Springa 70 mil under semstern? dum idé?

Tänkte springa 70 mil hur tränar jag upp mig för något sådant så att jag inte skadar mig? tänkte springa sträckan 2015 och ska försöka hålla mig mest till grusvägar, vad behöver jag tänka på? har aldrig sprungit riktigt långt men har en bra grund kondition och springer kortare sträckor regelbundet.
 
hur många dagars semester tänkte du ägna åt dessa 70 mil? hur hade du tänkt lägga upp löpningen?

och har du själv några idéer om hur du ska träna?

ett tips (för inspiration om inte annat) är att du söker på björn sunesson och rune larsson som sprungit många långa sträckor.
 
Jag tycker det låter som en alldeles utomordentlig ide att springa 70mil på semestern. Dela lite mer info om hur lång tid du planerar att göra det på och var så ska jag om jag råkar ha några tips.
 
Tack för alla bra svar! Hade tänkt springa Stockholm-Umeå under ca 3-4 veckor hade jag tänkt låter det som en vettig tid? är rätt kass på att springa långt just nu men har gott om tid och tänkte bygga upp senor och leder så att dem ska överleva:) Hur ska jag lägga upp träningen tycker ni?
 
Har du konditionen nu räcker det ju och underhålla den under vintern och sedan stega upp den en 6 veckor innan.

En annan sak du skall göra är att hitta bra skor - när du hittar så köp tre par.
Räkna med att slita ut första paret och säkert lite på andra för förebredelserna.
Använd även no 3 lite ,så dom är ingågna när du måste byta under loppet.
 
kul! om du tar 24 löpardagar (och en vilodag i veckan, t ex) blir det nära tre mil om dagen. det låter ju mastigt, men du behöver ju inte springa tre mil på raken. och promenader kan ju också funka, om det skulle kännas slitsamt med löpningen.

jag gick genom Jylland på tio dagar (35 km om dagen), det funkade, men jag skadade nog hälsenorna. jag har haft lite problem med dem sedan dess.
 
Har du konditionen nu räcker det ju och underhålla den under vintern och sedan stega upp den en 6 veckor innan.

En annan sak du skall göra är att hitta bra skor - när du hittar så köp tre par.
Räkna med att slita ut första paret och säkert lite på andra för förebredelserna.
Använd även no 3 lite ,så dom är ingågna när du måste byta under loppet.

Vad ska han med skorna till... går ju att springa barfota ;)
http://www.dailymail.co.uk/news/article-2357619/No-follow-The-man-running-America-barefoot.html
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...