Märklig prissättning på XXL

Jag är mycket väl medveten om att rekommenderat pris inte betyder att alla andra tar det, men det är mer eller mindre standard att lågpriskedjor skyltar med det just för att visa att de pressar priserna (d.v.s. har lågt påslag).


Jag har ställt frågan tidigare: Vad menar du att de ska skylta med för jämförelsepris för att visa att de har pressat ner priset?

Det var inte det jag menade, jag menade varför är det XXL som får skäll när de gör precis som alla andra? Varför inte skälla på alla som gör likadant?

Men var yrar du om?

Säg att XXL köper in en produkt. Tillverkarens rekommenderade pris är 1500 spänn. XXL säljer den 799. På sin skylt skriver de:

799:- (rekommenderat pris 1500:)

799 är alltså deras ordinarie pris, de skyltar med sitt ordinarie pris.

Sen har de kanske rea på produkten, då skyltar de med:

599:- (ordinarie pris 799:)

XXL hänvisar fortfarande till rekommenderat pris, de skriver aldrig sitt ordinarie pris.


Hur menar du att de skulle ha skyltat istället? Ordinarie pris är bara relevant om man har rea, och det har de inte i det första exemplet.



Menar du att de skulle ha skyltat med:

799:- (ordinarie pris 799:)

eller vad??


Men exakt varför startade TS en tråd om XXL? Det är ju nästan så man kan misstänka koppling till nån konkurrent och försök att smutskasta XXL bara för att de gör lika som de flesta andra?


Nej, det har ingen påstått heller. Hade de skrivit "ordinarie pris 699" så hade det varit fel, men nu skriver de inte att det är ordinarie pris, det skriver att det är tillverkarens rekommenderade pris.


Kan du ge några exempel på butiker som är ärliga och schyssta i dina ögon då?

Svaren finns redan i tråden, du får lägga pusslet själv.

EXTRA EXTRA LÄGRE PRISER... Ja det är REA.

Haglöf Ryggsäck 399kr, -80kr (ordinarie pris 479kr)
Det hade fungerat utmärkt.

Affär som sköter sig, tja, du har ju nämnt nån livsmedelsbutik.

Skickat från min D5803 via Tapatalk
 
EXTRA EXTRA LÄGRE PRISER... Ja det är REA.
Nej, rea är det bara om det är en nedsättning från deras ordinarie pris. Läs dokumentet från konsumentverket som det länkats till tidigare i tråden.

(c) ”Rea”eller andra uttryck med motsvarande innebörd får bara användas om försäljningen avser produkter som ingår i näringsidkarens ordinarie sortiment, försäljningen sker under en begränsad tid och priserna är väsentligt lägre än näringsidkarens normala priser för motsvarande produkter. Det samma gäller uttryck såsom ”extrapris” och ”fyndpris” .

Haglöf Ryggsäck 399kr, -80kr (ordinarie pris 479kr)
Det hade fungerat utmärkt.
Det fungerar bara om det är en tillfällig nersättning av priset och inte en sänkning av det ordinarie. Alla nedsättningar av priset är inte rea.
 
TILL EXTRA EXTRA LÅGA PRISER... Det är exakt så som de skriver.

Det blir bara en lek med ord om man argumenterar att det inte uppfattas som REA.

Sedan ger dom sken av att sänkt ett pris med 300kr även fast de sänkt med 80kr, 479kr-399kr=80kr.

Skickat från min D5803 via Tapatalk
 
TILL EXTRA EXTRA LÅGA PRISER... Det är exakt så som de skriver.

Det blir bara en lek med ord om man argumenterar att det inte uppfattas som REA.

Sedan ger dom sken av att sänkt ett pris med 300kr även fast de sänkt med 80kr, 479kr-399kr=80kr.

Skickat från min D5803 via Tapatalk

Då har de ju lyckats få nån att gå på det... och nej det är inte rea.
 
Det blir bara en lek med ord om man argumenterar att det inte uppfattas som REA.
Poängen är att orden är väl definierade. Deras affärsidé är ju att ha låga priset UTAN att det är rea.

Sedan ger dom sken av att sänkt ett pris med 300kr även fast de sänkt med 80kr, 479kr-399kr=80kr.
Det är din tolkning, min tolkning är inte att de sänkt med 300 utan att de minskat sin marginal med 300.

