Paddla Norska kusten utan medhavd mat eller pengar

Att själv aktivt söka föda kräver mat och den skall du samla in.
Tyvärr är inte ditt projekt realistiskt, men med mat och vältankat plastkort kan du säkert få en fin tur.
Ser fram mot avrapporteringen.
go tur
 
Jag tycker att projektet verkar roligt. Jag förstår att du inte bara vill göra dette för din egen skull, men att du också vill kommunicera någonting meningsfullt. Frågor man kan vilja ha svar på är tex. hur lätt det är att fånga fisk, hitta mat på land, hur man bemöts av befokningen längs kusten osv. Inuiterna äter ju mycket kött i förhållande till växter, och det kunde vara intressant att höra hur det känns för en vanlig (?) svensk kille att leva på det viset. Om det var något jag skulle vilja dämpa, är det detta med miljöavtryck. För det första är det givet att projektet är miljövänligt på alla sätt, men jag tror också det blir svårt att undvika att moralisera. Sådant är inte så interessant att läsa, och det väcker också lätt motfrågor, såsom "och hur mycket kostade egentligen den där kajaken han använde".

Med andra ord: kör på!

(och om du lyckas med detta skal jag bli den första som paddlar sträckan utan flytväst ;-)
 
Mitt namn är Sören Kjellkvist och jag utbildar mig just nu till proffesionell äventyrare på Peak Adventure Academy. Mitt äventyr är att paddla hela Norges kust utan medhavd mat eller pengar och starten är planerat till den 1 juni 2013. Hela äventyret är beskrivet på min hemsida för norgepaddlingen och där finner ni mer information. ]www.meningenmedlivet.nu Projektets huvudsakliga mål är att öka människors miljömedvetenhet.

Mål med projektet:
1. Visa att det är möjligt att lämna ett minimalt miljöavtryck efter sig.
2. Visa att man kan ekoturista utan pengar. Naturen är fri och tillgänglig för alla att färdas och njuta av.
3. Visa att man kan leva i samklang med ett fungerande ekosystem.
4. Visa att äventyret inte är genomförbart i ett skadat ekosystem så som Östersjöns.
5. Att förverkliga mig själv och en dröm jag länge haft.

Din tanke är säkert god men som vanligt är inte verkligheten fullt så enkel som man tror. Jag instämmer med andra i denna tråd att du redan har gjort sociala/ekologiskt skadliga avtryck i världen bara genom dina inköp.

Detta gäller speciellt din elektronikutrustning, batterier, solceller, m.m. Finns mycket kring detta, googla t.ex. "conflict minerals" eller "blood in your mobile". Svårt att tala om ekologi och minimalt miljöavtryck efter detta.

Lycka till!

/Mats
 
I ett fungerande ekosystem kan vi nyttja naturens resurser istället för att köpa mat som transporterats långa vägar och paketerats flera gånger om.

Här begår du ett klassiskt tankefel och det är idén om att leva direkt av naturen totalt skulle vara ett ekologiskt och resursmässigt hållbare sätt att skaffa föda än att göra det genom en varubaserad ekonomi. Tyvärr är det inte så enkelt. Problemet med en term som ekologi är att den bär på ett tankegods som handlar om ideologi - och dessa saker ska inte blandas ihop (men gör det ofta i modern ekologisk debatt). Historien är dessutom full med exempel på hur "att leva av naturen" har fått extremt allvarliga konsekvenser, både i små och stora habitat. Ett känt exempel är när europeiska populationer övergav sötvattensfiske till förmån för saltvattensfiske, för ca 1000 år sedan. Då var nästan alla sötvattenfiskar utfiskade eller döda p.g.a. av lokala utsläpp (t.ex. fekalier). Och för 2500 år sedan pågick det en hård jakt på havsuttrar, vilket gjorde att sjöborrar, som var deras föda, kunde expandera enormt. Detta ledde till sjöborrarnas huvudsakliga föda, kelp (ett slags sjögräs) försvann och därmed försvann också tillväxtområdena för fiskyngel. Nu menar jag inte att norska kusten riskerar att bli utfiskad av dig under din paddling :) men det är viktigt att problematisera begrepp som ekologi och hållbarhet. Det är mycket mer komplext än man tror. Storskalighet kan t.ex. vid en totalanalys av miljöbelastningen vara betydligt mer ekologiskt hållbart än närproducerad/närfångad föda.

/Mats
 
Att paddla norska kusten är ett stort äventyr, även med medhavd mat och pengar. Jag tror att själva paddlingen och det runtomkring (hitta tältplatser, vänta in bra väder, navigera, stora överfarter, tidvatten, ensamheten/isoleringen, osv) är en stor utmaning i sig och att det är en helt annan magnitud på dom här sakerna är vid paddling i Östersjön.

Om du inte har gjort det redan rekommenderar jag att du läser Jim Danielsson och Barbro Lindmans böcker om sina paddlingar längs norska kusten. De bemöttes som jag minns det väldigt väl av norrmännen vid några tillfällen under sina respektive paddlingar.

