Regnkläder för fjällvandring.

Efter att ha varit ute på min första fjällvandring med en poncho som enda skydd för regn insåg jag snabbt att även om den var löjligt lätt och skyddade hela ryggsäcken så hjälpte den mig inte särskilt mycket när det regnade och blåste. Jag måste därför hitta en regnjacka och ett par regnbyxor. De ska självklart vara så lätta det bara går, men också faktiskt hålla regnet borta och helst inte skavas sönder av ryggsäcken det första som händer.
Jag har googlat och spanat lite på Outdoor Research Helium II (för kvinnor).
Jacka: https://www.addnature.com/outdoor-research-helium-ii-jacket-women-ultraviolet-631825.html

Byxa: https://www.addnature.com/outdoor-r...IVloKyCh2G1gjzEAQYASABEgKvHvD_BwE&ev_chn=shop

De verkar vara bland de lättaste (jacka ca 156 g, byxor ca 152 g) utan att vara gjorda av papper. Är det någon som har erfarenhet av dessa? Har ni några andra tips och alternativ?

Trevliga detaljer är om de går att öppna längst ner vid fötterna så man kan dra på sig dom (eller av sig dom) över ett par kängor.

Så shoot, vilka är era favvoregnkläder?
 
Senast ändrad:
"Trevliga detaljer är om de går att öppna längst ner vid fötterna så man kan dra på sig dom (eller av sig dom) över ett par kängor".


Det krävs blixtlås utmed hela benen om du ska kunna ta av/på byxorna utan att ta av kängorna.
 
"Trevliga detaljer är om de går att öppna längst ner vid fötterna så man kan dra på sig dom (eller av sig dom) över ett par kängor".


Det krävs blixtlås utmed hela benen om du ska kunna ta av/på byxorna utan att ta av kängorna.

Nej det räcker med att benen är tillräckligligt vida. Men Det är ju viktigt att kolla att man slipper ta av sig kängorna för att få på byxorna.
 
Jag använder haglöfs lim regnbyxor, vilket känns väldigt kvalitativt. Funderar på att köpa nya jacka till sommaren och har då kollat väldigt mycket på Montbell versalite, som kommer säljas av fjällsport under sommaren.
 
Kombinationen Byxholkar och en Parkaslång regnjacka är det bästa jag prövat kombinerat med Sydväst för oss med glasögon.
Tyvärr kryllar inte marknaden av längre regnjackor, min hittade jag i England för 30 år sen.

go tur
 
Jag har inte använt OR Helium men de är ju rätt vanliga dvs säkert helt okej. Vill minnas att en del på forumet har använt dessa (smux?).

Priset är ju kanon så slå till.

Lätta regnkläder håller antagligen inte lika länge så bra garanti och / eller att priset är sådant att man inte bryter ihop när dags att byta ut är något att tänka på.

Arcteryx och Norröna gör också lätta grejer (gore-tex active, shakedry och paclite) men den är ett helt annat pris. Har flera sådana och är nöjd. Regnar nästan aldrig på mig dock :) Har även Montane Minimus (byxor och galonvantar) och de tycker jag blir blötare på insidan.

Uppdatering: en sak att se upp med om du kollar andra regnjackor är "hjälmkompatibel" huva. Alltså extra stor för att rymma hjälm. Jag tycker ofta dessa fungerar dåligt (utan hjälm). När man drar åt exponeras mer av ansiktet istället för att skydda dvs precis det man inte vill ska hända i skitväder.
 
Jag har inte använt OR Helium men de är ju rätt vanliga dvs säkert helt okej. Vill minnas att en del på forumet har använt dessa (smux?).

.

Stämmer, jag använder en OR Helium regnjacka som köptes på rea för några år sedan. Den har fungerat bra hittills på mina vandringar. Visst blir man fuktig under jackan när man vandrar tungt med ryggsäck, men det blir jag med alla regnplagg oavsett fabrikat på membran. Membranet ligger exponerat på insidan av tyget, så visst blir man lite fundersam på slitstyrkan i längden. Huvan har en liten skärm men tycker inte den fungerar tillräckligt bra, så använder en keps under för att få fri sikt och hålla regnet borta från ögonen.
Ihoppackad är jackan inte större än en tennisboll.

Byxor däremot använder jag just nu ett par regnbyxor från Haglöfs med full zip, dvs dragkedjor på hela benen som gör att det går snabbt att på på och av sig byxorna utan att behöva ta av kängorna.
Jag har alltså ingen erfarenhet av OR Helium regnbyxor.
 
Tack för alla svar!