För mig är det i princip ointressant vad de har tagit för produkten tidigare. Eller tycker du att följande scenario vore bra:

De köper in en produkt med rekommenderat pris 1500.

De börjar sälja produkten för 1700.

Sen har de rea:

1499:- (tidigare pris 1700)

I princip allt företagande bygger på att "lura" kunderna att betala mer för något än det är värt. Hur skulle företaget annars få vinst?

Vissa företag gör det genom att lura kunderna att märkena är exklusivare än de är, andra gör det genom att få det att framstå som om deras priser alltid är lägst, ytterligare andra gör det genom att få kunderna att köpa saker de inte behöver (t.ex. alla dessa tilläggsförsäkringar till hemelektronik).

Därför måste man som konsument vara uppmärksam och påläst. Man ska inte tro att företagets affärsidé är att låta dig göra en bra affär.
 
Poängen är att orden är väl definierade. Deras affärsidé är ju att ha låga priset UTAN att det är rea.


Det är din tolkning, min tolkning är inte att de sänkt med 300 utan att de minskat sin marginal med 300.

Hur kan du göra en tolkning att de har minskat sin marginal med 300kr när de sänkt priset varan med 80kr?

För mig är det i princip ointressant vad de har tagit för produkten tidigare. Eller tycker du att följande scenario vore bra:

De köper in en produkt med rekommenderat pris 1500.

De börjar sälja produkten för 1700.

Sen har de rea:

1499:- (tidigare pris 1700)

I princip allt företagande bygger på att "lura" kunderna att betala mer för något än det är värt. Hur skulle företaget annars få vinst?

Vissa företag gör det genom att lura kunderna att märkena är exklusivare än de är, andra gör det genom att få det att framstå som om deras priser alltid är lägst, ytterligare andra gör det genom att få kunderna att köpa saker de inte behöver (t.ex. alla dessa tilläggsförsäkringar till hemelektronik).

Därför måste man som konsument vara uppmärksam och påläst. Man ska inte tro att företagets affärsidé är att låta dig göra en bra affär.

Ja, och om man uppmärksam och påläst så är det nog troligt att man reagerar om en butik säljer en vara för 479kr ena veckan för att nästa vecka säljer den för 399kr och gör ett påstående om att den är sänkt med 300kr.
 
Hur kan du göra en tolkning att de har minskat sin marginal med 300kr när de sänkt priset varan med 80kr?
De tar ut 300 kronor mindre än vad tillverkaren rekommenderar dem att ta ut.

Jag pratar inte alls om den där sänkningen på 80 kronor, den är inte relevant i sammanhanget.

Ja, och om man uppmärksam och påläst så är det nog troligt att man reagerar om en butik säljer en vara för 479kr ena veckan för att nästa vecka säljer den för 399kr och gör ett påstående om att den är sänkt med 300kr.
Det är inte ett påstående om att den är sänkt med 300 kronor.

Du menar att de skulle ha skrivit:

399:- (ordinarie pris 479:)

eller? Men det får de inte göra, i alla fall inte om 399 kronor är deras nya ordinarie pris. Bara om de kommer att sälja den för 479 kronor igen så får de skylta så. Men om de inte har några planer på att åter sälja den för 479 så får de inte det.

Möjligen skulle de kunna skriva "Nu har vi sänkt priset från 479 till 399".
 
Då har de ju lyckats få nån att gå på det... och nej det är inte rea.

Jag har ju tidigare skrivit om att tänja på gränser.

Jag skrev senast "en lek med ord" nu men det är just det, bara semantik, extra pris eller extrapris.
Du accepterar (även om du själv inte faller för det) att butiken ger sken av att det är REA men jag gör det inte (även fast jag inte heller faller för det).


Men där tänker jag att vi är helt olika. Det nämndes en jämförelse om "skitstövlar" tidigare.
Där jag och jag tror faktisk också att många andra väljer att istället för att bete sig illa mot andra eller ens illa mot "skitstöveln" väljer att lösa en ev. konflikt. Eller att försvara att någon annan börjar bete sig illa p.g.a. att man mött andra "skitstövlar". För jag vet att situationen inte blir bättre om man själv anammar samma beteende eller om andra gör så.

