INTO THE WILD biopremiär den 16/11

Men i och med att han inte hade nån kontakt med sina föräldrar så undrar man ju hur mycket de kunde bidra till historien?

Dagboken vet man ju inte riktigt hur pass korrekt den tolkats.

Människorna han träffade kanske berättat en korrekt historia från sin synvinkel, men det betyder ju inte att allt är korrekt ändå.
 
Men i och med att han inte hade nån kontakt med sina föräldrar så undrar man ju hur mycket de kunde bidra till historien?

Bakgrunden till varför han stack kan de ju bridra med, det är en rätt väsentlig del av filmen. Starkt av dem att blotta sig så, det är ingen trevlig historia.

Såg den nyligen och tyckte den var riktigt bra, har inte läst boken dock. De hade gärna fått trimma ned den något, som duschscener i slow motion och Titanicposer till indianmusik...

Vad jag inte begriper är varför han inte på vinst och förlust försökte ta sig över vattnet när han visste att han var döende. Kanske var han vid det laget redan för svag? Ironiskt att han hittades bara två veckor efter döden.

Lite statistik från IMDBs betyg (syns om man är inloggad) apropå tidigare diskussioner i den här tråden:

Män 8.3
Kvinnor 8.2

Ålder 18-29 8.4
Ålder 30-44 7.9
Ålder 45+ 7.2

Amerikaner 8.1
Övriga världen 8.3

Lägst betyg kommer från:
Kvinnor 45+ 6.2

Edit: Detta citat från Fight Club är inte helt opassande: "It's only after we've lost everything that we're free to do anything. "
 
Edit: Detta citat från Fight Club är inte helt opassande: "It's only after we've lost everything that we're free to do anything. "

Såg nyligen filmen och läste efter det boken. Grymt bra båda två men jag tycker att filmen och boken ger två helt olika syner på Chris och hans resa. Filmen ger en mycket mer romantisk förskönande bild av Chris hur han borde vara en "förebild" för alla medan jag tycker att boken ger en mycket mer realistisk uppfattning(?) om hur det nog egentligen var där den tar upp en del av hans inte helt perfekta sidor eller val som han gjorde. Intresant också att läsa hur Jon Krakauer diskuterar ett par möjliga scenarion om hur han egentligen dog. Enligt filmen skulle det ju ha varit p.g.a. att han av misstag åt en giftig växt i tron att det var en ätlig, medan Jon diskuterar både det alternativet samt ett par andra. En annan sak som filmen inte tar up är hur pass nära civilisationen han egentligen är med ett par jaktstugor bara ett par km bort som någon dock vandaliserat under våren (kanske Chris?) eller vägar bara någon mil bort.

Grymt bra musik i filmen också, älskar verkligen Eddie Vedders röst, helt klart i klass med hans bästa låtar från Pearl Jam.

Med facit i hand skulle jag nog hellre ha läst boken först och sett filmen sen och inte tvärtom som jag gjorde nu dvs percis som det brukar vara. Har önskat mig ett par till av Jon Krakauers böcker i julklapp, hoppas de är lika bra.

btw. grymt bra citat, skulle verkligen ha passat in i hans livs filosofi.

/edvin
 
boken ... tar upp en del av hans inte helt perfekta sidor

Nu har jag som sagt inte läst boken, men nog framstår han som en djävla idiot när det kommer till mänskliga relationer i filmen.

Antog att de var säkra på att han käkat fel saker och var medveten om det själv, han skriver väl ned det i dagboken i filmen iaf.?

Håller med om musiken, riktigt bra.

Citatet från Fight Club är rätt representativt för de första 2/3-delarna av den filmen, en av de bättre filmerna som gjorts tycker jag. De är inte helt olika varandra, båda handlar om en person med psykiska störningar och deras försök att skilja sig från normer och materialism. Sen upphör likheterna. :D
 
Nu har jag som sagt inte läst boken, men nog framstår han som en djävla idiot när det kommer till mänskliga relationer i filmen.

Antog att de var säkra på att han käkat fel saker och var medveten om det själv, han skriver väl ned det i dagboken i filmen iaf.?

Håller med om musiken, riktigt bra.

Citatet från Fight Club är rätt representativt för de första 2/3-delarna av den filmen, en av de bättre filmerna som gjorts tycker jag. De är inte helt olika varandra, båda handlar om en person med psykiska störningar och deras försök att skilja sig från normer och materialism. Sen upphör likheterna. :D
Håller faktiskt inte med om ditt påstående om mänskliga relationer. Han lyckas ju uppenbarligen skapa realationer till ett antal olika personer under resans gång, det visar ju att han inte avr specilet socialt missanpassad. Visst, han fungerar ju definitivt inte helt som en "vanlig" main-stream människa utan som jag upplevde det så sätter han sin egen resa och tankar framför det mesta.

Om du läser boken däremot så tar den upp en del andra sociala sidor av honom och då kan jag hålla med om att han nog inte var helt frisk. Däremot så tar den upp och ger mer insikt ibland annat hans relation till den gamle mannen(namnet i filmen och boken är inte äkta) och till Wayne(skörde killen) som i alla fall jag tycker gör dem betydligt djupare än i filmen.
 
