Två vilsna 19-åringar ska till fjällen

Finns en

artikel/annons från Naturkompaniet om liknande löptur som gjordes av två löpare i Norrbottensfjällen. I början av den träningstidning som kom med Utemagasinet med posten i går. De använde Sealskinzstrumpor. Lite färdproviant kanske ni kan ha med typ Runekakor. Men det torde gå bra att handla mat i stugorna även om några saker kan vara slut nu i augusti / september. Mössa helst vattentät borde ni ha med förutom handskar.

Thure
 
Senast ändrad:
Hej!

Jag och min kompis (19år) ska springa i fjällen i 5 dagar. Har köpt STFs fjälluff-paket vilket innebär 5 valfria övernattningar i valfria fjällstugor och på fjällstationer.

Vi tänkte springa 3 - 4 mil / dag (mellan fjällstugorna som vi ska bo i på natten).

Vad vi efterlyser är helt enkelt rutin och erfarenhet, eftersom vi själva saknar dessa två egenskaper helt..

Vi tänkte ha med oss så lite som möjligt eftersom vi ska springa med vår packning.
Hur många liter tror ni är minimum?
Vi tänkte ha med oss: reselakan, ull-strumpor (tre-fyra par var), kalsonger, resehandduk, varsin kniv (om vi blir ovänner), kåpa (att dricka från fjällbäckarna med), pengar, underställ, varm tröja, vindtät jacka, vanligt sport-funktions-överdrag (byxor och jacka), vars två vattentäta säckar. HAR VI GLÖMT NÅGOT???
Vår plan är att vi gör upp en lämplig rutt. Packar. Kör upp till Vålådalen, (Springer - äter - sover)x5 sen kör vi hem igen. HAR VI MISSAT NÅGOT??

Är det något annat vi ska tänka på som är viktigt när man vistas på detta sättet i fjällen???

Tack på förhand!!

Vad menar du med hur många liter? Antar att det är ryggsäckstorlek du menar?
Med den packning som du beskriver borde 15-20 liter räcka.

Googla gärna stugorna ni ska till individuellt för att få öppettider för säsongen, det vore ju skit om ni kommer till en igenbommad stuga på kvällen och måste ta er 3-4 mil till utan mat till nästa stuga.
Är stugorna öppna ska det ju finnas mat, men det kan som tidigare sagts vara lite dåligt sortiment vid säsongens slut.
Jag utgår ifrån att ni äter varmt i stugorna och sådant som inte behöver tillagning på dagen, då du inte nämnt kök.

Vatten borde inte vara problem, men det kan vara gott med i alla fall några deciliter vatten med om ni ska över någon topp eller t.ex myrmark där vattenkvaliteten kan vara dålig och där det tar lite tid att komma förbi.
 
Rapportera gärna!

Vore kul att läsa en berättelse om hur det gick då jag själv funderar på något liknande. Är dock så gammal så jag oroar mig för det mesta, men försöker tänka Hur svårt kan det vara ;-)

Verkar vara bra sträckor ni valt tycker jag. Go tur!

Mobil antag jag stod med, glömde kolla, men lite bilder är ju alltid skoj.
 
Låter som en underbar tur. Det jag tänker är att det är långt, och sent på året. Så sjuka mängder skavsårsplåster, liniment och mer än 4 par sockor, mössa samt fingervantar. Och räkna med att behöva vila några extra dagar på Sylarnas station, det är fin stigning till Blåhammaren och backigt mot Sylarna.

Kör hårt!
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...