Hjälp med identifiering av soprums(fynd?)

Hej!

Hittade denna ryggsäck i soprummet för ett tag sedan. Det finns inget uppmärkt om varken märke eller modell men det hade ju varit lite intressant att veta vad det är för något jag hittat.

Kvaliteten är ju rätt gedigen ut och skicket är bra. Jag lade märke till, efter köpet av min Alaska från 80-talet att de har likadana spännen åtminstone, så jag antar att de är från samma era?

Avsaknaden av höftbälte gör nog att jag ändå inte kommer använda den så mycket, men den känns bra som festival-/lantställe-säck... Kanske att jag snor spännen så att min Alaska matchar med alla spännen i metall...

Här är bilder på säcken:
 

Bilagor

  • IMG_20190726_084412.jpg
    IMG_20190726_084412.jpg
    27.4 KB · Visningar: 905
  • IMG_20190726_084423.jpg
    IMG_20190726_084423.jpg
    25.2 KB · Visningar: 898
  • IMG_20190726_084508.jpg
    IMG_20190726_084508.jpg
    30.3 KB · Visningar: 895
  • IMG_20190726_084800__01.jpg
    IMG_20190726_084800__01.jpg
    74.8 KB · Visningar: 882
Ser ut som en LK35 ryggsäck som bla infanteri förbanden brukade, tillverkad av haglöfs,,,saknas dock stålramen
 
Bärremmarna på lk35 sitter väl på ramen? En gissning, utan att någonsin sett en i verkligheten, är att det är en uppdragssäck där det fanns ett antal olika varianter.
 
När jag ryckte in fick vi ut en ryggsäck med ram som vi monterade bort ramen från för att ha som stridsryggsäck. (Vi fick ut två ryggsäckar alltså, en stor typ Alaska och en mindre som gjordes om.)

Avsaknaden av avbärarbälte löstes genom att den vilade på stridsbältets fickor.
 
Säger också lk35. Vill minnas att axelremmarna plockades bort från mesen och fästes i de öglor som annars kopplade säcken till mesen.
 
Det ser ut att vara 35 LK utan ram. Det är en säck som tillverkades av Haglöfs och delades ut på bred front inom armén ända fram till början av 21 århundradet då de började ersättas med stridssäck 2000.

35 LK modifierades ibland - inte sällan på MEK-förband, bland helikopterbesättningar och liknande där man tyckte att ryggsäckens ram var i vägen eller skrymmande på det sätt som din säck har gjorts.
 
Är kasst med axelremmarna så brett isär. Men lite sömnad kan nog upphittaren utföra eller köpa från skomakaren.

go tur
 
Tack för svar hörrni!

Ja det ser ju onekligen ut som en LK35, ser jag nu när jag googlar efter det.

Perfekt tillfälle för mig att kontakta min vän som är sömmerska för lite fika och lektion i hur man syr verkar ju konsensus vara.

Frågan är om man ska försöka sig på att bygga någon enklare ram för den också kanske... Hittade någon tråd när jag sökte tidigare där någon här på utsidan hade gjort en i trä till just en LK35... Om någon har några erfarenheter/tips om rambygge tar jag gärna emot dem. Något annat än trä kommer dock inte vara aktuellt då jag varken har möjlighet eller kunskap att svetsa eller dylikt.

Eller bara sy om remmarna tätare och fästa den på min Alaska som extra packsäck kanske... Hmm
 
Tack för svar hörrni!

Ja det ser ju onekligen ut som en LK35, ser jag nu när jag googlar efter det.

Perfekt tillfälle för mig att kontakta min vän som är sömmerska för lite fika och lektion i hur man syr verkar ju konsensus vara.

Frågan är om man ska försöka sig på att bygga någon enklare ram för den också kanske... Hittade någon tråd när jag sökte tidigare där någon här på utsidan hade gjort en i trä till just en LK35... Om någon har några erfarenheter/tips om rambygge tar jag gärna emot dem. Något annat än trä kommer dock inte vara aktuellt då jag varken har möjlighet eller kunskap att svetsa eller dylikt.

