Armbandsur

Om man kollar specs på många klassiska militärklockor så är stänkskyddat snarare än battentät ganska vanligt. Men så är det ju inte alla bassar som hoppar fallskärm och dyker och står i under sin tjänstgöring heller...

Jag har sedan några år denna klocka som vardags och friluftsklocka och kan gärna rekommendera. Gws g10 pro diver.
http://www.militarywatchshop.co.uk/watches/h3-gws-g10/gws-g10-pro-diver-black/

Den är som de andra 40mm, men jag märker i princip ingen skillnad mot min tidigare som var både mindre och i titan.

Den har några grejer som jag värderar. Vattentät 200m med gängad krona. Rejäla skruvade sprintar.
Tritiumbelysning samma som traser, men med betydligt renare urtavla. Bra glas. Min boett i borstat rostfritt börjar visa sin ålder lite men glaset ser nytt ut.

De verkar ha bra service men jag har aldrig utnyttjat den. Dags för batteribyte för mig snart dock.
 
Låg i det militära på slutet av 60-talet och i artilleriet hade vi stryktåliga och fältmässiga armbandsur. I dag går det med svårighet att hitta något motsvarande och då talar jag i första hand om storleken. Avskyr dagens `dasslock´som i tid och otid fastnar i ryggsäcks-vapenremmar.

Denna dinka med diameter 34mm har tjänat mig under de mest skilda strapatser under några år nu. Larm och extraklocka har jag i min mobil som går ca. 3 veckor på en laddning i Ultra Stamina-läge.
 

Bilagor

  • Hanowa.crop.jpg
    Hanowa.crop.jpg
    296.1 KB · Visningar: 861
Låg i det militära på slutet av 60-talet och i artilleriet hade vi stryktåliga och fältmässiga armbandsur. I dag går det med svårighet att hitta något motsvarande och då talar jag i första hand om storleken. Avskyr dagens `dasslock´som i tid och otid fastnar i ryggsäcks-vapenremmar.

Denna dinka med diameter 34mm har tjänat mig under de mest skilda strapatser under några år nu. Larm och extraklocka har jag i min mobil som går ca. 3 veckor på en laddning i Ultra Stamina-läge.

Ja, 34mm liknar ju lite mer klassiska armé-ur. Hamilton gör ju fortfarande en variant av sin vietnamklocka om jag inte minns fel som är i den sizen. Men som sagt bara stänkskyddad.

Denna klocka var min varjedagare i ~15 år.
http://www.watchshop.com/mens-lorus-titanium-watch-rxd425l8-p99938239.html

Mycket värde för pengarna. Titanboett, stryktålig, och 100m vattentät. Helt OK lume i visarna. Det som jag skulle ge den minus för idag är att det är nått med designen som ser lite daterat ut, men det kan ju vara jag själv som är trött på den bara. Tror den ska finnas med svart urtavla också. Men som sagt mycket klocka för väldigt lite pengar.
 
Urtavla med hög kontrast, 200M vattentät helst inte över 35 mm diameter, skruvbar krona.
Om du behöver datum, hak för inställningen är egna val.

go tur
 
Ja både Swiss Military och Lorus ser jädrigt läckra ut och skulle passa bra kan dock inte hitta de i dagens utbud men finns ju flera olika serier av båda så vore kul att veta om de har något modellnamn så blir det lättare att leta.

Blir svårt de här då beslutsångesten börjar infinna sig ;-)
 
Hua vad knepigt detta är plockade fram min gamla Camel Trophy från 80 talet och den går ju bra och är robust men inte så lätt och pga affektionsvärdet så är jag lite ovillig att använda den i jobbet.

Slog en vända till några klockaffärer i stan idag och det är ju klart begränsat utbud av denna typ och dessutom dök ett nytt märke (för mig iaf) upp hos stjärnurmakarna hade de Swatch och en var klart intressant, lätt, tydlig och vattentät med silikonband för under 700kr så priset känns vettigt för en vardagsklocka men hur är märket i kvalitet?
Swiss Made känns ju som det vore bra men kan ju vara licenstillverkat i Kina så vad säger sakkunskapen om Swatch?

Ser en fördel med att ha lokalbutik om något ska fixas.
 
Har nu i nån månads tid kört en Timex Scout som jag är supernöjd med. Lagom militärig, funkar att duscha och bada med och har Indiglo nattljus som lyser upp hela displayen vid behov utan att blända (funkar bra för att slippa paja mörkerseendet) men oftast räcker det med dom självlysande siffrorna och visarna.
Finns i massa olika färgkombinationer och varianter med tex chronograf.
 
Slog en vända till några klockaffärer i stan idag och det är ju klart begränsat utbud av denna typ och dessutom dök ett nytt märke (för mig iaf) upp hos stjärnurmakarna hade de Swatch och en var klart intressant, lätt, tydlig och vattentät med silikonband för under 700kr så priset känns vettigt för en vardagsklocka men hur är märket i kvalitet?
Swiss Made känns ju som det vore bra men kan ju vara licenstillverkat i Kina så vad säger sakkunskapen om Swatch?

Ser en fördel med att ha lokalbutik om något ska fixas.

Swatch var ju väldigt hippt när de lanserade sina klockor. Helt i plast om jag inte minns fel. Därav den låga vikten misstänker jag. Tror de har helt ok urverk i paritet med andra, inte så dyra märken. Så rent urverksmässigt funkar den säkert tillräckligt bra, de flesta märken håller nog tiden idag.

Hållbarhet, antagligen inte så bra som stål och titan men duger säkert bra till vardags.
 
Swatch har även metallmodeller numera. För ca 5 år sedan började de med klassiska mekaniska självuppdragande urverk också.

Glas på baksidan så man ser mekaniken. Lite av teknikhistoria men inte helt lätta förstås.

Thure
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.