• Obs! Tänk på att om du lägger ut din epostadress eller telefonnummer i forumet finns risken att de snappas up och används för spambrev och dylikt. För att slippa detta kan du istället be intresserade att kontakta dig via funktionen "Skicka epost till..." som finns i menyn man får få man klickar på ditt namn vid foruminlägget.

Nelo Hawk - Hur rank?

Hej!

Jag ska ta upp motionspaddlingen som jag sysslade med som tonåring, och ska köpa mig en kajak. Innan jag åker iväg och provpaddlar undrar jag om jag skulle kunna få lite hjälp med att bedöma hur rank Nelo Hawk, som ligger på blocket är. Jag har inte hittat någon info om den modellen på hela internet. Kanske är den jättegammal.

https://www.blocket.se/stockholm/Snabb_motionskajak_67535396.htm?ca=11&w=3&last=1&last=1


Jag hittade en lista över hur ranka 100 kajakmodeller är.
Du som har paddlat Nelo Hawk, eller har annan info jämför gärna med andra modeller som Nelo Classic, Nelo Viper51, VKV101 och Struer Tracer

Stort tack för hjälpen
/ Henrik
 
Jag kan ha fel, men jag tror att Nelo Hawk är en kopia av Van Dusen Hawk från ~90 talet. Det är alltså en 25 år gammal tävlingskajak och stabilitetsmässigt har det inte hänt så mycket sedan dess. Kanske en gnutta stabilare än de absolut rankaste tävlingskajakerna och rankare än de kajaker du listar.
 
Jag tävlade racerkanot fram till 2003 eller så och reagerar på priset. Den här modellen var ganska gammal redan då och växlade ägare för betydligt lägre summor.

Stabilitetsmässigt skulle jag säga att det är en enorm skillnad mellan denna och en VKV101. Övriga har jag inte suttit i. Sedan beror det ganska mycket på hur viktklassningen är i förhållande till din vikt. Kommer man ner ordentligt i vattnet blir det stadigare. Är du för lätt för kanoten blir det jobbigare :)
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...