Där verkar det som att vi skiljer oss åt, du, nermander och jag.

Du har alldeles säkert helt fantastiskt rätt om du menar att "TILL EXTRA EXTRA LÅGA PRISER" inte går att uppfatta som REA. Men sedan när de anger ett pris så som de gör, 399kr (-300kr) (Rekommenderat pris 799kr), när de aldrig ens haft ett pris på 799kr utan t.o.m. så att de har under de senaste två månaderna tagit 479kr för varan. Summa summarum med helhetsintrycket... Ja, jag tycker det är en oärlig butik och finner ingen motivering till att försvara dem bara för att det finns andra som gör likadant (Jag har skrivit det tidigare också, jag tycker inte att det är bra att andra butiker gör så heller).


479kr-300kr=179kr
479kr-80kr=399kr
 
De tar ut 300 kronor mindre än vad tillverkaren rekommenderar dem att ta ut.

Jag pratar inte alls om den där sänkningen på 80 kronor, den är inte relevant i sammanhanget.

80kr är den prisförändringen de gjorde. De har inte minskat sin marginal med 300kr, de har aldrig tagit ut tillverkarens rekommenderade pris. Du vet hur prisjakt fungerar, kontrollera där.

(Det blir bara knepigt att du jämställer rekommenderat pris med vinstmarginal, tillverkaren har ingenting att göra med vilken vinstmarginal som butiken tar ut.)

Det är inte ett påstående om att den är sänkt med 300 kronor.

Du menar att de skulle ha skrivit:

399:- (ordinarie pris 479:)

eller? Men det får de inte göra, i alla fall inte om 399 kronor är deras nya ordinarie pris. Bara om de kommer att sälja den för 479 kronor igen så får de skylta så. Men om de inte har några planer på att åter sälja den för 479 så får de inte det.

Möjligen skulle de kunna skriva "Nu har vi sänkt priset från 479 till 399".

Det verkar ju som om att du faktiskt vet hur butiker ska sköta sig. Varför tycker du då att det är ok att de anger priserna som de gör.

Det är fantastiskt att du reagerar när jag skriver "ordinarie" men inte när butiken skriver att varan blivit 300 kr billigare än ett pris som de aldrig tagit. Men då tar du också för givet att vi båda är överens, jag skriver "ordinarie" utifrån att "TILL EXTRA EXTRA LÅGA PRISER" ligger väldigt nära att uppfattas som REA.

Du tycker att det är ok att butiker luras, du t.o.m. försvarar dem, jag tycker inte det. Vi tycker helt enkelt olika.
 
Senast ändrad:
Det är fantastiskt att du reagerar när jag skriver "ordinarie" men inte när butiken skriver att varan blivit 300 kr billigare än ett pris som de aldrig tagit.

De skriver inte att den har blivit 300 kronor billigare än ett pris som de aldrig tagit, de skriver att den är 300 kronor billigare än ett pris som de aldrig tagit.

Att jag reagerar när du skriver "ordinarie" beror just på att det är något som är omgärdat med en massa villkor som inte är uppfyllda i det här fallet.

Men "extra låga priser" och "extra extra låga priser" är inget som är omgärdat av villkor, det är bara en massa floskler.

Sen bara för att uttrycket "extra extra låga priser" innehåller samma ord som "extrapris" så är betyder de inte i närheten av samma sak.

Och "extra pris" betyder faktiskt att de är dyrare (precis som "extra lök" på hamburgaren betyder mer lök).
 
...eller så är det en särskrivning. Med argumenten som varit så är det god anledning som annan för att undvika att det ska tolkas som REA.

Sen har jag också varit tydlig med vad XXL skriver och där har jag inte sagt extra pris.

Utan det var ett exempel på semantik.

Som sagt, det är inte olagligt att vara en skitstövel men det betyder inte att man ska behöva acceptera eller försvara beteendet. Eller för den delen anamma beteendet.




