Lite "Do and don't" som ny cyklist och kuriosa.

Både att svänga ut i körfältet utan koll bakåt -och att visa fingret- sorterar i min värld under dålig disciplin och uppträdande. Är du säker på att dom inte var AIK:are?

Men trots detta, du kände ändå inget behov av att preja ner några cyklister... :)
Nu när du säger de så såg de faktiskt ut som AIK:are! :)

Jag brukar själv cykla där och det kan vara lite besvärligt att komma över vägen. Smal väg, lång brant nedförsbacke, lätt att klungan glider isär och svårt att kommunicera inom den. Täten visste nog inte att jag börjat köra om när de svängde ut till mittlinjen, eller ens att jag fanns där och då blev några i kön nervösa.
 
håller med nermander.
jag litar heller aldrig blint på någon som vinkar fram mig, det är alltid föraren som är ansvarig...
på samma sätt borde det väl vara cyklisten som ska bedöma vad den anser vara ett säkert avstånd till vägkanten...

Problemet är att cyklisten enligt trafikförordningen ska köra ut på vägrenen när nån vill köra om. Jag kan förstå att de som träningscyklar på vägarna tycker det är frustrerande, men vägarna är inte till för idrottande.
 
Den framförvarande cyklisten har alltid ett betydligt bättre synfält än den bakomvarande bilen! Om cyklisten bedömer att det just här är olämpligt för bilisten att köra om (t.ex. på grund av mötande trafik i en kurva), så har cyklisten åtminstone en moraliskt skyldighet att visa detta på lämpligt sätt, t.ex. genom att lägga sig en bra bit ut i körfältet och samtidigt ge bilisten ett tydligt stopptecken.

Kan du tala om exakt hur jag som bilförare skiljer mellan en cyklist som visar att det är olämpligt att köra och en cyklist som bara kör som en idiot?

Sen är det inte jag som tycker att cyklisten ska köra ut på vägrenen, det är lagstiftarna som har skrivit trafikförordningen.
 
Kan du tala om exakt hur jag som bilförare skiljer mellan en cyklist som visar att det är olämpligt att köra och en cyklist som bara kör som en idiot?

Hur definierar du en cyklist, som bara kör som en idiot?

En cyklist har ju störst ansvar gentemot sig själv och rent empiriskt så tenderar bilister hålla samma avstånd till cyklisten, som cyklisten håller till vägkanten. Alltså bör cyklisten av ren självbevarelsedrift ligga åtminstone 1 meter ut i körbanan - så vida det inte finns en bred vägren (alltså så bred att en bil kan köra i vägrenen för att underlätta omkörningar).

Tvivlar du på mitt påstående, föreslår jag att du själv tar en cykeltur på någon större väg i helgen och prövar mitt påstående.

Sen är det inte jag som tycker att cyklisten ska köra ut på vägrenen, det är lagstiftarna som har skrivit trafikförordningen.

Men du har i ett antal inlägg hänvisat till just denna lagstiftning, vilket du knappast skulle göra om du inte ansåg att just denna lagstiftning ska åtlydas till punkt och pricka. Så jag returnera min fråga.

"Avslutningsvis vore det intressant att veta av Nermander m.fl. anser vara ett lämpligt lägsta avstånd mellan bil och cyklist vid omkörningar. Alltså avståndet mellan bilens högra backspegel och cykelns högra styrända".
/Niklas
 
Jag kan förstå att de som träningscyklar på vägarna tycker det är frustrerande, men vägarna är inte till för idrottande.

Att man kan idrotta på allmän väg verkar vara något som regelmakarna har missat helt. Hade dom tänkt på det så skulle dom ha förbjudit det i samma ögonblick som dom skrev "Man måste alltid ha minst en hand på styret när man cyklar". Men nu står det faktiskt inget om detta, och att träningscykla på vägen tycks vara tillåtet, förvånansvärt nog.
 
en meter från vägkanten är väl inte speciellt långt. det betyder att mina fingerspetsar i princip slickar ovanför asfaltkanten om jag sträcker ut högerhanden...

alla som vill förbjuda motionerande på vägarna kanske ska fundera på det nästa gång ni tar en promenad...
 
Men det är ju helt orealistiskt att ligga så långt ut. Man får inte hindra annan trafik.

Inte om cyklisten vill ha lite marginaler till omkörande fordon. Ty ligger lag bara 2 dm från vägkanten, tenderar dessvärre bilisterna att bara hålla 2-3 dm avstånd vid omkörningar. Dessa bilister borde om inte annat dömas för grov vårdslöshet i trafik, då de inte ger ett godtagbart vingelutrymme för cyklisten!
/Niklas
 
Inte om cyklisten vill ha lite marginaler till omkörande fordon. Ty ligger lag bara 2 dm från vägkanten, tenderar dessvärre bilisterna att bara hålla 2-3 dm avstånd vid omkörningar. Dessa bilister borde om inte annat dömas för grov vårdslöshet i trafik, då de inte ger ett godtagbart vingelutrymme för cyklisten!
/Niklas
De allra flesta bilisterna håller fullt acceptabelt avstånd. 2-3 decimeter är extremt tätt och definitivt inte vanligt. Inte här i alla fall. Jag cyklar och springer mycket på vägar med i stort sett obefintlig vägren och ligger nära vägkanten, men blir nästan aldrig omkört så tajt.

Oftast när det blir riktigt tätt så beror det på något missförstånd eller felbedömning och det kan bero på båda parterna. Fler vinkande händer och färre långfingrar i trafiken blir alla gladare av :cool:
 
Problemet är att cyklisten enligt trafikförordningen ska köra ut på vägrenen när nån vill köra om. Jag kan förstå att de som träningscyklar på vägarna tycker det är frustrerande, men vägarna är inte till för idrottande.

Vi borde kanske instifta en särskild myndighet till vilken vi i god ordning kan anmäla alla planerade resor på allmänna vägar, så att denna myndighet kan skilja nyttiga och onyttiga resor från varandra?
 
Alltså bör cyklisten av ren självbevarelsedrift ligga åtminstone 1 meter ut i körbanan - så vida det inte finns en bred vägren (alltså så bred att en bil kan köra i vägrenen för att underlätta omkörningar).
Du menar att cyklisten bör bryta mot lagen alltså?

Tvivlar du på mitt påstående, föreslår jag att du själv tar en cykeltur på någon större väg i helgen och prövar mitt påstående.

Du har tydligen missat de inlägg där jag har skrivit hur jag beter mig som cyklist. Jag föreslår att du bläddrar tillbaka i tråden och läser lite noggrannare.

"Avslutningsvis vore det intressant att veta av Nermander m.fl. anser vara ett lämpligt lägsta avstånd mellan bil och cyklist vid omkörningar. Alltså avståndet mellan bilens högra backspegel och cykelns högra styrända".

Åter igen verkar du ha missat det inlägg där jag beskriver hur jag beter mig när jag som bilist kör om cyklister. Jag går alltid ut i mötande körfält.


Jag har alltså tidigare i tråden skrivit både hur jag beter mig som cyklist och hur jag beter mig som bilist.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...