Hur får man sitt kokkaffe godast?

krångla inte till det!

Jag har skummat igenom dom flesta inläggen nu och konstaterat en sak, SHIT vad alla krånglar till kaffekokningen.

Kallt vatten, 1 kaffemått per kopp i storlek med en vikkåsa + ett mått.

Därefter på med pannan på elden och nu till trixet, kaffet ska aldrig koka, utan med ett hastigt kort uppkok precis när bubblorna för FÖRSTA gången "vänder runt" så ska pannan av elden och sedan stå och dra.

Att kaffet får stå och dra är viktigt och sen är det bara att dricka.

Prova den metoden så kommer ni få fantastiskt kaffe:D

Kallvatten, kokkaffe, på elden, av elden, stå och dra - KLART super enkelt:D sen för att dryga ut sumpen så kan den användas en gång till!
 
Töresticka. När den trycks ner i pannan sjuder kaffet till och sedan sjunker det snabbare än utan sticka. Jag vet inte varför men det fungerar. Fördjupar också kaffets smak:)

Raskesven

Förvånad att det dröjde flera sidor innan det här kom upp. Man måste ju doppa en glödande pinne för att kaffet ska sjunka. Töre vet jag inte, har aldrig testat! Teorin (min) är att det är askan som sänker ytspänningen. Det är ju en enkel sak att göra när man ändå eldar.

Nils
 
Får ha så lång sladd om du ska ha bryggaren ut i skogen :)

Nja, jag håller nog med. Bryggkaffe är toppen. Jag kör med kokvatten och tratt, så jag klarar mig utan bryggare.

Å andra sidan vill man kanske inte släpa med sig tratt och extra kanna. Så då får det bli kokkaffe. Ofta kör jag turkiskt/grekiskt/arabiskt kaffe, som ju är en kokkaffevariant egentligen. Med kardemumma, helst nystött.
 
Jag har en ståltrådsställning för filtret som ställs direkt på kåsan. Sedan häller jag vattnet direkt från kastrullen i filtret så någon direkt extravikt blir det inte.
 
Bryggkaffe kan bli gott. Går knappast att misslyckas med. Enda sättat att floppa är väl att brygga för svagt. Men de riktiga höjderna som med kokkkaffe, når man aldrig med bryggkaffe.

Riktigt gott, inte bara gott, kokkaffe är en konst. Kokkaffet över elden

41079a83e892a78c4a9b6158d7a867f1.jpg


en töresticka i kokkaffet

81b5ab94cb3292f0a815b23b74e8665c.jpg


och en riktig kåsa

06b936963cf3631686f9b47de2bc6d68.jpg


är en sann livsnjutning -)

Hittade en fin kaffepanna att utöka samlingen med hos Skogma. Kopparpanna med riktig pip, tennbelagd insida, locket extra mugg, bra handtag som hänkel, liten kedja följde med att hänga den i om man vill.

Raskesven
 
Senast ändrad:
Kokkaffe!

Kan hålla med!! krångla inte för mkt mät upp lagom kallt vatten ta kaffe på en höft(krävs att man provat sig fram).Koka upp låt stå och dra.Drick och njut i egenhändigt snidad björk-kåsa,går bra med köpe kåsa också.
 
Hej!

Tycker det är svårt att misslyckas med att koka kaffe utomhus. Det blir ju alltid gott. Enda felet man kan göra är att lägga på för lite. Jag har lärt mig att "en mus ska kunna gå torrskodd över pannan" men för starkt kan det ju inte bli!;)

VH/Anders
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Mathew Vart får man tag på Anita Forsells böcker??? Friluftsmat 2
rydstedt Var får man tag på billigt äggpulver? Friluftsmat 5
greendanger Vem får äta? Friluftsmat 7
hsp Potatismos dosering samt hur man ´piffar ´upp Friluftsmat 22
Bondmoran Banta det kök man har? Friluftsmat 39
salvion Fråga/råd: Hur tar man med sig och förvara vatten? Friluftsmat 32
såg Var är det som är dyrast frystorkat eller det man torkar själv? Friluftsmat 28
Naturfantast Bra mat när man ska vandra i Australien? Friluftsmat 8
såg Påsar att hälla varmt vatten i. Typ frystorkade maten som man bara häller i vatten. Friluftsmat 9
salgo601 Torrfoder där man kan elda upp påsen Friluftsmat 10
Gusram Behöver man torka frystorkade ärter? Friluftsmat 10
labbman Vad kan man äta från naturen? Friluftsmat 12
alaskaaa Måste man ha kök/varm mat? Friluftsmat 91
cake Hur tillagar man REAL Turmat? Friluftsmat 34
William The Bear Hur många kalorier förbränner man egentligen? Friluftsmat 54
desireman Törs man dricka vattnet i jockar kring kebnekaise? Friluftsmat 6
Virrhönan Hur mycket sojafärs äter man? Friluftsmat 4
avslutad120523 När ska man äta ? Friluftsmat 9
grodanbolle Vilket lätta kök steker man bäst med? Friluftsmat 13
andy69 Hur maxar man kcal för 550g(mat)? Friluftsmat 45
sb_stefan Hur mycket äter man om dagen när man paddlar? Friluftsmat 6
Havskatten Äta det man ser.. Friluftsmat 2
horten Hur många kalorier behöver man per dag? Friluftsmat 30
Mickexxx Hur länge kan man äta Kassler ?. Friluftsmat 0
thomas.gbg Var köper man friluftsmat på nätet? Friluftsmat 1
Vandrare Hur många kalorier gör man av med? Friluftsmat 7
såg om mat och kök som man skulle ha med sig. Friluftsmat 0
Nyman Var hittar man torkad frukt/grönsaker/kött Friluftsmat 4
Men hur gör man då ??? Friluftsmat 7
Var köper man frystorkad mat billigast? Friluftsmat 0
Torkning av mat hur gör man? Friluftsmat 1

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...