Kikare för fjällvandring

Men som sagt ett större utgångspupill på en kikare är ingen nackdel...

Håller jag med om, av flera anledningar. En mycket liten utgångspupill gör bland annat kikaren mer svårskådad, man måste pricka rakt på ögats pupill. Med större utgångspupill på kikaren är det inte lika noga vilket snabbar upp användningen. Jag har själv en 8x24 för fjällbruk, vilket ger 3 mm utgångspupill. Mindre tycker jag är lite besvärligt, särskilt med glasögon. Större hade varit ännu bättre för mig, t ex 8x30, men då blir det en annan typ av kikare.

Min kompis har en 10x30 när vi vandrar och får också 3 mm utgångspupill. Men på hans kikare är bilden inte lika skarp, vilket jag märkt på flera andra 10x-kikare när jag jämfört med 8x av motsvarande modell eller i samma prisklass. Det tycks som man måste gå upp i pris för en 10x jämfört med en 8x för att få en lika bra och skarp bild. Har fler här i tråden märkt detta?
 
Prostaff 7 8x30

För att tydliggöra för TS varför jag nämnde den här Nikonkikaren kommer här ett seriöst test med (på det hela taget) goda vitsord.
I synnerhet nämns god färgåtergivning och en transmission på 86% som positiva och överraskande egenskaper i prisklassen:

https://www.allbinos.com/280-binoculars_review-Nikon_Prostaff_7s_8x30.html


Monarch 7 är på det hela taget bättre om man vill få ett mycket större synfält:
https://www.allbinos.com/272-binoculars_review-Nikon_Monarch_7_8x30.html
 
Håller jag med om, av flera anledningar. En mycket liten utgångspupill gör bland annat kikaren mer svårskådad, man måste pricka rakt på ögats pupill. Med större utgångspupill på kikaren är det inte lika noga vilket snabbar upp användningen. Jag har själv en 8x24 för fjällbruk, vilket ger 3 mm utgångspupill. Mindre tycker jag är lite besvärligt, särskilt med glasögon. Större hade varit ännu bättre för mig, t ex 8x30, men då blir det en annan typ av kikare.

Min kompis har en 10x30 när vi vandrar och får också 3 mm utgångspupill. Men på hans kikare är bilden inte lika skarp, vilket jag märkt på flera andra 10x-kikare när jag jämfört med 8x av motsvarande modell eller i samma prisklass. Det tycks som man måste gå upp i pris för en 10x jämfört med en 8x för att få en lika bra och skarp bild. Har fler här i tråden märkt detta?

I teorin är det riktigt, men okular har olika konstruktioner. Vissa okular är mycket känsliga för avståndet mellan öga och okularlins (eye relief) och/eller för hur mycket man kan titta i sidled inom synfältet.
I båda fallen kan man få totala eller partiella blackouts i synfältet.
Min 7x42 är känsligare än min 8x32; det är inte nödvändigtvis regeln, men det visar att en stor utgångspupill inte garanterar en "easy view".

Generellt är 3 mm utgångspupill ingen hit. Jag tyckte ändå min Zeiss 10x32 FL var helt OK. Boostade den till 25x med en doubler och den var ännu extremt skarp. På det hela taget är jag heller ingen stor fan av 10x kikare, och menar att man i princip alltid klarar sig minst lika bra med en 8x.

Om det bara vore din kompis' kikare som var oskarp så är det naturligtvis ett fel på den. Sedan vet jag inte vilka andra 10x du tittat i, men skakningsoskärpan är en faktor som gör sig gällande, mer för vissa än för andra.
 
Om det bara vore din kompis' kikare som var oskarp så är det naturligtvis ett fel på den. Sedan vet jag inte vilka andra 10x du tittat i, men skakningsoskärpan är en faktor som gör sig gällande, mer för vissa än för andra.

Det handlar inte om skakningsoskärpa och jag tror heller inte att det är något fel på hans kikare. Jag tänker mer som att större förstoring kräver en mer noggrann (och mer kostsam) tillverkningsprocess. Bägge våra kikare ligger i prisklassen 2500 kr och jag tror att en bra 10x-kikare för t ex fågelskådning i fjällen kommer kosta mer än så. Därmed inte sagt att hans kikare är dålig, trots mjukare bild så ser han pga förstoringen mer än jag.
 
