Sovsäck skånsk vinterhalvår

Hej! Fick upp intresset för att vandra nu i somras och använde då en gammal sovsäck med templim+14. Nu vill jag fortsätta men den blir ju förstås för kall strax och jag lär behöva en ny och är full av frågor.

Den ska gå bra att använda här i Skåne på kortare vandringar så sent på hösten och tidigt på våren som möjligt. Jag är inte så värst frusen av mig. Har dålig koll på hur kallt det brukar bli på nätterna, då jag aldrig tidigare reflekterat över det. Kollat lite på Cumulus Panyam 450, eller är den för mesig med lim-6? Borde jag gå upp till 600 eller blir den kanske för varm tidig höst?

Om den med 450 g dun blir för kall, skulle man kanske kunna använda den med en av Cumulus quilt eller comforter ovanpå för att klara vintern och använda den säcken ensam på höst/vår och kanske quilten ensam på sommaren som täcke? Ni får gärna delge er med erfarenheter från quilt/comforter.

Är ingen gramjägare, så har även kollat på några marmotsäckar av syntet för att som fattig student få ner priset. Typ trestles 30 och 20. Svårt att förstå skillnaden på alla deras varianter. Någon av deras säckar ni kan rekommendera för min typ av aktivitet?

Också är det detta med liner. Kanske inget för mig som vänder mig mycket? Tänkte köra med underställ för att slippa tvätta så ofta, och då gör det kanske inget om säcken är lite kylig?

Hoppas jag ska kunna bidra med mer givande innehåll när jag kommit igång!

Aron
 
En bra början är att titta på årsmedeltemperaturen i trakten.
https://www.smhi.se/polopoly_fs/1.3...gen/derivatives/Original_1256px/image/p34.png
Då det är varmare i kylskåpet än i landskapet har man en grund att bygga på.

Jag har sovit vår och höst i Skåne med FMs genomsydda dunsovsäck, rankad +-0°. Förstärkt med vindrock gick det. Underlaget är viktigt, både som bäddkomfort och att hålla markkylan stången.

Min första fjällsäck hade -8° som komfort, aldrig under vår som höst har den varit för varm i Skåne.
Jag sover i sovsäckslakan av egen lätt modell sytt av fodersiden, enkel DIY. T-tröja och fillingar. Mössa-Balklava är att rekommendera.

Hur länge du vill hålla på är ju induividuellt men vinterdagar med mer än -20 kan förekomma. Då är en riktig vintesäck och ett bra vintertält gott att ty sig till.
Hur varmt envar sover är oxså individuellt. Men att frysa sig genom nätterna är absolut ingen höjdare.

go tur
 
Är du i- eller med-vändare?

Som i-vändare behöver du en bred säck. Hur bred beror på hur stor du är.

Cumulussäcken ser fin ut på bilden men jag vet inte hur väl den funkar för en i-vändare. Med motsvarande önskemål som du har och som i-vändare beställde jag en dunsäck från Roberts i Polen med lite extra vidd.

Thure
 
Tack för råden!

Är faktiskt osäker om jag vänder i eller med. Har nu i somras sovit med säcken till stor del uppknäppt och mest haft den över benen, så den har inte åkt med när jag vridit mig. Den är dock ganska trång, och när jag låg i den helt uppdragen så saknade jag att kunna röra armar och ben, så antar att jag hade mått bäst i en större i-vändar-sovsäck eller quilt. Quilt blir kanske något att kolla på tills nästa sommar för temperaturens skull.

Är det någon särskild sovsäck du rekommenderar från Robert? Tyckte där fanns så många och svårt att se skillnaden på dem, men ska grotta ner mig i dem imorgon på datorn. Blir nog ingen tältövernattning på årets absolut kallaste kvällar i den nivå att jag behöver gå ner till en riktig vintersäck, men man borde kanske klara sig långt på något som ligger runt -10 med underställ och varm vattenflaska? Tänker också att en allt för varm säck gör att jag inte kommer kunna använda den så sent på våren?

Kan passa på att fråga om vattenavvisande dun också. Är det något Robert har som standard och hur viktigt är det under mina förutsättningar? Tältet jag använder är ett Urberg 2p Dome G2.
 
Jag har en sommarsäck med min temp 10oC, och en höst/vår med -4oC. NÄr det var -10 oC och jag var tvungen att sova ute (i Skåne) så stoppade jag den ena i den andra och sov så gott så gott. Sover man inte ute jätteofta om vintern kan det kanske vara en lösning att köpa en höst/vårsäck som är "lagom" och kombinera den med den sommarsäck du redan har när det är jättekallt.

Det blir ju tyngre och tar upp mer plats såklart, men jag gör hellre den kompromissen och har en perfekt avpassad säck höst/vår och sommar än äger ytterligare en säck som jag väldigt sällan använder
 
Tack för råden!

Är faktiskt osäker om jag vänder i eller med. Har nu i somras sovit med säcken till stor del uppknäppt och mest haft den över benen, så den har inte åkt med när jag vridit mig. Den är dock ganska trång, och när jag låg i den helt uppdragen så saknade jag att kunna röra armar och ben, så antar att jag hade mått bäst i en större i-vändar-sovsäck eller quilt. Quilt blir kanske något att kolla på tills nästa sommar för temperaturens skull.

