gurkha knife

Inte riktigt friluftsliv men nyfiken på få svar på varför gurkha knife är bra till och många som skriver om knivar kan man verkligen hitta här.

Enda jag kan se är att tyngdpunkten vid hugg ligger långt ut och före handtaget. Dvs som en yxa.
 
Behöver man verkligen hugga av gurkor?
Enklast är väl att skiva lite försiktigt, eller osthyvel.
 
Så rätt

Behöver man verkligen hugga av gurkor?
Enklast är väl att skiva lite försiktigt, eller osthyvel.

Så rätt. Bita av dem.
Men håll med om att det är en rätt udda modell av kniv?
Att någon tänkt det är säkert.Sedan är det inget för vårat friluftsliv och skulle känna mig lite udda med den i bältet. Har en Tantoslipad kniv som jag inte skyltar med och då är den stor som en vanlig mora.
 
Både kukri och parang är väl traditionella multifunktionsknivar. De har helt enkelt flera eggar och kan användas till många olika saker.

Som jag har förstått det:

Eggen närmast handtaget slipas för att vara bra för att tälja, alltså ganska spetsig eggvinkel. Det vet ju alla att när man täljer så har man mest kontroll över verktyget om man har handen så nära arbetspunkten som möjligt.

Mitten på bladet är till för att hugga med och har då alltså en större eggvinkel för att tåla det (som en yxa). Eftersom bladet är stort och tungt fungerar det relativt bra att hugga med. Kanske inte så mycket för att klyva ved, men hugga ner mindre träd.

Eggen närmast spetsen använder man typ för att rensa fisk och liknande, man håller alltså i bladryggen när man använder det för att göra fina snitt. Den har alltså en ännu spetsigare eggvinkel än eggen närmast handtaget.
 
Jag har en kukri. Köpte den mest för att den nämndes i gamla överlevnadshandboken av Wiseman.
Har testat den lite och den verkar klart användbar, men inget som inte en mora och en yxa klarar tillsammans. Men mycket trevlig balans vid huggning.
Sen är den ju som sagt klart udda i de flesta sammanhang. Skulle verkligen inte vilja bli sedd med den i bältet ute.
 
Stor, tung och iögonfallande. Fick en engång av en UN-kamrat som hade både Turban och en sådanhär stor kniv nerstoppad i byxorna, han hade kniv i håret oxså. Sen står det i SOPen att observatörer skall vara obeväpnade.
Han försökte lära mig bruka den. Slipfaserna är avklarade, men till en hör ett litet skärpstål och en liten skarp kniv, med den senare hanterar man maten och skär till tandborstestickor.

På grund av dess vikt och storlek har det blivit en garderobsdrottning. I mitt tycke är en lapphuggare den största kniv man kan ha praktiskt bruk för t ex Strömeng 8".

go tur
 
Använder man sitt skärverktyg till olika saker så lär man sig och får erfarenhet.
Dessutom gillar jag musiken till filmen.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.