Det finns en orsak varför militära kikare oftast har 6 eller 7x förstoring, pulsskaket och utgångspupillen. Natos envarskikare är en 7x28 dvs 4 mm utgångspupill. Pupillen kan bara öppna sig till 7 mm.

go tur
 
Det handlar inte om skakningsoskärpa och jag tror heller inte att det är något fel på hans kikare. Jag tänker mer som att större förstoring kräver en mer noggrann (och mer kostsam) tillverkningsprocess. Bägge våra kikare ligger i prisklassen 2500 kr och jag tror att en bra 10x-kikare för t ex fågelskådning i fjällen kommer kosta mer än så. Därmed inte sagt att hans kikare är dålig, trots mjukare bild så ser han pga förstoringen mer än jag.

I fallen med medelstora och större kikare med samma objektivdiameter är det oftast så att objektiven är identiska eller nära identiska, medan förstoringsgraden avgörs av okularen (inom samma kikarserie vill säga)
Så länge vi pratar om kikare av rimlig optisk kvalitet så är tillverkningstoleranserna desamma.

I och med den större förstoringen har 10x kikare större upplösningsförmåga än 8x.
Det innebär även att såväl optiska fel liksom skakningsoskärpa framträder mer märkbart med högre förstoring. Man kan föreställa sig att en person med hög visus (synskärpa) som tittar i en ganska medioker 10x kikare har lättare att detektera dess brister än vad hen har när de förstoras mindre, som i en 8x.

Det är inte samma sak som att det skulle vara mer acceptabelt att en 8x inte är optiskt fullgod. Kombinationen av bristfällig optik och den inneboende lägre upplösningen hos en 8x jämfört med en 10x drar definitivt ned användbarheten.
 
Senast ändrad:
Det finns en orsak varför militära kikare oftast har 6 eller 7x förstoring, pulsskaket och utgångspupillen. Natos envarskikare är en 7x28 dvs 4 mm utgångspupill. Pupillen kan bara öppna sig till 7 mm.

go tur

En anledning är ju att de är gjorda för att kunna användas av unga personer, som ju soldater inte sällan är. Det är ju de som kan använda en 5 mm utgångspupill, som med en 6x30.

7x28 takkantskikare är inte alls en tokig konfiguration, men att man har frångått 6x30 porrokikare har kanske även med det behändiga formatet att göra. Jag skulle önska att det fanns några riktigt bra 7x28 eller 7x30 med centralfokusring.

Som jag skrev ovan så har jag sett pupiller på omkring 9 mm. Detta är dock inte särskilt vanligt. Inget som kikartillverkare borde anpassa sina modeller efter, om man säger så ;)
 
Det finns ju mycket begagnat på nätet.
Jag hade ju hellre lagt pengar på en beg. Kvalitetskikare än en ny billigare medelkikare......
Finns en på blocket, liknande som jag själv har haft i många år och som är kompakt och lätt att ta med samt superbra skärpa.......
https://www.blocket.se/stockholm/Swarovski_Habicht_8x20_B_i_toppskick_78462609.htm?aw=1

Håller med om begagnat, köper själv ytterst få fabriksnya prylar.
En kvalitetskikare som bara har fått ett för funktionen obetydligt yttre slitage, och som har passerat mycket av värdeminskningen kan absolut vara ett bra köp. Den kommer bara mycket sakta att fortsätta bli kosmetiskt sämre, samtidigt som den optiska och mekaniska funktionen mycket troligt förblir intakt och tillfredsställande.

Det är dock ärligt talat ganska glest mellan kikarfynden, även om jag har gjort ett och annat genom åren.
Mest problematiskt är att nypriserna i Sverige från början är rätt kraftigt uppblåsta, och att detta fortplantar sig ned på begagnatmarknaden.
Säljarna har helt enkelt alldeles för hög tilltro till värdet på sin kikare, och ibland blir det rent löjligt.

I en situation där en vara faktiskt byter ägare så får konstateras att den faktiskt hade ett marknadsvärde som motsvarar det betalda priset.
Är både säljare och köpare nöjda så kommer det inte an på mig att sätta mig till doms över priset.

MEN - jag kan tycka att det är ekonomisk dårskap att till högt pris köpa en vara vars prestanda understiger även ganska medelmåttliga nyare produkter. Det är en bra idé att både titta i billiga och dyra, nya och begagnade kikare samt undersöka prisnivån på dessa innan man köper något vars främsta egenskap är ett känt märke.
Notera att detta inte är en värdering av kikaren i din länk, det är mer allmänna råd.
 
