Packpåsar

Jag söker tips på relativt lätta ”packpåsar” (i den allra vidaste bemärkelsen, alltså inte nödvändigtvis just påsar) för att organisera packningen i ryggsäcken.

Jag prioriterar låg vikt, enkel tillgänglighet till innehållet och flexibel ”packbarhet” i ryggsäcken.

Vad använder ni och är nöjda med?

/Birger
 
Använder de här från Six moon designs: https://www.fjallsport.se/lattviktsvandring/packpasar/pack-pods-3-pack.html
Väldigt nöjd! Bra pris också.

Det fick bli 2 x 3 = 6 stycken av dessa "packpåsar" (i sin vidaste betydelse). Jag har än så länge bara öppnat förpackningarna och vecklat upp "påsarna", men de ser bra och ändamålsenliga ut. De är rymliga, flexibla och packbara. Både formen och formatet verkar mycket väl anpassat för att fylla ut mellanstora ryggsäckar, staplade på varandra, men i och med att de är så flexibla bör de rimligen fungera väl i de allra flesta ryggsäckar, oavsett storlek.

De fyller säkert sin funktion för att få lite bättre struktur och hålla lite bättre ordning på packningen och för att underlätta hanteringen av den.

Tack för tipset!

/Birger
 
Jag har sytt ett antal packpåsar av fallskärmstyg som är tunnare och lättare än t.ex Hilleberg tälttyg, till saker som inte är känsliga för fukt (kajakutrustning)
Fått fallskärmar gratis av fallskärmshoppare då fallskärmar åtminstone i vår del av världen inte får användas då de är äldre än 20 år, oavsett hur lite dom är användas.
 

Bilagor

  • pase_3.jpg
    pase_3.jpg
    75.9 KB · Visningar: 520
  • pase_2.jpg
    pase_2.jpg
    66.3 KB · Visningar: 527
  • Packpåse IMG_1498.jpg
    Packpåse IMG_1498.jpg
    58.1 KB · Visningar: 513
  • Planbok.jpg
    Planbok.jpg
    39.6 KB · Visningar: 517
Snyggt! Praktiskt!

Går det att sy i fallskärmstyg med helt vanliga symaskiner med helt vanliga nålar? Eller krävs det speciell utrustning?

Vad använder du för sytråd?

/Birger
 
Jag gillar tunna, mjuka vattentäta med vit insida så att det är lätta att se i (om det inte bara är för en sovsäck).

För prylar som inte behöver fuktsäkras så tycker jag klassiska nylonpåsar duger fint. Visst kan man spara något gram på att byta ut till dyneema, men då finns det billigare sätt att banta min utrustning.

För småsaker i större påsar så som mat etc fynkar Ikeas förslutningsbara fint.

Till toarullen har jag en väldigt liten med rullstängning så att den kan hänga på utsidan av väskan. Där i kan man även ha en flaska alkogel om man vill vara petig.

/G
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...