Fjällräven Gyro

Jag har minst 10 st Haglöfssäckar, mestadels med Grönlandsram. Minst 5 st Klättermusen av olika generationer. Nu släpper jag in en Fjällräven Gyro i mitt innersta. Vad bör jag veta samt tänka på? Odd är ju gurun på Alaska och Grönland med varianter, finns det någon med liknande kompetens på Fjällräven Gyro?

Finns det olika varianter över åren?

//Erik
 
Jag har minst 10 st Haglöfssäckar, mestadels med Grönlandsram. Minst 5 st Klättermusen av olika generationer. Nu släpper jag in en Fjällräven Gyro i mitt innersta. Vad bör jag veta samt tänka på? Odd är ju gurun på Alaska och Grönland med varianter, finns det någon med liknande kompetens på Fjällräven Gyro?

Finns det olika varianter över åren?

//Erik

Svårt att slå Odds gurunivå när det gäller ryggsäckar :)

Men jag är iaf stor anhängare och beundrare av Fjällräven Gyro och har och har haft flera stycken. Ramen tycker jag är superb (bättre än Alaska och Grönland :) ), men en svag punkt är infästningen av höftbältet i ramens "öron". På sikt lossnar antingen öljetterna i remmen eller så lossnar remmen från bältet. Jag löste det så här för många år sedan (tyvärr är fotot borta, trots att det laddades upp till Utsidan):

https://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=28321

Ramen har väl varit nästan oförändrad genom åren men säckarna har varit av olika storlek och utförande och ramen har gjort ny entré med moderna säckar då och då. Här är några bilder. Ramen är f.ö. en utomordentligt bra plattform för att montera en egensydd ryggsäck på. Eller en 70L, K, den passar perfekt.

Mats
 

Bilagor

  • Fjällräven-6.jpg
    Fjällräven-6.jpg
    53.7 KB · Visningar: 6,043
  • FJ-Gyro-80.jpg
    FJ-Gyro-80.jpg
    32.3 KB · Visningar: 5,046
  • FJ-8.jpg
    FJ-8.jpg
    109.2 KB · Visningar: 5,006
Tack, det var en snabb och bra intro. Jag fick faktiskt tipset om den här Gyron via Odd som är utrustad med Mantor bärok. Ska bli intressant att se den i verkligheten imorgon. Har sedan tidigare en Haglöfs Etapp 60 med Mantor. Du har nog sett den på någon av Odds bilder.
 
Rakt övre ramrör till en början

Min Raven Gyro som jag köpte ca 1976 hade rakt övre ramrör som man ofta slog bakhuvudet i när man rätade på nacken. Vet inte när det nedböjda röret kom. Säcken var då en 50 l säck med en ficka på vardera sidan. Plats för en 30 l packpåse därunder.

/Thor
 
Min Raven Gyro som jag köpte ca 1976 hade rakt övre ramrör som man ofta slog bakhuvudet i när man rätade på nacken. Vet inte när det nedböjda röret kom. Säcken var då en 50 l säck med en ficka på vardera sidan. Plats för en 30 l packpåse därunder.

/Thor

Jag har en sådan som jag köpte ny som liten scout för länge sedan.
Den gör fortfarande tjänst ibland, men med nya axelband och bälte.
 
Min Raven Gyro som jag köpte ca 1976 hade rakt övre ramrör som man ofta slog bakhuvudet i när man rätade på nacken. Vet inte när det nedböjda röret kom. Säcken var då en 50 l säck med en ficka på vardera sidan. Plats för en 30 l packpåse därunder.

/Thor

Min Fjällräven Raven Gyro från 1983 har böjt övre ramrör. Spännet till höftbältet är av blank metall på den årgången, något år senare bytte de till plast.
Säcken tror jag marknadsfördes till 70 liter. Ett stort huvudfack och 4 yttre fickor placerade asymmetrisk. Plats på ramen under säcken för liggunderlag eller en extra packpåse.

Någon som förresten vet hur man kan få tag i nya bekvämare axelremmar till den säcken. Originalremmarna är för smala och dåligt stoppade för tyngre laster.
 
Även jag är en varm anhängare av Raven Gyro. Jag har en grön med fyra fickor, förmodligen 70 liter, från 1980-talet. Helt nyligen har jag även kommit över en Råive i nyskick, 80 liter, gissningsvis från millennieskiftet. Under säcken har jag sommartid en tält och liggunderlag, vintertid en 30 literssäck med kläder (enbart stugturer).

