Norskt Hercules militärflyg försvunnit i Kebnekaise-området

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article15213781.ab

Kan ju bli intressant att se vad som hörs på inspelningen. Kanske får vi svaret på hur det gick till...
Med tanke på att de strax innan fick instruktioner från flygledningen att gå ned till 2000 meters höjd och att Keb är ca 2100 meter högt, så känns det ju inte som någon stor gåta hur kraschen gick till. Särskilt inte i den vädersituation som rådde vid olyckstillfället.
 
Med tanke på att de strax innan fick instruktioner från flygledningen att gå ned till 2000 meters höjd och att Keb är ca 2100 meter högt, så känns det ju inte som någon stor gåta hur kraschen gick till. Särskilt inte i den vädersituation som rådde vid olyckstillfället.

Aha! Det kände jag inte till (har inte läst hela tråden). Klantig flygledning, minst sagt....
 
Det beror ju på var planet befann sig vid tillfället samt aktuellt lufttryck mm mm.
QFE och QNH kan ju vara väldigt olika flyghöjder vid samma plats t ex.

2000m kan ju vara helt ok på en viss kurs, avviker sedan planet så ändras förhållandet, så att peka på trafikledningen som skyldiga känns lite vagt just nu.
 
Gå tillbaka lite i tråden. Där har jag skrivit att klarering endast gäller inom kontrollerat luftrum. Det är pilotens ansvar att hålla reda på sin aktuella position. Skyll inte på flygledningen!
 
Alla som läser mitt inägg noga kan där se att mitt påstående baseras på citerat inlägg. Jag förtydligar även att jag inte läst hela tråden.

Det är svaret på din fråga.

Citerat inlägg säger att flygledningen gett instruktion om att minska höjd till 2000 meter. Den informationen räcker inte för att kalla flygledningen klantig vilket gundj förklarat i sitt inlägg. Om kärran inte befinner sig där besättningen påstår kan inte flygledningen klandras - det räcker antagligen med att besättningen trodde att de var 1000 meter öster om sin verkliga position för att de skulle ha klarat sig... Vad som verkligen hänt vet vi ännu inte.

Att du inte läst hela tråden ursäktar inte ett inlägg som bara tar hänsyn till den senaste posten - det borde väl du som rutinerad postare här på forumet veta... ;)
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...