Hur fraktar jag kajaken säkert men inte jättedyrt?

Till min första kajak gjorde jag en egen hållare till takräcket Thule 4-kantbalk. V-format skrov så ingen färdig hållare passade.
Då jobbade jag på ett av landets största verkstadsföretag så jag fick en del hjälp av en som jobbade på ”vår” experimentverkstad. Utan bockningsmaskin hade det nog aldrig gått. Mest aluminium. Syrafasta skruvar med låsning

Använde även rörisolering.
se bild
 

Bilagor

  • Kanothållare.jpg
    Kanothållare.jpg
    40.7 KB · Visningar: 670
Olika kajaker har olika konstruktionssätt olika biltak har olika form.

Därför finns inte en lösning för alla tillfällen.

Vissa kajaker har stabilt och plant däck då är transport upp och ner lämpligt.

Glasfiberkajaker som är byggda av en däckshalva och en skrovhalva är extra starka och stabila i fogen utmed relingen därför är de lämpliga att transportera på kant dvs surrade mot vertikala pinnar/spröt.

VKVs kajaker är oftast byggda i två halvor med sammanfogning utmed köllisten och i däcket på mitten men stabilast utmed kölen och därför transporteras dessa bäst med kölen mot lasthållarna eller snett med kölen i vinkeln mellan lasthållare och vertikalspröt.

Att ha lina till för och akter har flera syften. Dels för att lättare uppfatta om kajaken börjar kana iväg i sidled eller längsled dels för att minska risken för att den skall fortsätta i färdriktningen vid kraftig inbromsning eller kollision. Man surrar inte hårt från för eller akter.

Finns mera varianter och överväganden men jag stoppar här.

Thure

Jag vill kompletera Thures bra tankar med att surrning i för och akter gör jag med ett och samma rep eller spännband för att då håller jag även ihopa kajakerna lite lätt i sidled - fartvind mellan kajakerna skulel kunan trycka demi i sidled och det motverkar jag ytterligare med att samma rep går från en kajakför till andra kajakfören och sedan neråt på bilen. Då moderna bilar sällan har luft mellan kofångare och bil så använder jag bogseröglan framtill på bilen och dragkroken bak för att fästa i.
Jag använder inte rörisolering utan särskilt avsedda "kajakdämpare" som dock är svåra att skilja från rörisolering. Fann dem på en rea på stadium för 49kr/paret för många år sedan.

/Patrik
 
Nu har jag en plast kajak (Prijon Seayak) och jag misstänker att TS har en glasfiber, men för mig fungerar det bra att bara lägga kajaken på takräcket utan skydd. Jag har provat med rörisolering, men märkte att det var svårare att surra tight. Kajaken rörde sig lite pga. isoleringen.
Jag brukar också, om jag ska åka i landsvägsfart, dra en lina från fören och aktern till motsatt sida på takräcket, alltså snett bakåt respektive framåt, för att förhindra att den rör sig i sidled. Jag har aldrig märkt ett behov av att surra neråt.
Spännbanden lägger jag framför respektive bakom sittbrunnssargen, vilket förhindrar att den rör sig framåt/bakåt.
 
Ok, har visst impulsköpt en kajak. Nu har jag några dagar på mig att införskaffa utrustning för att lasta den på bilen så att jag kan köra hem den. Kommer behöver köra motorväg mm på hemfärden - efter det kommer det förmodligen bara bli kortare turer mellan hemmet och vattnet.

Känner mig rätt förvirrad över alla olika varianter på kajakhållare... just nu vill jag bara ha "minsta möjliga" för att kunna få hem min kajak på ett säkert sätt utan att förköpa mig. Har vanliga rails på bilen, även lasthållare (om de är hela, måste kolla. Annars får det bli nya såna också).

Snälla säg vad jag ska köpa :p

Köp en ordentlig kajakhållare. Du kommer vilja åka runt med kajaken även längre sträckor när du tröttnat på de närmaste vattnen.

Själv har jag lasthållare från Thule, på vilka jag satt kajakhållare från Biltema. Kostar 500 spänn, passar de flesta lastbågar.

https://www.biltema.se/bil---mc/lasta-och-dra/lasthallare/kajakkanothallare-2000019998?gclid=Cj0KCQjwwb3rBRDrARIsALR3XeYHMcNaVU4LuBNiWhJdlsEW74CskgOPCDj874V8nzwpMubRBoWnm2saApkJEALw_wcB
 
Mycket snyggt! Men misstänker att bockningsmaskin går bort i mitt kriterium "inte förköpa mig", ha ha!


Till min första kajak gjorde jag en egen hållare till takräcket Thule 4-kantbalk. V-format skrov så ingen färdig hållare passade.
Då jobbade jag på ett av landets största verkstadsföretag så jag fick en del hjälp av en som jobbade på ”vår” experimentverkstad. Utan bockningsmaskin hade det nog aldrig gått. Mest aluminium. Syrafasta skruvar med låsning

Använde även rörisolering.
se bild
 
Titta hos https://kajak.dk/butik/20-kajakholdere-til-bil/ på olika lösningar.

Om du har rails kan du troligtvis sätta lastbågarna ganska brett isär och då kanske säkring i för och akter blir överflödigt.

Jag har https://kajak.dk/butik/20-kajakholdere-til-bil/342-2x-v-kajakholder-8mm/ vilken troligtvis är den snabbaste lösningen för på och avlastning. I första hand avsedd för smala kajaker, men fungerar även bra för havskajaker om bilen medger lite större avstånd mellan lasthållarna. Kajaken spänns fast med 2 gummikorder istället för packband. Tar typ 10 sekunder att spänna fast/av en kajak. För/nackdel är att monteringen/demontering på lasthållarna tar lite längre tid än skumplastlösningen.
 
