Varför så svårt att cykla sakta?

avslutad210712

Gäst
rpm på vevpartiet (som jag röstar på)

Självklart vet jag vad det är

De absolut flesta cyklar på för låg kadens eller som jag förderar att säga för låg frekvens. Jag gör det men det är därför att mina benmuskler är eller åtminstone var väldigt/extremt starka men jag vet att jag borde skita i det och trampa på fortare och göra rätt.
 
Kan det ha med hur skön sadel man har. De riktigt flitiga sitter ju knappt på sadeln när de cyklar medan jag själv sitter mer upprätt och lägger mycket mer tyngd på sadeln. Bredare sadel = lägre hastighet?
 
Jag tror inte att många håller 90 kadens när de rekreationscyklar. Pulsen stiger vid 90 kadens även om belastningen är minimal. Jag tränar en del landsvägscykel och där är 90 kadens ett bra riktvärde för maximal fart.

Vid rekreations/transportcykling kör jag sällan mer än max 75.

Får man ont av cykling beror det troligtvis på snedbelastning eller dåligt tränad. Kondition och muskler är färskvara så det går inte att köra på gamla meriter.
 
Men ni som cyklar mycket - kan man jobba med fler muskelgrupper än bara benen? typ bål, höft eller nåt för att fördela energiåtgången bättre?

Jag jämför med kajakpaddling som jag utöver mycket och då med grönlandspaddel som ger en energisparande paddling. Man "cyklar" på sätt och vis i kajaken också med ben, bål och arm och där kan man ju köra på hur länge som helst nästan känns det som. Väldigt energisparande sätt, men man har ju inga uppförsbackar iof.
 
Om du upplever ditt cykeltempo som ett problem du inte klarar av själv, så får du väl söka nån sorts vård för det.
Om det inte är ett problem för dej, så är det väl bara att fortsätta att trampa på och vara glad???
 
Men ni som cyklar mycket - kan man jobba med fler muskelgrupper än bara benen? typ bål, höft eller nåt för att fördela energiåtgången bättre?
Inte vad jag känner till. Bra bålmuskler är förstås bra speciellt om lite extra kraft skall ner i pedalerna under kortare tid.

Vältränade cyklister (tränar >10h/vecka) brukar kunna köra på promenadpuls och ändå hålla 30-32 km/h under flera timmar.
 
Jag tror det främst har att göra med vana och teknik. Jag cyklar i snitt 7-8 timmar/vecka för motion och på "pratpass", dvs lättare och lugnare pass då jag håller pulsen under 140, så ligger jag på en 170-180W i medelkraft och hastigheter runt 25 km/h, medelkadens ca 90. Med den ansträngningen så kan jag cykla på mil efter mil. Trycker jag på så kan jag väl bra dagar ligga på kanske 250-300W på en timma och 30-35 km/h beroende på cykel och vind. Är man dåligt cykeltränad, så kanske man bara klarar 150W på en timma och det gör ju att man redan vid låga hastigheter upplever hög belastning och blir trött.
Jämför man sig med proffsen så kan ju vem som helst i klungan på TdF ligga i mil efter mil i 50 km/h och prestera medelkraft under timmar som jag bara orkar med i några minuter.
Så det är rätt enkelt egentligen; cykla mer så blir det också lättare att cykla långsamt. :)
 
Optimal kadens är inte så viktigt för prestationen och dessutom individuellt enligt vetenskapliga studier.

Cykla avslappnat tycker jag är lite lättare i medvind eller på liggcykel där luftmotståndet är lägre.

Thure
 
Ont i knäna oftast beror på fel inställd sadel fram/back eller fel ramstorlek eller sadelhöjd.
Lodrätt linje från knäskålen ska gå in i första leden av stort tå i pedalens framläget.
Knäleden ska vara MYCKET lätt böjd i nedre position, kommer inte ihåg vinkeln.
 
Senast ändrad:
Jo, kolla någon etapp på Giro eller TdF alla kör hög kadens=lättare växel förutom spurt för segern eller långa nerförsbackar. Lägg märke att alla hålar knäna så mycket som möjligt till rammen. Alltså spreta inte med knäna, viktigt!
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...