Rygga till "lätt" vandring i Alaska med kamerautrustning

Hej,

Jag letar efter en rygga till resan. Har läst på sidor om lätt packning om ryggor som ska väga under kilot, men jag kan hitta sådana som klarar 20kg eller kanske mer.

Jag behöver jaga hekton. Min kamerautrustning kommer ligga på ca 10 kg, kanske lite mer. Därefter är det till att jaga gram på allt jag ska ha med mig, även ryggan. Jag ska vara ute i ca 2 veckor, på egen hand, och jag kanske, kanske kan komma åt att handla mat efter en veckas vandring, men vill helst undvika det eftersom jag inte kommer lika djupt in i vildmarken då. Alltså kommer det vara mycket mat som måste med redan från början också.

Just nu tittar på Osprey Xenith modellen. Om någon har annan att rekommendera så tackar jag för det, annars undrar jag från de erfarna om storleken på ryggan. 75L modellen jag testat var super skön. 88L modellen var inte alls i närheten, men jag undrar om jag bara testat ett dåligt ex, verkade bl.a. skev. Räcker 75L för mig? Räcker ens 88L? funderar på att testa även 105L modellen då 75an och 88an var väldigt snarlika i storlek när jag bar dem med 10kg.
 
Mat för en vecka ca 10 l och 6 kg.
Vildmark i Alaska = större marginaler vad gäller slitstyrka, kommunikation, sjukvård och reserver.
Ensam i Alaska = mer av det ovan.
Provpacka den utrustning du redan har och se hur mycket det blir. Då får du lite mer koll på hur stor rygga som krävs. Efter de första provturerna så märker du ännu mer vad som krävs.
 
Mina val

Seek Outside Unaweep. Finns olika storlekar på packsäcken beroende på behov. Otroligt stabil ram och avbärarbältet sitter fastskruvat på ramen. Alla delar är löstagbara och utbytbara.

HMG om 15 kg eller under. Saknar toppstramare.
 
Att provpacka i en eller flera flyttlådor som är decimeterrutade på insidan är betydligt enklare än att pröva 14 ryggsäckar först.

go tur
 
Tack för svaren.

Bra info i alla tre svaren, tack.

6kg mat för en vecka, det tyckte jag lät mycket, men jag har inte er erfarenhet. 6kg även om det är bara torrmat, t.ex. torkat kött?

Den där ryggan Unaweep, den är intressant. Verkar vara hög kvalitet.

Att mäta upp packning i dm rutade packlådor var bra ide.
Anledningen till mina tester av rygga är mer för hur skönt och stabilt det känns för mig att bära dem.
 
Jag har en Seek Outside Divide på 73 liter och den räcker långt om man tänker till vad man packar.
Efter att ha burit på stora säckar som ligger på en vikt mellan 3-5 kilo så kan jag bara säga gott om Seek Outside. Min Divide väger 1300 gram och klarar laster på 35 kilo utan problem.
Var iväg till norra Finland i två veckor med mat, tält och allt annat plus min packraft med flytväst och paddel och hade ca: 25 kilo totalt, säcken sitter som en smäck!
Det bästa är att de finns att få tag på i Sverige så man själv slipper krångla från staterna.
https://packraft-sverige.se/produkt-kategori/forvaring/ryggsackar/
 
Seek Outside Unaweep. Finns olika storlekar på packsäcken beroende på behov. Otroligt stabil ram och avbärarbältet sitter fastskruvat på ramen. Alla delar är löstagbara och utbytbara.

HMG om 15 kg eller under. Saknar toppstramare.

HMG Windrider 4400 klarar ju upp till 27 kg, enligt deras hemsida. Med tanke på att den väger ca 1.1 borde den helt klart vara ett alternativ att överväga.
 
HMG Windrider 4400 klarar ju upp till 27 kg, enligt deras hemsida.

Ta det med en stor nypa salt.

Jag har burit över 20 kg i HMG Porter 4400. Den viker inte ner sig men man bär mycket med överkroppen. Hade i efterhand mycket, mycket hellre tagit min Seek Outside med den startvikten.

Med det sagt är HMG-ryggorna underbara om man gillar minimalism och enkelhet (suger inte åt sig vatten, tejpade sömmar, och inte massa remmar, lock och annat som hänger och dinglar) men SO är helt klart bättre på att bära tungt.
 
Tack för svaren.

Bra info i alla tre svaren, tack.

6kg mat för en vecka, det tyckte jag lät mycket, men jag har inte er erfarenhet. 6kg även om det är bara torrmat, t.ex. torkat kött?

Den där ryggan Unaweep, den är intressant. Verkar vara hög kvalitet.

Att mäta upp packning i dm rutade packlådor var bra ide.
Anledningen till mina tester av rygga är mer för hur skönt och stabilt det känns för mig att bära dem.

Om du snittar 5 kcal per gram så bör du hamna runt 800 g per dag (Om du är man och tänker gå 6-7 h per dag.) 5 kcal per gram är också ganska långt från vad de flesta är vana vid så det kan kräva en period där du testar och hinner vänja dig. Då är ingen vätska medräknade dvs du får lägga till vattenverk.
 