Madrass på taket.

Jag känner en som lastade en surfski på en Volvo 745 genom att lägga en madrass på taket och dra spännbanden genom de öppna sidorutorna.
 
Jag känner en som lastade en surfski på en Volvo 745 genom att lägga en madrass på taket och dra spännbanden genom de öppna sidorutorna.

Lite OT men häromdagen mötte jag en bil med släp (2-1väg 100km/h) och i släpet med höga häckar låg två osurrade resårmadrasser. Vi ett gupp i vägen lyfte övre madrassen tillräckligt mycket för att luft kom emellan och madrassen lyfte några meter upp i luften och landade på körbaran. Lyckligtvis ingen olycka direkt men vad som hände sedan, om någon körde på den vet jag inte. Jag ringde i alla fall 020999444.

Åter till ämnet - se till att grejorna sitter fast ordentligt! Fartvind är en stark kraft i högre hastigheter. Tycker madrassiden låter sisådär. Hur säkrades madrassen i längsled?

Jag brukar rycka och dra i kajakerna på taket efter surrning - då ska bilen röra sig i fjädringen och kajaken ska inte röra sig mot lastbågarna. Rycker man i kajakens ändar så får man ganska stort vridmoment. Det är lite fingertoppskänsla för att det ska sitta fast utan att det börjar knaka i kajaken.

/Patrik
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Furuvikarn Laga spricka i Trapper kanadensare, hur får jag bort flytelement i fören? Paddling allmänt 0
Attila1 Vilken typ av kajak bör jag välja? Paddling allmänt 2
Skogsäventyret Seabird Expedition LV - Får jag plats? Paddling allmänt 5
Ragnoor Vad har jag köpt?! Paddling allmänt 5
Lasse Be Det går inte dit jag vill Paddling allmänt 4
Johan_paz Impulsköp, vad har jag köpt? Paddling allmänt 11
Martin 0725 Vad har jag köpt för kajak;)? Paddling allmänt 5
branfeldt Varför får jag kramp? Paddling allmänt 5
Maja111 Måste jag byta? Paddling allmänt 2
Rävsärkargång Från Degerfors till Stockholm - Hur tar jag mig förbi Örebro? Paddling allmänt 4
Joones Vad har jag köpt? Paddling allmänt 0
Askel Vilken kanot har jag köpt Paddling allmänt 2
KatrinRindlaug Var köper jag fäste för kniv på flytväst? Paddling allmänt 15
MartinR Var köper jag en bra racingsits? Paddling allmänt 3
majjen Borttappat! Långskott, jag vet... Paddling allmänt 1
Gripenrot Vad har jag köpt? - Sit on top kajak Paddling allmänt 3
majjen Var i Fjällbacka är jag? Paddling allmänt 5
skallagrimson Har fått kajakviruset tror jag... Paddling allmänt 8
Tornqvist Vad för modell av kajak har jag?? Paddling allmänt 5
Kaptenhammock Ännu en - vilken kajak ska jag ha fråga! Paddling allmänt 1
Stefan L Nybörjare vad ska jag tänka på? Paddling allmänt 16
twink Jag skulle vilja börja paddla Paddling allmänt 5
Ludi007 Dumm fråga: Vad har jag för en Kajak? Paddling allmänt 7
jazzmatsa Grannanrna tror att jag handlat på IKEA nästan varje dag Paddling allmänt 33
fredrichusen vilken typ av kajak ska jag välja? Paddling allmänt 3
knoddvar Inukshuk, den bästa kajak jag paddlat Paddling allmänt 2
FredrikÖ Var hittar jag pagajvirke i Värmland? Paddling allmänt 3
Elessario Tips på Vilken gbg-klubb ska jag bli medlem i tycker du? Paddling allmänt 4
ant_lill Ännu en sån där tråd... "Jag ska köpa kajak" Paddling allmänt 10
guhj Flytväst, hur vill jag ha den? Paddling allmänt 23
orjanraberg Min kajak är lite sned, bör jag reklamera? Paddling allmänt 49
höjdrädd Vad ska jag provpaddla? Paddling allmänt 29
niklas33 Âr jag ansvarslös?? Paddling allmänt 21
torger Så har jag provat grönlandspaddel Paddling allmänt 3
frankobolo Hur rädd behöver jag vara om min kolfiberkajak? Paddling allmänt 7
Mr.Brett Räcker det med gelcoat eller måste jag använda glasfiberväv? Paddling allmänt 6
MartinR Förvandla fast paddel till delbar - behöver tips på var jag köper sådana delar Paddling allmänt 7
freetime Riktigt snabb havskajak...Vilka fabrikat/modeller ska jag titta på? Paddling allmänt 21
Stuvarn Kan jag ta bort det? Paddling allmänt 4
Teknikern Nu sätter jag kniven i torrdräkten,,,,,,,,,,,, Paddling allmänt 12
Teknikern Är det fler än jag som paddlar utan kapell? Paddling allmänt 20
MattKar Hur snabbt kan jag paddla DKM? Paddling allmänt 16
manlan Jag vill lära mig rolla! Paddling allmänt 84
Homie Lurar jag mig själv när jag väljer kajak? Paddling allmänt 15
Andreas7905 Vilken kajak ska jag välja? Paddling allmänt 5
ala Vilken kajak ska jag hyra? 6 alternativ Paddling allmänt 6
Danne71 Och jag som blev rädd för en säl.......... Paddling allmänt 5
klippen Änteligen har jag vält ofrivilligt Paddling allmänt 1
Alexander85 Vilken kajak ska jag köpa? Paddling allmänt 7
Iguanodon Däckslina till kajak ? Vad bör jag välja ? Paddling allmänt 6

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...