Tack för tipset. Jag har läst dessa böcker för länge sedan men vill nu läsa dem igen. Dock så har jag inte kunnat komma ihåg vad Jim Danielsson hette och försökt googla fram det utan resultat. Nu har du besparat mig ett stort huvudbry.
 
Jag tycker att projektet verkar roligt. Jag förstår att du inte bara vill göra dette för din egen skull, men att du också vill kommunicera någonting meningsfullt. Frågor man kan vilja ha svar på är tex. hur lätt det är att fånga fisk, hitta mat på land, hur man bemöts av befokningen längs kusten osv. Inuiterna äter ju mycket kött i förhållande till växter, och det kunde vara intressant att höra hur det känns för en vanlig (?) svensk kille att leva på det viset. Om det var något jag skulle vilja dämpa, är det detta med miljöavtryck. För det första är det givet att projektet är miljövänligt på alla sätt, men jag tror också det blir svårt att undvika att moralisera. Sådant är inte så interessant att läsa, och det väcker också lätt motfrågor, såsom "och hur mycket kostade egentligen den där kajaken han använde".

Med andra ord: kör på!

(och om du lyckas med detta skal jag bli den första som paddlar sträckan utan flytväst ;-)

Eftersom jag hoppas på medial uppmärksamhet så vill jag som du säger passa på att förmedla något meningsfullt. Det jag tycker är vår generations största problem och det som oroar mig mest är vår negativa påverkan på miljö, djur och natur. Jag inser att vissa tycker att det börjar bli ett uttjatat ämne men det kan aldrig bli det och vi måste hela tiden fortsätta att dra upp det i strålkastarljuset. Dock så tycker jag att politiker och media inte rapporterar om hur allvarligt det redan är ställt utan proklamerar ofta på hur fint och rent det är i Sverige. Faktum kvarstår att Östersjön är världens skitigaste innanhav och stora delar av Östersjön är död. Nästa gång tar jag säkert ett annat ämne men nu känns detta som mest relevant. Kreditkortet ligger dock nerpackat tillsammans med nödutrustningen och går det inte utan så blir jag väl så illa tvungen att plocka fram det. MEN, då har jag iallafall försökt.
 
Din tanke är säkert god men som vanligt är inte verkligheten fullt så enkel som man tror. Jag instämmer med andra i denna tråd att du redan har gjort sociala/ekologiskt skadliga avtryck i världen bara genom dina inköp.

Detta gäller speciellt din elektronikutrustning, batterier, solceller, m.m. Finns mycket kring detta, googla t.ex. "conflict minerals" eller "blood in your mobile". Svårt att tala om ekologi och minimalt miljöavtryck efter detta.

Lycka till!

/Mats

Hej Mats och alla andra
Jag vill gärna få positiv kritik på hur jag ska omformulera målen för att inte få med denna motsägelse med medhavd utrustning och de miljömål jag vill lyfta fram. Att helt enkelt ta bort miljömålen vill jag inte eftersom det är miljöhoten i Östersjön jag vill lyfta fram. Kom jättegärna med konkreta förslag som jag kan jobba med.
 
Ett intressant projekt. Att leva av naturen ger och få i sig rätt näringsämnen är ingen lek. Har du varit i kontakt med en dietist och gjort upp en plan för att få i dig allt. Du kommer bli duktigt trött på fisk.

För att visa skillnaden mellan Atlanten och Östersjön räcker det med att hålla målet att din protein/fett-källa ska komma ifrån havet.

Lycka till!
 
Ett intressant projekt. Att leva av naturen ger och få i sig rätt näringsämnen är ingen lek. Har du varit i kontakt med en dietist och gjort upp en plan för att få i dig allt. Du kommer bli duktigt trött på fisk.

För att visa skillnaden mellan Atlanten och Östersjön räcker det med att hålla målet att din protein/fett-källa ska komma ifrån havet.

Lycka till!

Tack för tipset om dietist. Ska prata med en sådan.
 
Vad hände med den första tråden du skapade om din expedition som en del av utbildningen till professionell äventyrare?
 
Vad hände med den första tråden du skapade om din expedition som en del av utbildningen till professionell äventyrare?

Förra hösten och nu i höstas drog PEAK igång en ny utbildningsomgång i PEAK Adventure Academy där deltagarna får en unik och professionell utbildning av den erfarna äventyraren Fredrik Sträng. Under åtta månader kommer de 15 deltagarna att få lära sig mer om planering, självmotivation, teknik, media- och sponsorträning samt hur man bäst dokumenterar sitt kommande äventyr..., Man arbetar konkret hela tiden med sitt planerade äventyr för att efter examination vara redo för att genomföra sitt äventyrsprojekt. Det är Peak IT and Office som sponsrar hela utbildningen och den är öppen för alla att ansöka till. Ny uttagning sker nästa sensommar.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...