Är det någon särskild sovsäck du rekommenderar från Roberts? Tyckte där fanns så många och svårt att se skillnaden på dem, men ska grotta ner mig i dem imorgon på datorn.

Beställde hösten 2010 och det blev https://roberts.pl/index.php?l=en&p=_katalog&i=_ultralight med en del modifieringar som krage och bredare samt i hustruns extra dun. Borde ha ändrat till hellångt blixtlås vilket min fru ångrar att vi inte valde.

Jag har därefter kompletterat med en halvkilos sommarsäck som funkar ned till ett par plusgrader så jag behöver inte hellångt blixtlås på den här Roberts UL.

Thure
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Mike92 Söker ny sovsäck efter Haglöfs Spacelite -1. Bo och sova 5
s4ph1r3 Förvara sovsäck i källaren Bo och sova 13
paddlaruppåner Sovsäck Sydvang erfarenheter sökes Bo och sova 3
såg Sovsäck minus 5 comfort. september ocktober Bo och sova 4
vandrariskogen Sovsäck som kan användas för +10 grader och -5 grader? Budget ca 800kr. Bo och sova 13
fredrik.lillbacka Undvika att få blöt sovsäck Bo och sova 3
Wasa01 Erfarenhet av Urbergs 2 season sovsäck Bo och sova 2
HanSolo Sovsäck - vilka kan komprimeras mest? Bo och sova 16
jonash75 Vilken sovsäck behövs för vårvintertältning i tipi med kamin Bo och sova 6
Tomppen Ny sovsäck, svårt att bestämma temperatur Bo och sova 6
Friluftsknutten Dags att uppgradera utrustning! (tält + sovsäck) Bo och sova 7
chala Sovsäck för -30ºC och lägre! Bo och sova 14
hsp Tvätta sovsäck runt huvudet Bo och sova 16
petersundqvist Sovsäck Denver Redstar Bo och sova 3
Joell Kompressionspåse till marmot hydrogen sovsäck Bo och sova 12
Rådfrågar Mått? Bo och sova 3
Erker Råd om ny sovsäck i fjällen Bo och sova 53
WilliamGurebo Tlimit för sovsäck i fjällen? Bo och sova 6
kmsellin Vilken temp tror ni denna kombo av sovsäck klarar? Bo och sova 14
bluePeter18 Tips för hopkopplingsbar sovsäck/quilt Bo och sova 0
Ooscar Byta till varmare sovsäck eller förstärka med quilt? Bo och sova 8
MaSt Sovsäck och liggunderlag för optimal komfort Bo och sova 5
carfly Prisvärd sovsäck för +10 grader? Finns dun, eller bara syntet? Bo och sova 17
imman Hydrogen vs Lite Line 400 Bo och sova 3
Bearik Sovsäck i bomull? Bo och sova 8
Nito Alternativ till Aegismax UL sovsäck som inte kostar mer än det dubbla? Bo och sova 22
nordd Hjälp mig välja sovsäck! dun/syntet? Bo och sova 6
jonash75 Tips på sovsäck Bo och sova 10
k.a.ll.e Möjligt att rengöra ytmögel sovsäck? Bo och sova 8
simonh Mammut Nordic Down Bo och sova 24
behedwin Packa Sovsäck och UQ - komprissionspåse men vilken och hur? platt packet Bo och sova 1
utsidannor Tips på sovsäck, cirka 800 kr och lätt om möjligt Bo och sova 7
Sannapaulinus fukt i sovsäck vinterturer Bo och sova 77
buffy2 Marmot Trestles Elite 20 på vintern? Bo och sova 5
Mr7932 Sovsäck råd Bo och sova 7
tango Sovsäck tresäsongers tips? Bo och sova 10
vandrafjäll Någon som vet vilken sovsäck min fru fyndade på loppis Bo och sova 17
Scoutmamman Tips på sovsäck, runt 1000 kr och liten packvolym Bo och sova 21
Silver Fang Hjälp med sovsäck Bo och sova 12
Silkofskin Marmot Angel fire eller Teton? Sovsäck för damer Bo och sova 8
Moga Myggnätslösning till sovsäck(-söverdrag)? Bo och sova 19
Villmarking Syntetisk 3 säsongs sovsäck (max 1500kr) Bo och sova 12
Alternativ till sovsäck? Bo och sova 8
Troll 3 Sovsäck Western Mountaineering Terralite Bo och sova 7
randomnilla Sökes: Tips ang. tält, liggunderlag och sovsäck för relativ nybörjare Bo och sova 26
bientai Sovsäck Cumulus Lite Line el Haglöfs Lim +1 Bo och sova 20
ostenolsson Sovsäck André Jamet Bo och sova 1
Clover Vilken sovsäck är detta? Bo och sova 2
peter.carlberg Stor sovsäck Bo och sova 6
joel123 sovsäck 60c tvätt (allergi i tält) Bo och sova 6

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...