... Spanar dock efter en "nikon lens scope converter" att sätta på ett teleobjektiv
(som ju ändå är med). De slutade tillverkas för ett bra tag sedan (tidiga 80-talet?)
men är otroligt bra, och ger en förstoring motsvarande 10% av telets brännvidd.
Samstämmiga rapporter talar om mycket bra skärpa och ljushantering...
Har läst på lite mer nu
och funnit att en "Nikon Lens Scope Converter" ger tillgång till både kikar- och mikroskop-funktioner...

Monterat på ett teleobjektiv ger det en monokelkikare med ett förstoringstal motsvarande 10% av brännvidden, så ett 85mm "porträttele" ger en kikare med 8,5 ggr förstoring och ett 300mm tele ger en kikare med 30 ggr förstoring. Osv... (Sätter man dit en teleförlängare mellan optik och okular så ändras förstoringen i motsvarande mån. Så med en TC-20EIII blir det en 60 ggr kikare - ett stabilt stativ rekommenderas!) Eftersom man bara tittar genom optiken med fullt öppen bländare så blir ljusstyrkan rätt bra också.
[Ett lite kuriöst faktum är att en Lens Converter är mycket bättre på att utnyttja ett sånt där gammalt spegeltele än vad en kamera någonsin kan, detta beroende på att Lens Convertern bara utnyttjar den centrala delen av optikens strålgång och därigenom helt undviker alla de problem som ett spegelteles bristande ytterområden ger en modern högpresterande kamera.]

Monterat på en makrooptik blir det istället ett hyfsat väl fungerande (handhållet) mikroskop med en mycket bra förstoringsskalning... En artikeltext om NLSC skriven av en italienare som löst problemet med att använda den på de moderna G-objektiven kan läsas här.

En "Nikon Lens Scope Converter" väger ~200 gram, så den försvarar väl sin plats i packningen.

--- Och min spaning har nu nått vägs ände efter det att jag igår kväll noterade en E-Bay auktion i Storbritannien som tydligen inte hade dragit till sig någon uppmärksamhet, så med bara någon timme kvar låg den fortfarande på utropets 75 pund med 0 bud. Läge för ett snajpningsförsök med andra ord, det normala är att de brukar ligga på "Köp nu" på 190 till 290 Euro (om man vill hålla sig innanför Festung EUropas tullmur) så £75 var ett rent fynd (och säljaren hade inte lagt något j-k-a dolt reservationspris heller). Snajpningen lyckades, och min Converter är nu på väg hit (via en mellanlandningsadress inom UK eftersom säljaren vägrade leverera "International" - antagligen skälet till det låga intresset). Ska bli intressant att lägga händerna på den. :)
/Odd
 
Just Nikon Lens Scope Converter har ett gott rykte. Jag har experimenterat lite med enklare modeller från Hama, Lens2Scope och Skywatcher och inte funnit dem tillfredsställande.

Mitt Nikkor 300 med ED-glas har kapacitet att leverera en mycket bra bild, vilket kan ses när man sätter ett okular efter strålgången. Tyvärr blir ju bilden då både spegelvänd och upp-och-ner.
Man ser då att det finns en anledning till att prismorna i tubkikare är så stora. Skillnaden i bildkvalitet är mycket stor. Men som ett bra tillbehör när man ändå bär ett teleobjektiv är det inte så dumt.

För länge sedan hade jag ett 350 mm spegeltele från Tamron, som var anledningen till att jag skaffade Hamakonvertern. Spegeltelen har en central obstruktion i form av den främre spegeln som sitter mitt i frontlinsen. Denna ger de vid fotografering så karakteristiska "doughnutringarna" av ofokuserade reflexer. Kontrasten är dessutom sämre. Det som gör spegeltelen OK som spotters är snarast frånvaron av kromatisk aberration. Men någon egentlig central strålgång finns inte i spegeltelen.

Har aldrig provat proxyadresser, vad har de för avgift? Rekommenderar du tjänsten?
 
Just Nikon Lens Scope Converter har ett gott rykte.
Så har jag också uppfattat det, och det innehåller visst ett prisma som vänder bilden rätt.
Vet dock inte vad det är för typ av rättvändande prisma - det ska bli intressant att se...

Men som ett bra tillbehör när man ändå bär ett teleobjektiv är det inte så dumt.
Precis så resonerade jag. De där 2 extra hektona försvinner lätt i nyttofördelen.
Och numera är ju problemet med användning av NLSC på G-optikerna löst; antingen
tillfälligt med plastbiten eller permanent med finnens lösning (med en liten extra skruv
rätt ställe i convertern)...