Skickat från min D5803 via Tapatalk
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
DoktorGlas 20% på friluftsvaror.se Butiker och leverantörer 0
NickeSkog Misstänkt låga priser på hoka-skor Butiker och leverantörer 6
hsp Nya produkter på Tradera Butiker och leverantörer 12
behnke Otroligt dålig servic på Exped! Butiker och leverantörer 21
creamwolf Priser på Addnature! Butiker och leverantörer 20
Brune Rätt så väl bemött på XXL Butiker och leverantörer 18
henkebmtb har nån handlat på www.bergfreunde.se Butiker och leverantörer 6
Kilsbergarn Naturkompaniet har börjat sälja prenumerationer på Svenska Dagbladet Butiker och leverantörer 8
seobserver På besök i Multiverktygs fabriken Butiker och leverantörer 0
Brune Prenumerationspriset på Utemagasinet Butiker och leverantörer 3
martallen Vad händer på Skyllermarks? Butiker och leverantörer 0
Brune Dam BH på XXL Butiker och leverantörer 2
milko Vad pysslar de med på Addnature? Butiker och leverantörer 135
29351 Nordic outdoor mässa på Butiker och leverantörer 2
Bora hur många handlar på addnature? Butiker och leverantörer 9
plommon1 Snabba tips på bra outdoorbutiker i Stockholm Butiker och leverantörer 6
w2best Rea på nätet och i fysiska butiker?! Butiker och leverantörer 1
Heinz1 Tänk på detta när du fjällflyger! Butiker och leverantörer 18
Plindgren Frilufts utrustning på Nolia i Piteå 2010 Butiker och leverantörer 2
Sharkbait Campingworld.co.uk - Inget svar på mail Butiker och leverantörer 2
Tomas J Konstigt mail ang. en sak jag har till salu på prylmarknaden Butiker och leverantörer 4
graylingman Köp aldrig kikare nån annanstans än på Naturbokhandeln! Butiker och leverantörer 0
greenjuice Optimus - bara på engelska, franska, tyska? Butiker och leverantörer 6
ÄventyrsCompaniet då var det sluthandlat på ITAB ...jacka totalhavererade! Butiker och leverantörer 87
bigskier Outdoorbutiker på nätet Butiker och leverantörer 18
egs Varför finns det nästan inga friluftsbutiker på Söder?? Butiker och leverantörer 35
zzeezz Högre priser med rabatt på Addnatures rea Butiker och leverantörer 14
E_Nygren Arteryx på eBay Butiker och leverantörer 2
Ingebrigtl Var köpa Koflach Arctis Expedition i Göteborg eller på nätet? Butiker och leverantörer 3
Nils-Åke Sämre kvalite på skalplagg? Butiker och leverantörer 74
MrZog Friluftsbutiker på Manhattan Butiker och leverantörer 3
srpp Jag hoppas innerligt på förbättring. Butiker och leverantörer 20
Vättlefjäll North Face på eBay? Sant eller falskt? Butiker och leverantörer 22
mo9jan Handla på Globetrotter.de? Butiker och leverantörer 9
avslutat080903 Düsseldorf - tips på friluftsbutiker Butiker och leverantörer 1
På jakt efter Berghaus Yeti Extrem Butiker och leverantörer 9
Ninai Tips på internet-sajter & butiker i Sthlm? Butiker och leverantörer 0
Brune Rea på Playground Butiker och leverantörer 4
greenjuice Tysk textiljätte satsar på Klättermusen Butiker och leverantörer 22
Eärendil North Face butik öppnad på Norrlandsgatan! Butiker och leverantörer 3
dexecupen Ny klätter- & friluftsbutik på Söder Butiker och leverantörer 4
KLAGER Handla från USA på nätet Butiker och leverantörer 19
bessepersson Klättergrejer på rockempire.com? Butiker och leverantörer 7
pat2 Tips på skogsskidor Butiker och leverantörer 11
lagrave Brist på ansvar hos Arcteryx/Tierra Butiker och leverantörer 44
grodanbolle Jag mejlade Sverker på Plus! Butiker och leverantörer 79
hellmanskungen Friluftsbutiker på nätet!? Butiker och leverantörer 4
benjamin Patagonia DAS-parka på nätet? Butiker och leverantörer 5
avslutat080903 Utländska friluftsbutiker på nätet Butiker och leverantörer 5
P.D Haglöfs nya ryggor inte på nätet ? Butiker och leverantörer 2

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...