Hagöfs Climber ED

  • Trådstartare pelle.akerbergh971@stud.hoe.se (Pelle)
  • Start datum

pelle.akerbergh971@stud.hoe.se (Pelle)

Gäst
Funderar på att skaffa mig ett nytt "skalplagg". Har tittat på Haglöfs Climber ED. Är detta ett bra och prisvärt ställ ? Är det vattentätt ? Har provat många "tex-kläder" men upplevt att man blir blöt trots att de ska vara vattentäta. Finns det andra alternativ tex Klättermusen, Tierra mm som är att rekomendera ? Är galonställ mer prisvärt ?
 
välj activent istället !

Hej !
Det finns två orsaker till varför man blir blöt ändå.


1) Man klär sig inte rätt under, dvs enligt flerskiktsprincipen. Ofta har man för mycket kläder under.Man behåller kläder på hela tiden istället för att ta av och på när det behövs. Vid svettiga aktiviteter hinner inte all överskottsfukt diffundera ut genom plaggets mikroporer, därav den blöta känslan.


2) Dålig impregnering vilket gör att andasförmågan försämras och kondensering sker på insidan. Den vattenavstötande ytan förlorar sin förmåga att vara vattenavstötande vilket gör att materialet verkar nästan suga upp fukt, är min praktiska erfarenhet.Plaggen ser mörkare ut av fukten.


Ska du använda plaggen mest för skidåkning skulle jag välja activent istället. För skidbestigning och svettig telemarksåkning är activent överlägset. Jag tycker Goretex, speciellt 3-lagers blir för bylsigt och osmidigt.Speciellt Haglöfs Goretexplagg är dessutom ganska vida i modellen. Activentplaggen är dessutom enormt lätta och smidiga: Jag använder själv Haglöfs Orca anorak och Tierras Fast track byxa.Som regnplagg sommartid är dock Goretex att föredra.
Ja, Haglöfs Goretexplagg är vattentäta, det är alla Goretexplagg.


Hälsar, Mats Frank, Umeå
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...