rejäl symaskin

Nån som kan tipsa om var man kan få tag på en rejäl symaskin. Finns det nån modell som "alla" använder? Det behöver inte vara nån sån där industrivariant men den ska gärna vara lite rejälare än vanliga konsumentvarianter.
Är det nån annan skillnad än att de har kraftigare motor. Fancy finesser klarar jag mig utan.

Beg marknad- finns det? isf var?
 
Gå till en butik som säljer beg. symaskiner. En gammal singer eller dylikt borde kunna göra jobbet - min far sydde bomullssegel till en sprisegelriggad skötbåt med en sådan så de tugger sig nog genom det mesta.

Vad gäller beg.-marknad så finns det ganska gott om affärer som säljer beg. Kolla på gula sidorna
[Ändrat av Åström 2001-04-24 kl 15:44]
 
Bra robust symaskin

Om du är ute efter en bra symaskin som tål hårda tag så skall du skippa alla singer maskiner med möjlighet till nallebjörns brodyr och satsa på en Pfaff som klarar av att sy i ca. 1 cm läder i vanlig standard modell.
Jag har nyligen fått en Pfaff i födelsepresent och det är nog den enklast möjliga modellen. Den är helt mekanisk och klarar av sick sack, trestegs sick sack, raksöm och olika steglängd och bredd på nämnda sömmar. Den tar även knapphålls sömm.

Pfaff är kända för att göra väldigt bra och robusta maskiner.
En skomakarmaskin eller segelsömmarmaskin som nämns ovan går lös på 7000-15000 kronor och kan därför ses som overkill.

MVH / Anders Molin

andersmannen@hotmail.com
 
Ateljemaskin

Jag kör med en gammal husqvarna s k ateljemaskin. Dem går på 220V till skillnad från industrimaskinerna som måste ha 360V. Skillnaden mot en vanlig maskin är bl a att den har en utanpå monterad motor med remdrift. Detta gör att man inte löper samma risk att bränna motorn om man syr i tjocka material. Om motorn ändå pajar är det busenkelt att byta motor eftersom den sitter utanpå.
Jag har använt min mycket flitigt i 15 år, men modellen slutade tillverkas på 60-talet, så den har varit med ett tag. Jag köpte den begagnad på Örebro symaskinsaffär för 3000:-.
/Thomas J
 
Pfaff

det är egentligen för sent nu - men för att stilla nyfikenheten

ung vad går en sån där Pfaff loss på ?
 
Pfaff

Jag fick en ny Pfaff maskin och den kostade ca 3000:-
Den är som sagt var enkel, robust och bra.
Ibland tycker jag nästan att en begagnad symaskin är lika dyr som en ny, det kanske beror på att det är litenomsättning på gamla maskiner då ägare köper en ny maskin och sedan har den resten av dess livstid.
Vad blev det för märke?

MVH / Anders Molin
 
Bernina

jag har slitit på svärmors gamla Bernina från 60-talet , den har funkat men det hade varit bättre m lite mer power ibland
 
Begagnade symaskiner

Jag kan rekomendera symaskinssugna som är i köpartagen att kolla på alla möjliga loppmarknader. Titta efter tidiga SInger modeller från mitten av 1900 talet. Om man nöjer sig med raksöm så finns det hur många gamla robusta maskienr som helst och vill man ha zick zack också så finns det en hel del maskienr att väljapå.
Jag samlar lite smått på gamla symaskiner och kan varmt rekomendera SIngers modell 320K från runt 1960 som har både raksöm och zick zack och som är riktigt robust.
Jag köpte en fullt fungerande sådan på en loppis i Gävle för runt 200 kr vilket är helt ok för en bra fungerande symaskin.

MVH / Anders Molin
 
Ny eller gammal?

Jag har en Husqvarna från ca 1970 som jag har köpt begagnad. Billig, enkel att använda och klarar tjockare material hyfsat.

En gång blev det något fel på den precis när jag skulle sy en ryggsäck. Jag lånade då en ny symaskin av en tjej som jag kände. Jag var lite skeptisk inför den: Skulle en ny "datorsymaskin" klara mina ryggsäckstyger?

Efter några timmars syende var jag helt hänförd: Maskinen sydde genom ALLT! Tre lager rem och fem lager cordura (en packe på närmare en centimeter) dunkade den igenom utan problem! Och det blev dessutom bra och snygga sömmar!

Märket på maskinen? Pfaff!

Min nästa maskin blir en Pfaff.

Peter
 
Pfaff.

DEt är skillnad på olika Pfaff-modeller. Funderade på att köpa en maskin och lånade hem en sån där standard utan finesser. Priset på den maskinen var ändå ca 7000 kr. Vi skulle fundera på saken och då han vi få en maskin i julklapp. Det var också en pfaff men en betydligt billigare variant, ca 4000 kr. Den funkar väl bra men det är stor skillnad mot den vi lånade hem. Den hade MYCKET starkare motor som orkade sy igenom 8 lager jeanstyg i LÅNGSAM fart. Jag tror att det främst är där skillnaden är. Motorstyrkan är betydligt bättre i en dyrare maskin. Dessutom är pedalstyrningen bättre så det är lättare att köra presic så snabbt som man vill, inget plötsligt-rusande fram-över-tyget fasoner.

Urban.
 
Lågväxel

Norström; sa:
Den hade MYCKET starkare motor som orkade sy igenom 8 lager jeanstyg i LÅNGSAM fart. Jag tror att det främst är där skillnaden är.
Urban.
Min förra symaskin, en mekaniskt styrd Husqvarna hade lågväxel. Samma ställe som man spolar upp undertråden på. Man drar ut knappen och då blir maskinen långsammare och starkare. Det skulle förvåna mig om inte alla fabrikat har lågväxel.

En föga känd pryl är "lyftbricka" även kallad "förhöjningsgaffel" (kärt barn har många namn), som man lägger under pressarfoten när man går från tunt ställe till ett tjock ställe, för att förhindra att nålen går av. Lyftbrickan finns att köpa på där som säljer Husqvarna symaskiner, och den passar förmodligen alla symaskiner. Jag rekommenderar alla som syr i tjocka tyger eller i plattband att ha en lyftbricka.

Val av nål är också viktigt, i synnerhet när man syr i tjocka material.

Per Brune
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...