Knop

[EDIT]

Mää! Nu blandade jag ihop bokmärkena rejält!

Jag menade att den påminner om den här, som jag inte ens vet vad den heter.
https://www.youtube.com/watch?v=OnwfT2tQ1zU&list=PLAhp1R0I0ax1_mml2u6-rScyMidtd8Gk8&index=4&t=0s

Skillnaden är väl att man inte virar en ögla runt den stående parten utan bara den löpande parten enkel.

ser ut som en variant av Taut line hitch (tältlineknop). Det är samma ända till på slutet då han gör nåt annat som jag inte ser riktigt.
 
Jo, det tycker ju vi med, att den liknar Prusik. Båda och även den namnlösa jag länkade till är ju varianter av lindningar, för olika syften. Prusik är ju för att fästa en löpande slinga på ett annan lina. De KIPNB och jag hittat är för att skapa en justerbara ögla på en lina. Olika användningsområden men samma grundtanke. Tror jag. Det känns ivf så.
 
En gammal knut som jag använt till att justera hörn linorna till tarpen.
Finns i flera varianter.
Jag har använt en variant av den i 10 år.
 
ser ut som en variant av Taut line hitch (tältlineknop). Det är samma ända till på slutet då han gör nåt annat som jag inte ser riktigt.


Japp. Finns säkert en uppsjö varianter.

Skillnaden är att han går inte nedanför "knuten" som avslutning, utan lindar istället ett varv till på samma sida men runt båda parterna och avslutar med att dra en ögla genom sista varvet (det runt båda parterna). Men tricket med öglan för att lätt kunna lösa upp knopen kan man ju göra göra på andra varianter också, t.ex. taut-line hitch.

Man får väl välja den man fastnar för, tycker är smidigast att göra.
 
Japp. Finns säkert en uppsjö varianter.

Skillnaden är att han går inte nedanför "knuten" som avslutning, utan lindar istället ett varv till på samma sida men runt båda parterna och avslutar med att dra en ögla genom sista varvet (det runt båda parterna). Men tricket med öglan för att lätt kunna lösa upp knopen kan man ju göra göra på andra varianter också, t.ex. taut-line hitch.

Man får väl välja den man fastnar för, tycker är smidigast att göra.

jo quick release-öglan brukade jag ha på tältlineknopen då jag använde den, men orkar inte hålla på med dem längre till tält/tarp och gått över till öppna linlås alá expeds eller alis varianter. Hilleberg linlås e ju stängda vilket gör det svårare runt träd och rötter.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Oskar R. Helsport-knop Bo och sova 4

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...