Hur får man sitt kokkaffe godast?

Aluminium vs rostfritt

Många med mig verkar använda sig utav Trangias kaffepanna för vildmarksäventyren. Den är som bekant tillverkad i aluminium vilket kan reagera med syran i kaffe. Vad är era erfarenheter av detta? Upplever ni att det är någon skillnad om kaffet bereds över öppen eld eller på köket? Och kanske framförallt, hur stor skillnad är det mot en kaffepanna i rostfritt?
 
Fuskar oftast med snabbkaffe. Däremot är mjölken ett problem och det kommer att öka! Använder pulvermjölk, som jag skakar ihop för varje kopp. Det är där problemet kommer...

Från pulvermjölk + vatten + en rostfri M8 mutter som skakas samman i en burk som kommer från analog film till en systemkamera. Där är problemet kommer, burkjävlarna är på utdöende!!!
 
Recept för kokkaffe

Tag 1 del kaffe och fyra delar vatten. Alltså en kopp eller vad du nu har att mäta med och fyra av samma kopp med vatten. Kaffet suger upp ca 25 % av vattnet, kokar du på 4 koppar så blir det 3 att dricka.
Vilket kärl som används spelar ingen roll anser jag.
 
Sannorlikt finns det lika många metoder-recept som kokare. Många utflykter senare har nog även du hittat din metod, eller lärt dig pressa/brygga på kuppen!
go tur
 
Fuskar oftast med snabbkaffe. Däremot är mjölken ett problem och det kommer att öka! Använder pulvermjölk, som jag skakar ihop för varje kopp. Det är där problemet kommer...

Från pulvermjölk + vatten + en rostfri M8 mutter som skakas samman i en burk som kommer från analog film till en systemkamera. Där är problemet kommer, burkjävlarna är på utdöende!!!

Halaj!

Jo, pulvermjölk och snabbkaffe gifter sig inte gärna. kanske har det att göra med att mjölk är basiskt och kaffe surt. jag vet inte.
häller du i näskaffet i vattnet och sedan pulvermjölken grynar sig pulvermjölken och det är stört omöjligt att få den att blanda sig. Du försöker kringgå detta med en filmburk och en mutter. det är fel väg att gå.
tricket är att blanda ingredienserna i rätt ordning.
först pulvermjölken_sen_näskaffet.
pulvermjölken löses gott i kokhett vatten, och fälls inte ut när du tillsätter näskaffet.

//T
 
Byt ut mjölken mot bra kolat brännvin så är problemet löst. Jag hade gäster från tjeckien de tittade förvånat när jag hällde i kokkaffet men efter tre dgar så hade de vant sig så en tog med sig ett paket hem. De är van med turkiskt kaffe mer finmalet än brygg bara att ta 1-2 skedar i hett vatten smakar helt ok bättre än bryggt.
"Swedish coffe" kokkaffe med två sockerbitar och en skvätt brännvin gillade de med.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Mathew Vart får man tag på Anita Forsells böcker??? Friluftsmat 2
rydstedt Var får man tag på billigt äggpulver? Friluftsmat 5
greendanger Vem får äta? Friluftsmat 7
hsp Potatismos dosering samt hur man ´piffar ´upp Friluftsmat 22
Bondmoran Banta det kök man har? Friluftsmat 39
salvion Fråga/råd: Hur tar man med sig och förvara vatten? Friluftsmat 32
såg Var är det som är dyrast frystorkat eller det man torkar själv? Friluftsmat 28
Naturfantast Bra mat när man ska vandra i Australien? Friluftsmat 8
såg Påsar att hälla varmt vatten i. Typ frystorkade maten som man bara häller i vatten. Friluftsmat 9
salgo601 Torrfoder där man kan elda upp påsen Friluftsmat 10
Gusram Behöver man torka frystorkade ärter? Friluftsmat 10
labbman Vad kan man äta från naturen? Friluftsmat 12
alaskaaa Måste man ha kök/varm mat? Friluftsmat 91
cake Hur tillagar man REAL Turmat? Friluftsmat 34
William The Bear Hur många kalorier förbränner man egentligen? Friluftsmat 54
desireman Törs man dricka vattnet i jockar kring kebnekaise? Friluftsmat 6
Virrhönan Hur mycket sojafärs äter man? Friluftsmat 4
avslutad120523 När ska man äta ? Friluftsmat 9
grodanbolle Vilket lätta kök steker man bäst med? Friluftsmat 13
andy69 Hur maxar man kcal för 550g(mat)? Friluftsmat 45
sb_stefan Hur mycket äter man om dagen när man paddlar? Friluftsmat 6
Havskatten Äta det man ser.. Friluftsmat 2
horten Hur många kalorier behöver man per dag? Friluftsmat 30
Mickexxx Hur länge kan man äta Kassler ?. Friluftsmat 0
thomas.gbg Var köper man friluftsmat på nätet? Friluftsmat 1
Vandrare Hur många kalorier gör man av med? Friluftsmat 7
såg om mat och kök som man skulle ha med sig. Friluftsmat 0
Nyman Var hittar man torkad frukt/grönsaker/kött Friluftsmat 4
Men hur gör man då ??? Friluftsmat 7
Var köper man frystorkad mat billigast? Friluftsmat 0
Torkning av mat hur gör man? Friluftsmat 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.