Naturkompaniet har börjat sälja prenumerationer på Svenska Dagbladet

Igår onsdag kom det ett nyhetsbrev från Naturkompaniet där man presenterade ullkläder från ett nytt varumärke. När jag scrollade ner såg jag till min förvåning en annons: "Just nu, Svenska Dagbladet: 5 veckor för 50 kr". Klickar man på annonsen kommer man till SvD som talar om att de kan hämta mina personuppgifter direkt.
Jag mejlade till Naturkompaniet och frågade varför de gör reklam för SvD i nyhetsbreven och fick till svar att de säljer annonsplats i nyhetsbreven och har "valt" att låta SvD köpa en plats.

Är det bara jag som tycker att detta är väldigt irriterade? :(

Man trodde ju att nyhetsbreven skulle handla om Naturkompaniet och deras grejor, men sedan Säljer! de annonsplatser så att helt andra företag kan försöka sälja helt andra varor till mig via mejl utan mitt medgivande.
Kollade andra friluftsbutiker som Outnorth Addnature XXL osv men ingen hade den typen av annonser, tack och lov.
Har avregistrerat mig från Naturkompaniets nyhetsbrev då jag inte fick något vettigt svar.
 
Intressant utveckling att reklamtidningarnas försäljning av annonsplatser även spridit sig till de digitala utskicken.

Nej tack till sånt skräp, det ska förvisso mycket till att jag tillåter reklamutskick ens från en utvald affär - men om de skickar ut reklam som inte ens hör till det jag önskat är jag inte intresserad. Hade blivit irriterad och gjort precis som du gjort, någon måtta får det vara.
 
Titeln på tråden är felaktig och "clickbait". Naturkompaniet säljer inga tidningsprenumerationer, lika lite som Utsidan säljer matkassar från City Gross. Det handlar i båda fallen om reklam.
 
Förmodligen individanpassar de sina reklamplatser efter den information de sparat om dig, det gör ju alla andra inklusive Utsidan:

https://tv.nrk.no/serie/teknologien-som-forandrer-oss/DMPV73001016/sesong-1/episode-2

Nej, i det här fallet har Naturkompaniet helt medvetet sålt en annonsplats i nyhetsbrevet till Svenska Dagbladet.
Så här svarade Naturkompaniet:
"Företag kontaktar ofta oss då de vill synas i tillsammans med oss i till exempel nyhetsbrev eller magasin.
I detta fall har SVD ansökt om att få synas i vårat nyhetsbrev och vi har godkänt detta."

"Vi kan inte svara för hur andra företag utformar sina nyhetsutskick. Vi har i detta fallet valt att låta SvD köpa en annonsplats."

Jag försökte förklara att jag har ju endast godkänt att få reklam från Naturkompaniet, inget annat, men de verkade inte fatta det. Normalt skulle ju reklam från SvD hamna i skräpposten men tack vare Naturkompaniet så blev jag tvingad att läsa reklamen iallafall.

Tycker det är synd för det är annars kul att läsa nyhetsbreven men vem vet vad som kommer nästa gång? Reklam för hämtpizza, SJ eller Thaimassage? :(

(Edit: lade till en rad till i citatet)
 
Kanske det går dåligt för Naturkompaniet och hela koncernen Fenix Outdoor ? Man kanske borde höja priserna eller ställa ut insamlingsbössor vid kassorna. Svåra tider för branchen.
😄
 
Kanske det går dåligt för Naturkompaniet och hela koncernen Fenix Outdoor ? Man kanske borde höja priserna eller ställa ut insamlingsbössor vid kassorna. Svåra tider för branchen.
😄

Du menar att vi närmar oss ett läge där tiggarna sitter i Fjällrävenparka och skramlar med ett Trangia utanför butiken?
 
Det är bättre att prenumera på en dagstidning istället för att stänga in sig i Facebook-flödet - en bubbla av likasinnade.

Vi behöver bli kognitivt utmanade för att utvecklas. Utan kritiska röster som t.ex. Mary Wollstonecraft och John Stuart Mill hade vi fortfarande varit kvar på grobianstadiet. Sänd en tacksam tanke till filosoferna varje dag: utan dem hade ni inte haft några mänskliga rättigheter.
 
Det är bättre att prenumera på en dagstidning istället för att stänga in sig i Facebook-flödet - en bubbla av likasinnade.

