränsad kost för att kunna hålla en konstant låg blodsockernivå och ett konstant välmående. Inga störande blodsockerfall. Detta gör han enbart för att bli klartänkt.
 
Det kan jag själv intyga . Tredje dagen utan kolhydrater för mig var en förvirrad dag sen blev det fort bättre och klartänktheten blev betydligt mer konstant. Med en konstant och låg blodsockernivå börjar levern producera glukos och keton vilket är precis var hjärnan behöver. Glukoneogenes heter processen. Inget nytt och ingen magi, som sagt.

Om eskimåer har förstorade levrar eller inte vet jag ingenting om men med tanke på deras kost och deras klimat skulle det inte förvåna mig mycket. Dom lever större delen av året på i det närmaste kolhydratfri kost. Men det är absolut inget måste för att kunna leva ett liv på ketogen kost.

Mattias Ribbing (minnesmästare) käkar en strikt kolhydratsbegränsad kost för att kunna hålla en konstant låg blodsockernivå och ett konstant välmående. Inga störande blodsockerfall. Detta gör han enbart för att bli klartänkt.

när man säger att hjärnan inte fungerar under svält under vilka former har ni testat det, har det varit under överlevnadsövning och ni har sovit i bivack, då kan det vara svårt om det är sömn brist eller svält som gör att hjärnan känns seg.

att man har konstat låg socker nivå brukar inte vara vanligt då kroppen är väldigt bra på att hålla en konstant nivå och det gör den även under svält, har tagit mängder med blodsocker på deltagare under överlevnadsövningar. och de kan i stortsätt aldrig rätt när de tror att de har lågt blodsocker. och många märker ingenting när de har lågt. har själv haft 1.7 blodsocker utan att tycka det känts konstigt.
och under svält så brukar man ha en jämn och fin nivå inga socker toppar ;)
 
Vid de frivilliga svältövningar jag varit med om var det givetvis en kombination av marsch, lite sömn och svält som gjorde att man mådde illa, redan innan det togs blod och vävnadsprov.
Utomlands kördes ungefär samma rutiner. Om det var den gröna examensstressen eller de vita rockarna som stressade mest vet jag ännu inte men givetvis var det lugnare när vi visst när det hela måste upphöra.
Vid ett par skarpa svälttillfällen visste vi inte hur länge det skulle vara, det var förutom de omgivande omständigheterna klart stressande.
När vitaminbristen gör att tänderna börjar sitta löst och slemhinnorna brister begriper man att man måste ändra förutsättningarna. Kan man inte påverka då ligger man risigt till. I andras stridszoner brukar det vara si och så med sömnen. YMMV
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Henrik84 Lättast plats att överleva? Överlevnad 28
simonhelander Överleva som Projektarbete Överlevnad 60
Gabriel1985 Bra känga för en som ska överleva i skogen i årtal Överlevnad 28
Alexander85 Överleva i svensk natur? Överlevnad 29
mrbambocha Tarp på öppet fält. (Regn och blåst) Överlevnad 13
andersmossing Drev i sexton månader på Stilla havet Överlevnad 1
Yappah Överlevnad på riktigt - kolla här! Överlevnad 5
Ad0lf Ska ut i naturen på fiskeresa i en månad i sommar. Vad bör jag tänka på? Överlevnad 3
Hedin2 20 dagar på en öde ö Överlevnad 19
Tobias.Åsman kritik på vad jag tänkt ta med. Överlevnad 22
BadTaste Testa på livet på en öde ö... Överlevnad 10
sachsaren Ätbart på kalfjället? Överlevnad 5
Kalle G Överlevde 6 ökendygn på 4l H2O Överlevnad 1
ulltand Ny här på överlevnad... Överlevnad 19
marja Angårnde skavsår och comped (otrevlig bild på skavsår) Överlevnad 88
Hobbes73 Blodprovstagare och insulin på höjd/kyla? Överlevnad 2
kristofer_wallmark Survivorman - ny serie på Discovery Channel Överlevnad 17
mipert Ray Mears får en del skit här på utsidan, men min fyraåring säger: ”Jäj är duktig”... Överlevnad 23
Gabriel1985 Söker Överlevnads Serier & Filmer, tipsa på :) Överlevnad 33
sundstorm Vatten på "låglandet"? Överlevnad 7
blanck #Vilka psykiska påfrestningar har ni stött på?# Överlevnad 20
Schneeberger Vad tänder ni på? Överlevnad 65
CFFS Magsjuka på överlevnadsövning ! Överlevnad 14
sajberjohan Charcloth på svenska Överlevnad 4
-Patric- Den eviga Jack(ten) på den ultimata jackan Överlevnad 47
Rodluvan Leva på lite buljong + kolhydrat /dag Överlevnad 23
-Patric- Jacka med hår på bröstet Överlevnad 121
bergholm Överlevnad på nätet? Överlevnad 5
S Johansson Överlevnad på Discovery Överlevnad 0
Newlin Funderar på att skriva en bok ! Överlevnad 2
JohnnyL Vilda växter som mat och medicin Överlevnad 1
Avslutat medl Vilda Växter Som Mat Och Medicin Överlevnad 52

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...