Kan du inte bara beställa "utkörning" av mat till en specifik plats så att du kan vara längre ute utan att behöva
gå tillbaka till och handla?

Om jag inte minns fel så genomförde Jörgen Johansson (Vandra Fjäderlätt) en vandring i Alaska där han beställde
utkörning (flyg) till vildmarken så att han kan fylla på längst med vägen.
 
Hejsan.

Spännande tråd. Har själv varit på ett antal turer i Alaska, bland annat en 2-veckors tur i Brooks Range. På den turen snittade vi väl runt 800 gram mat per person och dag och jag hade tappat 9 kg (=10%) av min kroppsvikt när vi kom tillbaka till civilisationen. De andra två hade tappat ungefär lika mycket.

Så jag hade inte rekommenderat att ta med mindre med mat om man inte vet med 100% säkerhet att man fixar detta. Så bara mat + gas + kamerautrustningen landar väl på en 25 kg i runda slängar.

Sen är det skönt för nattsömnen (och säkrare) att ha en lättvikstarp med dig så man kan laga och förvara mat minst 50 meter från tältet om man skulle få besök av nalle när man sover. Och på tal om björnar. Kolla upp vad som gäller!! I många nationalparker måste man ha ALL mat förvarad i björnsäkra behållare som väger MASSOR.

Så med all utrustning kanade vi på lite drygt 40 kg i startvikt och då gäller det verkligen att ryggsäcken håller måttet.

Personligen hade jag min Bergans Alpinist (https://www.bergans.com/se/frilufts...pinist-v6-large-130l-dark-green-mud-green-mud) som förvisso är långt ifrån ultralätt, men som i alla fall jag tycker har det bästa bärsystem jag testat för vikter över 30 kg.

/ Stefan
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Kimkim Lätt rygga i liten storlek 35-55L Transportera 15
danielm71 Rygga Transportera 6
DoktorGlas Identifiering gammal rygga Transportera 0
Lico Weekend rygga? Transportera 8
jonas72 ny rygga 50-60 liter Transportera 7
B.M.F Tips på enkel och tålig ca 30L rygga för lång person Transportera 7
Tomas J Höftbälte på liten rygga? Transportera 12
såg nån som har bra tips på en rygga med flera ändamål. Transportera 4
Baslägerliv Lätt rygga Transportera 17
Fettotvandrar Tankar om rygga för en ny vandrare Transportera 14
brillone Nikkaluokta - Saltoluokta rygga Transportera 2
BadCash Att packa en rygga Transportera 5
oddput Lågprisutrustning: Biltemas 65 L "Hikerryggsäck", Rygga eller reservdelslager? Transportera 13
akta Rygga ca 35 liter med många fickor? Transportera 9
utemänniska 70 liters rygga för tjejer? Transportera 1
ctve8n Ny rygga 70 liter Transportera 18
hallonraden rygga Transportera 5
kakapo Erfarenheter av Snigel design-rygga? Transportera 3
Iggle hur stor rygga? Transportera 12
Haddock Volym på arméns Haglöfs-rygga? Transportera 17
Martin Fjäderlätt En bra rygga är allt man behöver. Transportera 11
bushmaster84 rygga Transportera 7
aiken rygga för lätt vandring? Transportera 30
JonasPaulsson Hjälp! BVar hittar jag en berghaus rygga Transportera 8
niben handla rygga för andras pengar Transportera 18
sverastian fin rygga med 40% rabatt Transportera 0
lars11 picknick-rygga? Transportera 2
Carl_Z Stor rygga Transportera 12
peringen Rätt rygga på Thailandluffen Transportera 4
rygga som funkar på flyg/tågluff/kånka på? Transportera 6
snurpen BRA 35-45L RYGGA? Transportera 4
Berjan Rygga för dagsturer! Transportera 9
ERI Alltid svintung rygga! Transportera 5
modan Rygga för dagsturer Transportera 4
T N F rygga Transportera 3
Haglöfs Rygga ! Transportera 5
Viken "hydration-rygga" ska man välja ? Transportera 0
jonteliner Sy kapell till pulka Transportera 8
jonw Posta/skicka vandringsväska (inkl utrustning) till Skottland? Transportera 7
Erikatt Sidficka till Haglöfs Victor?! Transportera 2
Johanute Säck till Fjällräven ramryggsäck Transportera 0
Scaramanga74 Regnskydd till äldre ramryggsäckar? Transportera 11
Scaramanga74 Extra väskor till höftbältet? Transportera 10
vandrafjäll Från Uppsala till Ritsem med Sj Transportera 7
Yezziqa Megastor säck till pytteliten tjej Transportera 14
rikard500 Damryggsäck till en kille? Transportera 7
maaacus Köpa topplock med midjebälte till Xenith 88 Transportera 3
avslutmedlemskap0904 Skaklar till pulka Transportera 9
Wolfred Uppgradera ryggsäck från Lundhags 75+10 till Osprey 105 Transportera 3
spillevink Stockholm till Kindla Transportera 2

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...