Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Gav upp om spearpointen. Prova nytt i all ära, men det kändes fel till slut, vi är överens MAW. Fick till det lite bättre, även om möjligheterna var lite begränsade. Men denna har potential
 

Bilagor

  • 6BBD031C-09DC-4639-9CA4-3EE280550082.jpg
    6BBD031C-09DC-4639-9CA4-3EE280550082.jpg
    176.6 KB · Visningar: 645
  • F320898D-A703-452A-9703-282CBAFE7B33.jpg
    F320898D-A703-452A-9703-282CBAFE7B33.jpg
    82 KB · Visningar: 648
Läckert henjon! Bra jobbat som vanligt.

Jag kontrar med en produktionskniv som kanske några av oss som fiskar är intresserade av. Ropade nämligen in en EKA Fishblade häromdagen.

Några iakttagelser.

Kniven har ett grepp i Kraton-gummi som EKA kallar Proflex och ett förhållandevis stadigt huvudblad i 12C27. Dessutom är bladet roterbart och på andra sidan finner man en symmetriskt slipad buköppnare. Båda bladen är spärrade i utfällt läge och frilöses genom en knapp i greppet.

Bladet är 102 mm och buköppnaren 72 mm. Slidan är i slagtålig plast med en ledad loop för fixering vid bältet och en tumramp för att enkelt få upp kniven. Den är mycket enkel i sin konstruktion.

Jag har testat kniven i köket och har några kommentarer därtill.

Kniven är ett trevligt bekantskap men skulle kunna vara så mycket bättre med några få ändringar. Till exempel så saknar jag ett fånglinehål!! Med tanke på användningsområdet så borde den absolut ha ett sådant! Hur lätt är det inte att tappa kniven i samband med rensning av slemmiga fiskar? Synd om man samtidigt befinner sig över vattenytan i en öppen båt ;).

Eftersom det handlar om en kniv som utsätts för blod, slem och annat skräp så borde den vara lätt att serva. Det är den inte! I stället för de gängse skruvar som finns på så många andra EKA-modeller så har man valt att utrusta den med pyttesmå Torx-skruvar!?!

Kniven är dessutom pillig att plocka isär med små skruvar som fixerar mellanskollorna till plasten på insidan av greppet, samt en liten fjäder som pressar upp tumknappen. Den är extremt lätt att tappa bort!

Eftersom greppet är överdjuten plast med gummi över och skruvarna små, så sitter inte mellanskollorna speciellt väl eftersom det inte går att dra åt skruvarna tillräckligt hårt utan att riskera att förstöra gängorna på mellanskollornas insida. Dessa skruvar rostar dessutom, liksom mellanskollorna i "rostfritt" stål.

Och slutligen. Det hade varit avsevärt mer praktiskt att anpassa slidan till buköppnaren i stället för kniven! Man hade då fått en nästan 40 mm kortare/kompaktare enhet.

~Paul~
 

Bilagor

  • Min EKA Fishblade.jpg
    Min EKA Fishblade.jpg
    36 KB · Visningar: 567
  • Min EKA Fishblade, buköppnare 2.jpg
    Min EKA Fishblade, buköppnare 2.jpg
    61.2 KB · Visningar: 598
  • Min EKA Fishblade, buköppnare 1.jpg
    Min EKA Fishblade, buköppnare 1.jpg
    42.4 KB · Visningar: 580
  • Min EKA Fishblade, slida 1.jpg
    Min EKA Fishblade, slida 1.jpg
    30.4 KB · Visningar: 542
  • Min EKA Fishblade, slida 2.jpg
    Min EKA Fishblade, slida 2.jpg
    25.3 KB · Visningar: 573
Läckert henjon! Bra jobbat som vanligt.

Jag kontrar med en produktionskniv som kanske några av oss som fiskar är intresserade av. Ropade nämligen in en EKA Fishblade häromdagen.

~Paul~

Har haft den där, faktiskt. Sålde den till slut vidare, primärt för att jag fann (precis som med motsvarande swing blade för jakt) att det kändes ohygieniskt med alla hålrum som ofrånkomligen blir i en sådan här kniv. Precis som du skriver blir det då ett "måste-krav" att kniven är extremt lätt att ta isär för rengöring, men det är den inte precis som du konstaterade. Sedan att det inte är äkta rostfritt stål i centrala på en fiskekniv är ju bara dumt. Med det sagt så gillade/gillar jag utformningen på inte minst bladet och hur den allmänt kändes i handen, så den gjorde ändå lite ont att sälja... Behov av buköppnare överlag kan man alltid diskutera, men det är faktiskt inte så dumt vid visst fiske, marginalerna är inte alltid så stora. Men med ett lite mindre blad går det ju bra att öppna en firre fint medelst "pekfingret under bladryggen"-tekniken
 
Har också en Swingblade, som ska säljas. Däremot använder jag en liten hopfällbar buköpnare från Outdoor Edge. Skulle inte vilja vara utan den när man tar ur och flår. Perfekt komplement till min omskaftade Frosts Lammflåkniv.
 
Har också en Swingblade, som ska säljas. Däremot använder jag en liten hopfällbar buköpnare från Outdoor Edge. Skulle inte vilja vara utan den när man tar ur och flår. Perfekt komplement till min omskaftade Frosts Lammflåkniv.

Har alltid med den här (som ska omskaftas och fixas ny slira till), men tar inte alltid fram den.
 

Bilagor

  • 90FDB07C-6424-44AE-9C4B-E256775F6B49.jpg
    90FDB07C-6424-44AE-9C4B-E256775F6B49.jpg
    33.2 KB · Visningar: 524
Behov av buköppnare överlag kan man alltid diskutera, men det är faktiskt inte så dumt vid visst fiske
Absolut! Framför allt kan det vara praktiskt i samband med fisk som är lite lös i hullet, typ makrill. I stället för söndertrasat kött så får man en fin filé med raka vassa kanter.

Det gäller dock att bladet är vasst ;)

~Paul~
 
Har ni sett Fällknivens nya versioner? Kan i viss mån förstå konceptet. Men vackert är det inte...
 

Bilagor

  • fallkniven-xseries.jpg
    fallkniven-xseries.jpg
    49.6 KB · Visningar: 440
  • f1x_s1x_wood_sharpened-1920x1080.jpg
    f1x_s1x_wood_sharpened-1920x1080.jpg
    61 KB · Visningar: 445

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.