first time camping!

hej! jag är en kille på 18 år som älskar naturen men sitter alldeles för mycket inne!

jag sitter väldigt ofta och kollar på överlevnad/skogs-camping videos och tycker det ser så himla mysigt ut.

jag tänkte nu ge mig ut på en liten förstagångs tur! jag tänker mig kanske 1-2 nätter och prova natur livet på riktigt! så vad undrar jag nu då?

fråga 1.
jag undrar vad ni tycker man bör ha med sig på en sån här campingtur, med andra ord en packlista! vill inte ha med mig några gasolkök osv utan vill köra med öppen eld. tänker mig dock ett tält och en sovsäck.

fråga 2. vart kan man köpa en bra termos som man kan koka vatten i över öppen eld? och även ett bra kokkärl. (tänk på att det är första gången så vill inte köpa dom dyrare grejerna)

Fråga 3. vad bör jag tänka på när jag är i skogen Själv?

Tack på förhand!
 
Om du kan tänka dig att sova i vindskydd så behöver du inget (och slipper bära på) tält. Övrigt: ryggsäck, sovsäck, liggunderlag, kniv+tändmateriel, toapapper, skräppåse, torra och varma strumpor, fick- eller pannlampa, mat, godis och vatten. Ta med lite extra mat, det är nice när man är kall och blöt.

Det går inte nåt bra att koka vatten i termos, så du behöver ett annat kärl. Köp grejer på Myrorna löjligt billigt.

Tänk på att tält, sovsäckar, goretexjackor etc brinner bra, så håll avstånd till elden.

Go tur!
 
Kul att du äntligen bestämt dig för ge dig iväg ut i spenaten och provar "the real thing" En öppen eld har en hög mysfaktor och bra för att värma sig och till matlagning. Nu vet jag inte vilken typ av mat du tänker laga till men att laga mat på öppen eld ett par gånger om dagen kräver en del ved. Att hitta den mängd torra veden som behövs för matlagning är inte alltid det lättaste, speciellt inte i strövområden och kring vindskydd, där det oftast är rensat på allt vad brännbart heter. Jag förstår att du tycker att gasköken tar bort den primitiva känslan men du kan ju skaffa en spritbrännare för ändamålet som en lagom kompromiss. Den kan också vara bra att ha med sig om det bara finns blöt och sur ved eller ingen ved alls. Överlevnad handlar ju ofta om att vara förberedd och att därför bära med sig ett alternativ eller en backup. I övrigt så kan jag inte komma med något annat förslag på utrustning än det som andra skrivit här tidigare i tråden.
Jag är ganska säker på att du kommer att få mersmak av ditt intresse och jag önskar dig därför god tur och välkommen i "klubben" :)
 
...och just ja. Som svar på din tredje fråga "om vad du bör tänka på": Du bör tänka på att njuta så mycket du kan av naturen. Den är välgörande!
 
Om du skall koka vatten över en öppen eld så räcker det med en petflaska, som du fyller och lägger mitt i brasan. Så länge flaskan är full med vatten börjar den inte brinna.
 
hej! jag är en kille på 18 år som älskar naturen men sitter alldeles för mycket inne!

jag sitter väldigt ofta och kollar på överlevnad/skogs-camping videos och tycker det ser så himla mysigt ut.

jag tänkte nu ge mig ut på en liten förstagångs tur! jag tänker mig kanske 1-2 nätter och prova natur livet på riktigt! så vad undrar jag nu då?

fråga 1.
jag undrar vad ni tycker man bör ha med sig på en sån här campingtur, med andra ord en packlista! vill inte ha med mig några gasolkök osv utan vill köra med öppen eld. tänker mig dock ett tält och en sovsäck.

fråga 2. vart kan man köpa en bra termos som man kan koka vatten i över öppen eld? och även ett bra kokkärl. (tänk på att det är första gången så vill inte köpa dom dyrare grejerna)

Fråga 3. vad bör jag tänka på när jag är i skogen Själv?

Tack på förhand!

Så kul, välkommen ut i spenaten.

1. Om du ska ut i denna årstiden bör du ha med tält, sovsäck, liggunderlag, ryggsäck, mat/godis, kokkärl.
Kläder: Syntet eller ull, icke bomull. Ett par lager isolering, torra strumpor till läger/natt + gärna ett extra par att gå i på dagen.
Kängor eller skor. Regnkläder. Mössa halsduk och vantar.

2. Vill du komma billigast möjligt undan så kan man köpa ett set med tält, ryggsäck, liggunderlag och sovsäck på Biltema för 399 om jag minns rätt, ingen vidare kvalitet, men funkar sommartid för turer i skog/lågland.
Både liggunderlag och sovsäck är i kallaste laget för denna årstiden, så ett extra liggunderlag bör användas (alternativt en stor hög med löv och barr under tälter) samt en fleecepläd art svepa runt dig inuti sovsäcken.
Billigast och enklast möjliga kökkärl bör vara en gryta från Trangia och en tamoj (gripklo) till den.

3. Att göra upp eld kan vara svårt, speciellt om det börjar regna. Kokmöjligheterna bör kompletteras med ett lätt gaskök eller en Cat Can spritbrännare och ett par dl T-röd. (Googla cat can stove, då ser du vad det ät och hur man bygger den.)

Att sova ensam i skogen första gången är en upplevelse med nya dofter, ljud och vad man kan se. Första gångerna kan det kännas lite scary, men efter några nätter känns det allt mer tryggt och efterlängtat.

Första gången kan det också vara bra att låna eller se efter secondhand utrustning, det går att göra verkliga fynd.

Lycka till!
 
Opps, glömde termos, det finns billiga termosar lite varstans, t.ex Coop eller Obs elles liknande varuhus, Biltema, Jernia, ibland i lokala matbutiker.
Bör vara i stål och rymma ungefär det du behöver.
Enliters termos till 3-4 dl vatten/kaffe blir oftast fortare kall än en halvliters pga mer yta som kan leda bort värme i förhållande till vätskans volym.
Och större termos är också tyngre.
 
WHAT??? Den måste väl smälta till dess att det blir hål så att vattnet rinner ut och dämpar/släcker elden?

Nej, flaskan deformeras lite och blir sotig men vattnet absorberar tillräckligt mycket av energin så att flaskan inte smälter helt utan förblir tät. Det jag funderar på är snarast vilka roliga ämnen som kan tänkas hamna i vattnet under processen.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Newlin Bush First Aid Överlevnad 0
mrbambocha Camping såhär års? Överlevnad 7

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...