Byxholkar är ett bra tips men nog inget för mig. De ser aningen aningen tunga ut? Ponchon funkade bra enbart till ryggan (skyddade ju även axelremmar och hela konkarongen), förutom att bli blöt upp på låren blev jag blöt upp till armbågarna då ponchon inte har särskilt långa ärmar. Så det måste till en jacka av nåt slag.
Haglöfs LIM har jag stött på tidigare, de verkar också ganska bra men jag ser att jackan är rätt dyr just nu. Byxorna på rea däremot!

Bra tips det där att kolla om luvan ska klara en hjälm också, det visste jag inte att jag borde titta efter.

Det stör mig inte så mycket att jag blir fuktig under jackan, men som smux säger så lär man bli fuktig oavsett typ av regnkläder.
Nu vet jag inte hur tajta OR Helium regnbyxor är men jag kanske borde kika på några andra som går att öppna hela vägen då, för det är väl nästan ett måste att kunna dra av och på byxorna utan att behöva snöra upp kängorna va? De där haglöfs som du nämnde smux väger ju något mer än de jag kollat på, men det kanske det får vara värt för att kunna dra av och på dom utan att krångla?
 
Ja, jag använder också byxholkar. I svampskogen typ. Men jag har inte sett sådana i lättviktsmaterial. Finns det? Mina är av samma typ som de det länkades till.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Schmoo Regnkläder vid vandring - Neomondo Kläder 3
Consultra Önskar tips på regnkläder till tonåring Kläder 3
behedwin Regnkläder med lite packvolym? Kläder 5
doffy_74 Sanera illaluktande äldre regnkläder? Kläder 6
bientai Regnkläder Kläder 3
spaceromancer Alltid torr utan regnkläder! Kläder 17
seww Ännu en tråd om regnkläder... Kläder 10
såg letar efter lätta o svetvänliga regnkläder Kläder 6
snowdog North face regnkläder- hur mycket vatten tål dessa? Kläder 23
avslutat medlemskap 131216 Regnkläder - Lätt eller tungt? Kläder 6
mindful riktigt bra regnkläder Kläder 21
doffy_74 8848 regnkläder? Kläder 1
Glännman Regnkläder för cykel och skog Kläder 8
Näktergal Regnkläder till barn Kläder 12
Inakol Regntäta regnkläder Kläder 14
J_B Regnkläder Haglöfs vs Marmot Kläder 22
Metzger Bra regnkläder? Kläder 2
Thomas79 Regnkläder Kläder 1
okis Regnkläder Kläder 8
Jokkmokkguiderna Billiga regnkläder! Kläder 1
johan5588 Slitstarka regnkläder !? Kläder 9
Holt Regnkläder för jobb-cykling Kläder 5
Per Edvardsson Regnkläder Kläder 0
sir Toby Alpin/regnkläder Kläder 1
KillerKaninen Regnkläder Kläder 3
Sp Overaller o Regnkläder Kläder 6
Joakim Ambrosson Marmot PreCip - regnkläder? Kläder 24
majjen Regnkläder - en evig diskussion Kläder 13
Trident21 Regnkläder? Vad rekomenderar ni? Kläder 2
nermander Allt om regnkläder? Kläder 12
stgren Regnkläder a la Försvarsmakten Kläder 8
srpp Regnkläder Kläder 8
pandeon Impregnera regnkläder Kläder 7
Uller Bra regnkläder, finns det? Kläder 7
UffeK Regnkläder i djungeln Kläder 2
karlflensburg Riktiga regnkläder? Kläder 3
Regnkläder..vad ska jag välja??? Kläder 8
Regnkläder Kläder 13
gustavengvall Rätt jacka för fjällvandring Kläder 26
Hoogs Nybörjarfråga: skaljacka på fjällvandring under sommartid Kläder 9
poijjan Kläder för 9 dagars fjällvandring, hjälp Kläder 12
open_aperture Nybörjarfråga klädval fjällvandring Kläder 3
Caminista Vilken slags byxa till fjällvandring? Kläder 5
Arvidsjaur Söker en tröja för fjällvandring Kläder 39
daniel.leviathan Fjällvandring - Skalbyxor? Regnställ? Nybörjare som är smått förvirrad - Hjälp! Kläder 21
Gunnar81 Byxa för fjällvandring? Kläder 36
fridaeus Värmelager vid fjällvandring augusti/september Kläder 6
andersftp Jacka till fjällvandring Kläder 12
snowchain Taiga byxor på fjällvandring Kläder 12
edstorm Lätta membran-byxor för fjällvandring - Haglöfs LIM, Electron etc Kläder 14

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...