Halaj!


Vetifan om jag håller med dig. Försök t.ex. att hitta oberoende info om det lågintensiva kriget i Ukraina. Läser man DN, GP, SvD hajar man ju snabbt att det närmast liknar västpropaganda. Inte Pravda efter. Synen på kriget är fullständigt enögt/vindögt ur ett västperspektiv. Vad är ryssarnas syn på saken? Uppenbarligen helt ointressant, enligt DN, m.fl.
Jag har intresse i saken eftersom jag planerar att åka dit (ja, inte östra delen alltså).

till topic:
Jag handlade en bal dasspapper på coop, med VISAkortet.
Kommer hem, startar upp datorn, går in på utsidan.se, och det första jag ser är stor reklam för skithuspapper från SCA!
Slumpen? Jag vet inte. oftast brukar det vara reklam från telenor på den där bannern. Jag har inte telenor.

//T
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
JohnnyL Naturkompaniet Butiker och leverantörer 13
Bomaye Dålig service naturkompaniet Butiker och leverantörer 77
Lost Wanderer Bojkotta Naturkompaniet Butiker och leverantörer 14
AnteÅ Naturkompaniet i Sundsvall Butiker och leverantörer 7
Hunter91 Naturkompaniet - Leverans till butik Butiker och leverantörer 2
albin90 Tältkampanj hos naturkompaniet 2014? Butiker och leverantörer 7
mintermos Aldrig mer Naturkompaniet Butiker och leverantörer 52
zzeezz Naturkompaniet Butiker och leverantörer 12
tomhylsan Naturkompaniet Butiker och leverantörer 7
Winell Naturkompaniet orderbekräftelse Butiker och leverantörer 10
rija Hej då Naturkompaniet Butiker och leverantörer 60
flanell Naturkompaniets Marginaler Butiker och leverantörer 96
Info Naturkompaniet - Reklamation av Haglöfs Nansen Mountain Pant. Butiker och leverantörer 9
mralex Prisättningbluff Naturkompaniet? Butiker och leverantörer 11
johanv Naturkompaniet Butiker och leverantörer 37
novas husse Naturkompaniet tar över? Butiker och leverantörer 6
niklaz Naturkompaniet - pruta? Nej tack. Butiker och leverantörer 59
Niklas L Friluftsbolaget = Naturkompaniet Butiker och leverantörer 12
MikkeK Superkasst!! Naturkompaniet Friluftsbolaget Butiker och leverantörer 0
kfs Naturkompaniet=Friluftsbolaget=Fjällräven Butiker och leverantörer 12
AnteÅ XXL har tappat en kund... Butiker och leverantörer 26
Farbrorvattenmelon Vad har hänt med "Vad har hänt med Addnature"-tråden? Butiker och leverantörer 9
henkebmtb har nån handlat på www.bergfreunde.se Butiker och leverantörer 6
UteMats Outnorth har läckt epostadress? Butiker och leverantörer 66
GustavOh Har outnorth slutat med klätterprylar? Butiker och leverantörer 4
Glännman Friluftsland - någon som har erfarenhet? Butiker och leverantörer 6
kjpil Aldrig mer handla Arcteryx, de har sämre kundservice än försäkringskassan! Butiker och leverantörer 24
smux Team Sportia har ansökt om rekonstruktion Butiker och leverantörer 0
Daniel_75 Någon som har erfarenheter av www.outdoortrekking2010.de Butiker och leverantörer 8
Tomas J Konstigt mail ang. en sak jag har till salu på prylmarknaden Butiker och leverantörer 4
pelka Vad har hänt Fritidskompaniet.se Butiker och leverantörer 1
peter1959 Uteliv har öppnat i Norrköping Butiker och leverantörer 3
thureb Globetrotter har ingen butik i Munchen Butiker och leverantörer 25
osli73 Har någon provat Cabela's (www.cabelas.com)? Butiker och leverantörer 1
carpe.diem Myggmedlet MK 19 - har det börjat säljas än? Butiker och leverantörer 0
eaglerock Varför har inte Hilleberg blivit billigare? Butiker och leverantörer 119
granbom Vad har hänt med A-one? Butiker och leverantörer 1
madir Vad har hänt med Tierra? Butiker och leverantörer 15

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...