P&H Umnak Ice Floe Fjord

Hej,
Skriver det här inlägget mest för att jag inte hittade någon information om den här modellen inför köpet.
Hittade den på blocket dör en spottstyver och den är tänkt som andrakajak i familjen och den kompletterar en P&H Scorpio LV.
Dekalerna på utsidan säger bara Fjord medan ”maskinplåten” i cockpit listar alla namnen i rubriken. Den berättar även att båten är byggd 1989. Har ingen större koll på äldre P&H-modeller men den tycks vara en Ice Floe fast utan den förlängda raka köllinjen bakåt.
Var ut en snabbsväng ikväll och kunde konstatera att den inte är byggd för någon som väger runt 75 kg (jag) och reser utan packning.
Det är en bulkig båt som opackad är väldigt topprank. Stora packutrymmen men med dagens mått mätt väldigt små luckor. Van vid en Scorpio känns det avigt att sitta högt över vattnet, samt att det är ett äventyr att ta sig i och ur i avsaknad av nyckelhålsbrunn.
Det här låter låter gnälligt men jag tänker verkligen ge kajaken en chans eftersom den är grymt snygg och välhållen. Ska fara förbi en däckfirma i morron för att se om jag kan komma över innerslangar att fylla med sand och ha som barlast.
 
Här kommer några bilder som borde varit med i originalmeddelandet.
 

Bilagor

  • BBB4E9B2-482B-43D3-95AD-9A541407F89B.jpg
    BBB4E9B2-482B-43D3-95AD-9A541407F89B.jpg
    58.2 KB · Visningar: 982
  • 7B9034C5-A30A-47CD-9A14-82C13EECE064.jpg
    7B9034C5-A30A-47CD-9A14-82C13EECE064.jpg
    49.1 KB · Visningar: 927
  • 35A6B5F3-DB17-4559-B013-CCA7D5E2AAD5.jpg
    35A6B5F3-DB17-4559-B013-CCA7D5E2AAD5.jpg
    36.1 KB · Visningar: 907
  • 5B4BE09C-E3C8-4793-895B-9CA90C79D2FB.jpg
    5B4BE09C-E3C8-4793-895B-9CA90C79D2FB.jpg
    85.7 KB · Visningar: 937
Fjord är en bra kayak, enligt min smak. Jmf med Icefloe är den mindre kursstabil, vilket ibland är skönt. Hittar du en billigt så är det ett kap.
 
Datablad

Jag hade för ett tag sedan storstädning bland min kajakbroschyrer/kataloger för att bokhyllorna mina är överfulla.

Vis av lärdomen när jag tidigare haft storstädning av broschyrer som från Hilleberg & Fjällräven så skannade jag av alla Svima-kataloge jag hade ifall någon skulle fråga om data på begagnad kajak vilket nu inträffade.

Då Svima inte längre finns kvar som företag så tar jag mig friheten att publicera delar av en sida ur katalogen från 1978. Skulle det strida mot någon lag som upphovsrättslagen så be andim radera.

Per
 

Bilagor

  • Iceflow Fjord.jpg
    Iceflow Fjord.jpg
    54.8 KB · Visningar: 1,078
Härligt Per.

Minns Svima sedan början på 80-talet när de låg i en gammal lagerbyggnad på Eugeniavägen intill Karolinska sjukhuset och Norra Stationsområdet. Då sålde de både engelska kajaker och VKVs kajaker och paddlar.

1978 bör vara en av deras första kataloger?

Thure
 
Tack för intressant info Per och Thure!.
Jag gav 5100 kr för kajaken inklusive enklare kapell och paddel. Luckorna var nyligen bytta och när jag ersatt de trötta gummilinorna kommer den vara i nära nog nyskick.
 
Härligt Per.

Minns Svima sedan början på 80-talet när de låg i en gammal lagerbyggnad på Eugeniavägen intill Karolinska sjukhuset och Norra Stationsområdet. Då sålde de både engelska kajaker och VKVs kajaker och paddlar.

1978 bör vara en av deras första kataloger?

Thure

Jag råkade skriva fel årtal. 1987 ska det vara och det bör vara i den vevan jag började intressera mig för kajak då vindsurfning var över för min del.
Svima låg då nära Karlbergskanalen och nära en stor bro som jag sedermera lärt mig heter Essingeleden. Jag åkte tunnelbana till Stadshagen.

Rätt nyligen har jag lärt mig att Point65 flyttat till denna byggnad

Per
 

Bilagor

  • Svima framsida 1987.jpg
    Svima framsida 1987.jpg
    57.2 KB · Visningar: 773
Hej,
Var ut en snabbsväng ikväll och kunde konstatera att den inte är byggd för någon som väger runt 75 kg (jag) och reser utan packning.
Det är en bulkig båt som opackad är väldigt topprank.

Tidigare modeller som Nordkapp och Baidarka var smalare och gick som ubåtar genom sjön med packning. Utan packning var de klart topprankare än Icefloe och sittbrunnsöppningen var av modell Ocean, i princip en cirkulär öppning.

Bulkigheten är för att få kajaken lättsvängd vid kantning. Många moderna kajaker gör det bättre idag, men för sin tidsålder var den annorlunda.

Icefloe och Fjord var i huvudsak de havskajaker som startade havskajakboomen i Sverige med bla Jim Danielsson som dragplåster.

Derek Hutchinson som ritat Fjord och Icefloe har skrivit flera böcker om havspaddling som tex Sea Canoeing i vilken han beskriver hur han tänkt kring formen.

De små packluckorna kanske ger lite problem, men med kök och vattentank placerade precis bakom sitsen var det inget problem att få ner övrig packning. Moderna liggunderlag och sovsäckar är mindre än de från 80-90 talet och lättare att trycka ner genom packhålen.
 
Lite mer om historiken avseende Svima finns på Facebook.

"Svima Sport 31 augusti 2017 ·
Efter drygt 30 år på vår nuvarande adress och med nästan 45 år i branschen stänger vi nu ner vår fysiska butik och uthyrning utanför Pampas Marina i Solna
."

Företaget startades av gymnastik och idrottsläraren Erling Bengtsson och togs över av hans änka och son när han avled.

Baidarka var väl också designad av Derek Hutchinsson?
https://www.ukriversguidebook.co.uk/forum/viewtopic.php?t=9814
Visserligen lite smalare jämfört med Icefloe men inte lika rank som Nordkapps orginalmodeller och betydligt större volym om jag får ge ett omdöme.

Thure
 
Baidarka var väl också designad av Derek Hutchinsson?
https://www.ukriversguidebook.co.uk/forum/viewtopic.php?t=9814
Visserligen lite smalare jämfört med Icefloe men inte lika rank som Nordkapps orginalmodeller och betydligt större volym om jag får ge ett omdöme.
Thure

Baidarka föddes tidigare än Nordkapp och har liksom Nordkapp utvecklats genom åren. Möjligt att Baidarka hade lite mer volym, men den hade ändå ett rykte om att ofta placera sittbrunnssargen under vattenytan i sjögång.

Ett par bilder från tidigt 90-tal. Första bilden med Nordkapp HM (Göran), Icefloe (Allan) och längst bak en Nordkapp LS (Petter).
Andra bilden en Baidarka explorer (Tomas).

Ts Fjord ser riktigt fin ut för sin ålder.
 

Bilagor

  • Göran Allan Petter_s.jpg
    Göran Allan Petter_s.jpg
    49.9 KB · Visningar: 777
  • Tomas_s.jpg
    Tomas_s.jpg
    44.3 KB · Visningar: 735

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...