Friluftsidioter

Nu har även jag sett filmen.

Min första reaktion under filmen var att "Han beter sig precis som en trotsig 5-åring".
(...)
Ta t.ex. scenen där han paddlar pajak nerför floden och nån på stranden ropar "Hjämen!".

Det är ett rent under att han överlevde så länge som han gjorde.

Han säger emot sig själv ganska bra, han menar att man klarar sig utan pengar, samtidigt snyltar han mycket på andra.

Peter! En mycket bra sammanfattning! Jag har nu också sett filmen och blir bestört av hur okunnig och ointresserad han är av riktigt vildmarksliv. Det är snarare sannolikt att han lider av någon slags mentalsjukdom och bedriver ett långsamt (om än inte medvetet) självmord. Jag hittade denna kommentar från en av Denalis Ranger-vakter som på ett kärnfullt sätt beskriver sin syn på "Supertramp":
http://nmge.gmu.edu/textandcommunity/2006/Peter_Christian_Response.pdf

/Joakim
 
Ingen tror väl att filmen handlar om vildmarksliv?

Det hela handlar om ett rop på hjälp som ingen hörde då de var totalt upptagna av sina egna liv och karriärer.
Filmen/pojkens liv påvisar hur illa det går för den moderna människan då hon fortsätter envisas i sin tro på att pengar är lycka och att det är positivt att vara väldigt självfokuserad.


Att lida i dagens samhälle är ganska naturligt - att trivas i dagens samhälle är däremot ett gravt tecken på mental störning...



Så är det.


*stänger tråd då detta var det slutgiltiga svaret*

;)
 
Peter! En mycket bra sammanfattning! Jag har nu också sett filmen och blir bestört av hur okunnig och ointresserad han är av riktigt vildmarksliv. Det är snarare sannolikt att han lider av någon slags mentalsjukdom och bedriver ett långsamt (om än inte medvetet) självmord. Jag hittade denna kommentar från en av Denalis Ranger-vakter som på ett kärnfullt sätt beskriver sin syn på "Supertramp":
http://nmge.gmu.edu/textandcommunity/2006/Peter_Christian_Response.pdf

/Joakim

Utifrån filmen så var han definitivt inte mentalsjuk. Inte ens i närheten. Destruktivt beteende ja men då kan du inkludera alla introverta rökare också.

Förövrigt var han ju en luffare, ingen djungelbjörn.

Jag håller på och läser Shantaram nu och kan verkligen rekomendera den till de som har lite luffare i sig även om den främst utspelas i en storstad. Kontrollfreaksen skall nog hålla sig borta.
 
Utifrån filmen så var han definitivt inte mentalsjuk. Inte ens i närheten. Destruktivt beteende ja men då kan du inkludera alla introverta rökare också.

Hmm, jag har varken läst boken, sett filmen eller köpt T-shirt'en. Men från inläggen får man bilden av att det är en feg och ynklig stackare som inte har modet att ta livet av sig själv. Fullt i klass med "suicide by cop" eller att hoppa framför tåget och blanda in oskyldiga.

Jag är rökare, dricker även en och annan öl...


peter
 
Hmm, jag har varken läst boken, sett filmen eller köpt T-shirt'en. Men från inläggen får man bilden av att det är en feg och ynklig stackare som inte har modet att ta livet av sig själv. Fullt i klass med "suicide by cop" eller att hoppa framför tåget och blanda in oskyldiga.

Jag är rökare, dricker även en och annan öl...


peter


Wow. Här snackar vi insikt.
 
Hmm, jag har varken läst boken, sett filmen eller köpt T-shirt'en. Men från inläggen får man bilden av att det är en feg och ynklig stackare som inte har modet att ta livet av sig själv. Fullt i klass med "suicide by cop" eller att hoppa framför tåget och blanda in oskyldiga.

Jag är rökare, dricker även en och annan öl...


peter

En riktig karlakarl med andra ord. Du glömde att berätta om alla kvinnor du haft.
 
Sorgsen och vacker

Jag tycker att det är en sorglig och vacker film. Men samtidigt gör han det många andra inte gör, han ger sig iväg på en resa, han ensampaddlar nästan hela Coloradofloden, luffar igenom USA. Lever i veckor ute i vildmarken själv.

Han gjorde ju många learning by failing, tyvärr hade han ingen backup och då gick det som det gick!

Men för mig så är han då ingen patetisk figur, han var less på de livet han levde och vågade ifrågasätta om detta är allt i livet. Och jag tycker det är en bedrift, hur många finns det inte som klagar och tycker att livet är piss men inte gör något åt det!

Nu gick det ju kanske inte så bra, men hade han kommit hem, undernärd men med livet i behåll hade det aldrig blivit en bok eller en film utan kanske som en tidningsartikel med texten "nära ögat" ...

Han tog i all fall ett aktivt val med vad han ville göra med sitt liv och försökte leva ut sina drömmar, det måste man respektera!
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.