Ny räddningslina

Vad som är patenterbart (som når uppfinningshöjd) beskriver PRV här:
https://www.prv.se/sv/Patent/Ansoka-om-patent/Innan-ansokan/Villkor-for-patent/

Läser man denna mening omvänt "Det innebär att nya sätt att kombinera kända metoder eller föremål inte nödvändigtvis är patenterbara."
så tolkar jag det som att man ibland kan uppnå uppfinningshöjd genom att kombinera två kända tekniker på ett nytt sätt - det är väl vad det handlar om här: fira med talja&block-utväxling kombinerat med skridskokastlina.
Det man vinner i kraft förlorar man i väg är inte nytt men för kastlinor är det nog nytt, frågan är om det ligger nära till ahnds för fackmannen - det får PRV avgöra.

/Patrik

Det hela påminner väldigt mycket om Z-drag, som typiskt används med kastlinor inom paddling:
https://www.youtube.com/watch?v=bG-y30JNYzo

Samma teknik används även inom bergsporten, då ofta med lite mer avancerad mekaniska bromsar
https://www.youtube.com/watch?v=hwNxKQLZZrA

Skillnaden är att i patentet så sitter blocket i samma ända som lasten. Och att man bara får en utväxling på 2:1 istället för 3:1. Men det gör inte iden sämre, tvärtom så är den snabbare att sätta up. Men frågan är bara hur man bäst gör ett snabbt och bra ankare på is?
 
Ankare på isen fixas lätt med en isskruv (klätterfolket vet)
Går nu en Isrävskurs hos LLK och vi provade detta för någon vecka sedan.
Jag som skulle räddas, men inte ur vak, han inte ens uppfatta när isskruven sattes i isen.
 
Om isen inte är alltför tjock, dvs om den går att pika igenom kan man fästa linan (mothållet) i isen med en lite tvärgående pinne som stoppas ned i pikhålet. Det går mycket fortare än isskruven. Linan är alltså utrustad med en sån pinne.
 
Ankare på isen fixas lätt med en isskruv (klätterfolket vet)
Går nu en Isrävskurs hos LLK och vi provade detta för någon vecka sedan.
Jag som skulle räddas, men inte ur vak, han inte ens uppfatta när isskruven sattes i isen.


Jag tycker jag/vi har nog med grejer (alias Skalman i vissa kretsar och alias Micro Rambo av andra) och jag har nog aldrig sett en isskuv. Men för ett drygt år sedan (nov 2015) lyssnade jag på ett föredrag av en kille som åkt skridskor på Bajkalsjön. Har något minne att han förankrade sitt tält på isen med en eller flera isskruvar


Per
 
Jag tycker jag/vi har nog med grejer (alias Skalman i vissa kretsar och alias Micro Rambo av andra) och jag har nog aldrig sett en isskuv. Men för ett drygt år sedan (nov 2015) lyssnade jag på ett föredrag av en kille som åkt skridskor på Bajkalsjön. Har något minne att han förankrade sitt tält på isen med en eller flera isskruvar


Per

Och det är samma kille som är en av konstruktörerna bakom Power Resue Line. Den väger väldigt lite ytterligare som komplement till vanliga räddningslinan, som ju väger lite olika för olika fabrikat.
 
Håller helt med dig Brune vi har tillräckligt med prylar i skåp och lådor och med oss. Jag försökte bara svara på frågan hur man får ett fäste i isen.
Dock i valet mellan att ha en lina till eller en isskruv är mitt val lätt, nej tack till båda.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...