Jag har också noterat svagheten med låsringarna där bältet är upphängt i öronen. De får inte gränsa mot en öljett, hålet blir för stort och ringen nöts snabbt sönder. Ringen måste istället gränsa direkt möt hålet i ramen, lämligen på öronens insida för att man inte ska riva sig på armen. Men jag är osäker på hur remmen som bältet lyfter ska fästas i öronen. Jag tror det är bäst att ha remmen på öronens utsida, men vägen dit kan ju gå genom öronen eller runt deras framkant. Hur gör ni andra?

Till min äldre Gyro beställde jag nya fina remmar från FR, men det är nu många år sen. Men skicka ett mail och fråga!
 
Har varit på jakt efter en gyro ett tag nu och nu kom denna upp.

Men är det någon som kan säga vilken modell, ungefärligt år och packvolym det är?

6dc2fbb24d6f035c12766913bdfc2950.jpg


f9ba1420522994431fca0465d5d41f21.jpg


e3a7e1ab62396bb0d65ca5efd1dcf350.jpg


5746ba2e833c397edf506a24cceaf1f1.jpg



Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
labb Fjällräven Gyro ramryggsäck Transportera 14
Martin på Elsa H Är detta en Fjällräven gyro? Transportera 5
PetriU Fjällräven Gyro Transportera 10
Swift Tips Fjällräven Raven Gyro Transportera 0
blomberger Fjällräven gyro, vart gömmer dom sig? Transportera 90
Geosongs Hur fästa bältet på Fjällräven Raven Gyro? Transportera 2
johan5588 Ramryggsäck -Fjällräven "Raven gyro" ? Transportera 10
pandion Fjällräven Island Gyro! Transportera 3
thureb Fjällräven ramsäck förslag på remmar att komplettera med Transportera 5
Sjodis Vilken Fjällräven väska har vi? Transportera 5
Johanute Säck till Fjällräven ramryggsäck Transportera 0
Stolpskott Osprey Aether eller Fjällräven Kajka? Transportera 6
EmL Identifiering av gammal Fjällräven Transportera 2
tillin Val av ryggsäck 75-85 liters? Transportera 3
fordfocusmk1 Vilken Fjällräven-ryggsäck är detta och skick? Transportera 12
A.yngve Fjällräven Rapa 75 liter - feedback Transportera 8
Micro553 Fjällräven Abisko Friluft 35 vs Hike 35 Transportera 1
heartmeanseverything Ny ryggsäck i stil med Fjällräven Helags Transportera 6
Pancho08 Fjällräven Skule 40 Transportera 4
100826 Fjällräven vintage 30 L Transportera 2
Aleggs Fjällräven bergen Transportera 3
Rasumusu Osprey Xenith 88 eller Fjällräven Kajka 85, japp, ryggsäckstråd! Transportera 2
snowchain Berghaus Crusader Fjällräven Kajka 80 Transportera 21
F3l1XB Fjällräven Funäs 45 Transportera 2
Olyckan Fjällräven Helags 50 - Bra allroundrygga? Transportera 7
Grillo Fjällräven - PAK Winter Backpack, erfarenheter? Transportera 5
pelka Fjällräven Kajka 100L! Transportera 2
niklaz Var får jag tag på en *grön* Fjällräven Kajka 100 liter? Transportera 4
Niithro Lundhags Dovre 50 vs Fjällräven IGM 80 Extrem?? Hjälp! Transportera 1
erikhaglund Fjällräven C2C Transportera 0
ErikBergm Fjällräven Kajka 75/85 - ngn som har en? Transportera 85
Perra_51 fjällräven kajka Transportera 22
ludde__mannen problem med fjällräven råstu 75L Transportera 1
Hobbe 1 Fjällräven Råstu Transportera 0
LasseJ Fjällräven Fox 80+10 Transportera 7
tanya Fjällräven Fox Transportera 1
qwe1 Fjällräven Fox Transportera 0
Fjällräven ATMOSPHERE II? Transportera 1
jesper Fjällräven Stratosphere I ???? Transportera 1
Fjällräven Trapper?? Transportera 1
hansoq Raven Gyro + 70LK, samt spännesfråga Transportera 39
John Stark FJ Raven Gyro - Hur få till själva gyroeffekten Transportera 7
eyck Intressant variant på Fjällrävens Gyro-idé... Transportera 11
K_Eklund Fjällrävens gyro-ram Transportera 15
eyck Avbärarbältets infästning i Gyro-ramen Transportera 15

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...