P&H Umnak Ice Floe Fjord

Nordkappen kom 1975 http://www.valleyseakayaks.com/our-kayaks/classic-models/nordkapp och Baidarka enligt länken ovan mars 1974. Mycket riktigt har de sedan ändrats mkt under åren.

Vill minnas att Derek baserade Baidarkan på sin första glasfiberkajak som byggdes före 1970, men jag kan ha fel.

Fina svartvita bilder. Skulle kunna vara från Vattungarna.

Thure

Det stämmer säkert. De är från en klubbtur som gick från Rävsnäs med rundning av Tjärven och Söderarm.
 
Fortsätter lite OT med föregångare till nutidens kajaker.

En förgångare till Nordkapp var Anas Acuta som tillverkades från 1972 av Valley i Storbritannien. En riktigt låg kajak som jag paddlade utanför Tromsö under en tur 1988. Besvärlig lovgirighet vid fallvindar.

http://www.valleyseakayaks.com/our-kayaks/classic-models/anas-acuta

http://www.bottenviken.se/artiklar/2002/020905-kajak.html

Bilden nedan från första länken ovan. Det är förstås en mkt senare modell av Anas Acuta än den första som synes på ovala luckor och nyckelhålssittbrunn.

Thure
 

Bilagor

  • anas.jpg
    anas.jpg
    12 KB · Visningar: 530
Senast ändrad:
Fler urklipp från katalog

Då fick jag oväntat ytterligare användning för en av mina gamla Svima kataloger 1987. Nu blev årtalet rätt till skillnad mot i morse.

Per
 

Bilagor

  • Baidarka beskuren.jpg
    Baidarka beskuren.jpg
    31 KB · Visningar: 543
  • Nordkapp beskuren.jpg
    Nordkapp beskuren.jpg
    133.1 KB · Visningar: 677
Idag fick Fjorden nya gummilinor. Valde svarta för att få lite mer kontrast. Passade även på att göra en bogserlina ifall lillgrabben blir trött i armarna om jag får med honom ut i Scorpion.
Fixade även två sandkorvar av en bilslang. Visade sig att det räckte med en på cirka tio kilo bakom sitsen. Gjorde under för initialstabiliteten. Otroligt nöjd med den här klassikern nu.
 

Bilagor

  • EF60B853-1A6E-481C-AB4D-B0DA7A43A678.jpg
    EF60B853-1A6E-481C-AB4D-B0DA7A43A678.jpg
    50.4 KB · Visningar: 547
Hej Örjan!
Välkommen i klubben med gamla P&H. Köpte min Eskimo från -87 för någon månad sedan och har haft den med på några tisdagspaddlingar. Den är rätt stabil olastad och trotts att den är rätt bred och lång, iallafall 58x510, känns den liten och nätt. Imorgon tar jag den med ut på Orndagen.
Vet inte om jag vågar berätta vad jag gav för den... Men jag vill ha minst det dubbla om jag ska sälja den, och det ska nog inte vara något problem. Fick köpa nya luckor och bygga nytt fotstöd då jag inte gillade röret som satt i. Kapade loss sitsen, monterade den lägre och längre fram och meckade till ett ryggstöd. Nu är den trevlig att paddla, men sovsäck och tält lär bli svåra att få ner i de små luckorna. Ingen campingbåt direkt...

Per-Erik

Söderhamnspaddlarna
 

Bilagor

  • DSC_2116_1024.jpg
    DSC_2116_1024.jpg
    57.1 KB · Visningar: 477
  • Eskimo_annica JH.jpg
    Eskimo_annica JH.jpg
    75.1 KB · Visningar: 481
Idag fick Fjorden nya gummilinor. Valde svarta för att få lite mer kontrast. Passade även på att göra en bogserlina ifall lillgrabben blir trött i armarna om jag får med honom ut i Scorpion.
Fixade även två sandkorvar av en bilslang. Visade sig att det räckte med en på cirka tio kilo bakom sitsen. Gjorde under för initialstabiliteten. Otroligt nöjd med den här klassikern nu.

Jädrar vilken fin Fjord du fått tag i, även färgsättningen! Jag har paddlat P&H Fjord i skärgården sedan 1988, tycker den har tjänat mig väl. Den går att lasta duktigt, och trots de små luckorna så kan man hitta lösningar, och utnyttja utrymmet bakom sitsen för det mer skrymmande. Den är både kursstabil och lättsvängd tycker jag; skeddan gör att man alltid hittar ett läge i balans i tex sidvind. Efter att ha blivit mer grönlandsinspirerad med dito paddel har jag väl insett att det finns lekfullare kajaker än denna,och är ute efter något sådant. Men min gamla fjord säljer jag aldrig!
 
Hej Örjan!
Välkommen i klubben med gamla P&H. Köpte min Eskimo från -87 för någon månad sedan och har haft den med på några tisdagspaddlingar. Den är rätt stabil olastad och trotts att den är rätt bred och lång, iallafall 58x510, känns den liten och nätt. Imorgon tar jag den med ut på Orndagen.
Vet inte om jag vågar berätta vad jag gav för den... Men jag vill ha minst det dubbla om jag ska sälja den, och det ska nog inte vara något problem. Fick köpa nya luckor och bygga nytt fotstöd då jag inte gillade röret som satt i. Kapade loss sitsen, monterade den lägre och längre fram och meckade till ett ryggstöd. Nu är den trevlig att paddla, men sovsäck och tält lär bli svåra att få ner i de små luckorna. Ingen campingbåt direkt...

Per-Erik

Söderhamnspaddlarna

Kul att se Per-Erik!
Väldigt fin modell. Hoppas vi ses ute på böljan nån dag.

Örjan
 
Jädrar vilken fin Fjord du fått tag i, även färgsättningen! Jag har paddlat P&H Fjord i skärgården sedan 1988, tycker den har tjänat mig väl. Den går att lasta duktigt, och trots de små luckorna så kan man hitta lösningar, och utnyttja utrymmet bakom sitsen för det mer skrymmande. Den är både kursstabil och lättsvängd tycker jag; skeddan gör att man alltid hittar ett läge i balans i tex sidvind. Efter att ha blivit mer grönlandsinspirerad med dito paddel har jag väl insett att det finns lekfullare kajaker än denna,och är ute efter något sådant. Men min gamla fjord säljer jag aldrig!

Ja jag gillar den mer och mer. Känns som jag kommer behålla den här för lång tid framöver. Sen måste man erkänna att utvecklingen gått framåt. Tog en sväng i min P&H Scorpio härom kvällen - jäklar vad skönt det var att sitta i en riktig sits igen!
 
Råkade köpa en välanvänd P&H Sirius tidigare i veckan så nu är Fjorden till salu. Finns på prylmarknaden här på Utsidan.
Om någon är intresserad av mina första intryck av Sirius så finns en video här:
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...