Eller bara sy om remmarna tätare och fästa den på min Alaska som extra packsäck kanske... Hmm

Vill du absolut ha en LK35 så sök bland överskottsbutikerna, de borde inte kosta många kronor med ram. Hrm, lite dyrare än jag trodde här:
http://www.rodastjarnan.com/vaskor-och-ryggsackar/ryggsack-lk-35-svensk-25801

Men kolla även blocket/tradera motsv.

Ingen höjdare att bära tungt med pga bristen på avbärarbälte - men livrem m/59 fick duga i nödfall under min värnförmån på pansarregemente. Dock slittålig, både säck och ram - vilket passar bra i FM.

/Patrik
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Martes Hjälp, min ryggsäck stinker! Transportera 21
bazzo112 Hjälp välja storlek Haglöfs Alaska Transportera 1
mikael.johansson Hjälp mig att välja ryggsäck mellan Bergans/Gregory/Osprey Transportera 5
jonw Hjälp mig välja mellan Osprey Exos 48, Bergans Helium V5 55 och Exped Lightning 45 Transportera 20
799 Hjälp med Haglöfs Alaska! Transportera 13
Haglöfs for life Hjälp! Ramförlängare Transportera 11
Hjälp mig välja nybörjarsäck! Transportera 11
Aron1900 Hjälp att identifiera ramryggsäck Transportera 21
Bossebror Hjälp med första ryggsäck/identifiera - Alaska Transportera 23
Danne99 hjälp mig att hitta en bra ryggsäck Transportera 1
Peeks Hjälp mig att hitta ryggsäck! Transportera 0
TheBostonRag Hjälp med ryggsäck! Transportera 4
monedula hur stor plats tar maten? (hjälp en nybörjare välja ryggsäck) Transportera 4
grålle Ny ryggsäck hjälp vad ska ja ha. Transportera 8
turboadde Hjälp att hitta en bra ryggsäck Transportera 24
Cajmon Hjälp mig identifiera denna Haglöfsryggsäck! Transportera 6
mackeb Hjälp! Ska köpa första ryggsäcken! Transportera 15
pialia Hjälp! Letar ryggsäck 25-35l Transportera 8
pialia Hjälp mig hitta ut ur ryggsäckslabyrinten! Transportera 20
såg behöver lite hjälp i ryggsäck jungeln. hittat flera intresanta ryggor. Transportera 0
chocolatestar Hjälp! Vilken ryggsäck ska jag välja?! Transportera 18
ClaesSu Nybörjar hjälp Transportera 10
Vandringshyveln Hjälp med nya Mjölner 75?? Transportera 2
Niithro Lundhags Dovre 50 vs Fjällräven IGM 80 Extrem?? Hjälp! Transportera 1
martinez Hjälp med pris på Salewa vätskesystem Transportera 0
Frettan Behöver hjälp med ryggsäck! Transportera 3
Hellen21 Fördelar och nackdelar...hjälp Transportera 1
bredviken Hjälp vid byte av bärremmar? Transportera 0
Runner75 hjälp Norröna synkron 80 Transportera 1
karined hjälp mig med ryggsäck Transportera 10
JonasPaulsson Hjälp! BVar hittar jag en berghaus rygga Transportera 8
DraZ Hjälp med ny ryggsäck. Transportera 6
soljesp Storen 90+ eller Stetind 75? HJÄLP!!! Transportera 3
DraZ Hjälp med valet av ny vandringsryggsäck Transportera 16
L-O NISSAN BÅTMOTORER?HJÄLP! Transportera 3
icarus Klättermusen-Mjölner 100 hjälp?? Transportera 5
smurfen Hjälp med bärsystemet! Transportera 3
Joana Hjälp i rygsäcksdjungeln!! Ngt tips? Transportera 6
Hejkomochhjelp Identifiering av Haglöfsryggsäck! Transportera 6
EmL Identifiering av gammal Fjällräven Transportera 2
t.lennström Identifiering av gammal ryggsäck. Transportera 12
DoktorGlas Identifiering gammal rygga Transportera 0
Fiskemannen87 identifiering av ramsäck Transportera 2

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...