Har aldrig provat proxyadresser, vad har de för avgift? Rekommenderar du tjänsten?
Jag gjorde inte så, jag "krävde in" ;-) en gentjänst: Jag hade för några veckor sedan köpt
och sänt över ett Trangia Kittelstöd till en kille på Storholmen som verkligen ville ha ett
dylikt - eftersom den brittiske generalagenten totalvägrade att saluföra kittelstöden där
borta på Storholmen. Ekonomin gjorde vi upp via PayPal - och så blir det den här gång-
en också när vi vet vad frakten UK till SE blir. Snabbt, bekvämt, lagligt och billigt. [Själva
köpet (inkl. internfrakten inom UK) betalades via PayPal direkt till säljaren, lättåtkomligt
på E-Bay-sidan.]
/Odd
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Moga Zoom-kikare för fjällvandring? Utrustning allmänt 4
johanb.org Avståndsmätare (rangefinder laser) i stället för liten kikare? Utrustning allmänt 24
CAX Begagnade kikare? Utrustning allmänt 9
PetriU Kikare Zenith Utrustning allmänt 6
Ub2eNZoNR2 Kikare Utrustning allmänt 15
JW74 Steiner Warrior 7x50 Utrustning allmänt 6
Kogoyo Tips på kikare: lätt, grym optik, hyfsad förstoring, rimligt pris Utrustning allmänt 65
joanc Kikare - mini Utrustning allmänt 26
Brune Kastvikt på en kikare? Utrustning allmänt 13
Sverker G Tips på kikare Utrustning allmänt 15
Svartling1 Kikare nytt eller begagnat. Utrustning allmänt 12
Tobbe C Upphittad kikare, Norra Kvill Utrustning allmänt 2
Dan B Kikare Utrustning allmänt 30
4623 Fynd? Kikare... Utrustning allmänt 2
avslutatmedlemskap160620 Bästa skyddet över kikare Utrustning allmänt 11
Lenna Kikare i födelsedagspresent Utrustning allmänt 32
thureb Zeiss kikare Terra 7X42 bra köp? Utrustning allmänt 21
MagnusBroden Kikare Utrustning allmänt 12
Mansson Kikare Utrustning allmänt 3
Morgan Vilken kikare Utrustning allmänt 6
Vintervilan Hur bra är kikare från Brunton? Utrustning allmänt 8
Friskus1 Värde på äldre kikare? Kowa Utrustning allmänt 7
_DanneW Någon kunnig på kikare? Utrustning allmänt 40
Osynlig Kikare för runt 1000 kr!? Utrustning allmänt 32
avslutat_17_06_20 Söker prisvärd kikare för havspaddling typ 8x20 Utrustning allmänt 3
Mike bike Billig kikare? Utrustning allmänt 12
Bruno66 Dela kikare Utrustning allmänt 3
nj-tec Kikare tips!! :) Utrustning allmänt 20
Maskinisten Val av kikare. Utrustning allmänt 11
Kristerus Bra kikare i mellanklass? Utrustning allmänt 10
mariaa Vilken kikare ska man köpa? Canon 12x36 IS II? Utrustning allmänt 13
cougar affär som säljer kikare i europa Utrustning allmänt 4
Per Crona Hur välja kikare Utrustning allmänt 27
Nirrebosse Försvann KIKARE Utrustning allmänt 7
Nirrebosse Kikare med skitiga linser. Utrustning allmänt 8
Avslutatmedlemskapx Lätt kikare med streckplatta? Utrustning allmänt 27
Tomas J Nikon SprintIV 10*21, är denna kikare något att ha? Utrustning allmänt 0
Raskesven Liten bra kikare? Utrustning allmänt 24
Vandrare Köpa bra, liten lätt kikare? Utrustning allmänt 10
tornros Tips på bra kikare Utrustning allmänt 4
AndersLun Kikare, 8x22 UCF Utrustning allmänt 0
grodanbolle Kikare, Vad kan ni experter rekomendera? Utrustning allmänt 12
Atle KIKARE Utrustning allmänt 8
Haddock Fujinon vs Kamakura kikare Utrustning allmänt 0
Bero Skaljacka fjällvandring Haglöfs Astral vs L.I.M vs Tierra back up Utrustning allmänt 8
7ones Packlista för fjällvandring med tält Utrustning allmänt 2
saraabeiramar Utrustning fjällvandring: utvärdering, del 2 Utrustning allmänt 27
Hattmakaren Utrustning fjällvandring: utvärdering Utrustning allmänt 26
mkruse Radio passande fjällvandring Utrustning allmänt 28
Fidolf Snabbtorkande skor till fjällvandring Utrustning allmänt 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.