Norskt Hercules militärflyg försvunnit i Kebnekaise-området

Det är nog bra att ha i minnet att det verkligen var ett utländskt militärflygplan det handlade om.
Man behöver inte vara konspiratoriskt lagd för att inse att det kan ha inverkan på rätt mycket i det här fallet.

Halvkvädna visor... Du tror alltså att sökinsatsen hade varit mindre om det varit en svensk Tp 84 som hade störtat? Nu hade man en hel massa extra personal och resurser på plats i och med den pågående övningen, klart man använder dom i den utsträckning det är möjligt för att få till ett effektivare och mer uthålligt sök.
 
Nu var du onödigt specifik. Jag tror allt möjligt i samband med händelsen påverkades av att det var ett militärt flygplan, och särskilt för att det var ett utländskt militärt flygplan. Hade det varit en lite mer reguljär svensk militär transport hade dock sökinsatsen sannolikt varit mindre med tanke på hur den trots allt såg ut nu. Men jag tror ju även rapporteringen till media "påverkas" av läget. Självklart finns det alltid någon nivå av sekretess, och den beror ju på flera saker.

Att det ska bli nåt annat än halvkvädna visor är uteslutet, man ska nog ha klart för sig att man känner till det som meddelats, inte mer. Sen kanske man ibland får reda på mer än det var tänkt från början, även genom media, p g a nåt oförutsett händer. T ex en flygolycka.
Det betyder ändå att jag inte skulle vara så tvärsäker på särskilt mycket i det här fallet. Jag inbillar mig inte att jag vet så mycket om det här, och är lika säker på att ingen annan kommer att kunna skriva så mycket mer i den här tråden heller.
 
Jag tycker den tragiska olyckan belyser hur Sverige, trots avsaknad av riksdagsbeslut, ingår i Natos militära strukturer.

http://www.metro.se/kolumner/sverige-ar-aktivt-i-krigforingen/EVHlct!E7U90bHccWSj6/

Det saknas inte alls riksdagsbeslut. Det anslås årligen medel till samarbetet genom budgetpropositionen som behandlas av Riksdagen. I budgetpropositionen för 2012 står det t.ex:

NATO
Grunden för Sveriges samarbete med Nato är medlemskapet i Natos Partnerskap för Fred (PfF) och i den Euroatlantiska partnerskapskommittén (EAPR). Sverige har under 2010 fortsatt sitt nära och aktiva samarbete med Nato, vilket omfattat politisk dialog, deltagande i Nato-ledda insatser och övningar samt förmåge och kapacitetsutveckling. Medlemskapet i EU är en viktig plattform för Sveriges samarbete med Nato.

Vänsterpartiet motionerar regelbundet om att Sverige ska lämna samarbetet och Riksdagen avslår lika regelbundet motionerna, så visst finns det riksdagsbeslut.
 
Jag ska inte påstå att det var ett naivt svar, utan nöjer mig med att den här delen av diskussionen är större än vad som ryms inte bara i den här tråden utan framförallt på utsidan.
 
AJBs Bergspluton deltog i räddning/eftersöksarbetet

Från övning till skarpt läge på någon sekund.
Verkar inte ha blivit så mycket sömn för denna räddningsgrupp.
Kanske tur att vi ändå har kvar några delar i svenska försvaret som under extrema förhållanden kan göra en samhällsinsats, även om det i detta fall är militärkollegor man letar.
http://www.nsd.se/nyheter/artikel.aspx?ArticleID=6805847
 
Någon som hört något mer om hur det kommer att se ut med avspärrningar i sommar?
Kommer man att kunna dricka rinnande vatten där i krokarna med tanke på alla vätskor från planet?
 
Resurser

Mitt i allt elände kan vi kanske konstatera att det var tur det var ett norskt militärt flyplan och inte ett svenskt passagerarplan. Det flyger ju ett och annat sådant över den svenska fjällvärlden.

Norska räddningsinsatser är oftast mycket proffesionella och man sätter snabbt in ALLA resurser man har, det är sällan fråga om pengar. I sverige har man ett lite annorlunda tänk. Man startar alltid sina räddningsinsatser lite försiktigt och lite tvekande för att sen trappa upp i takt med att medias intresse ökar. Det må vara fråga om flygolyckor eller bara försvunna fjällvandrare.

Jag har under den tid jag var engagerad i fjällräddningen varit med och planerat räddningsövningar och hade ett övningsförslag där ett passagerarplan försvunnit över de svenska fjällen och det var sommartid och dåligt väder = ej flygväder för helikoptrar osv.. Det betydde bla att alla insatser måste ske på marken.
Jag fick inte genomföra den övningen, antagligen för att den skulle visa de svenska myndigheternas bristande resurser, på alla plan. Det hade helt enkelt inte fungerat.

Sedans dess har det skett en del omorganisationer bla inom polisen och försvaret som på inte sätt gjort saken bättre. Bla har försvaret lagt ned och flyttat bort stora helikopterresurser från norra sverige.. Polisen omorganiserar och centraliserar och får allt mindre kunskap om geografin och de lokala förutsättningarna. Man genomför inte tillräckligt med övningar bla för ´att det inte finns pengar osv.

Nu skall polisen omorganiseras och bli en myndighet, hur det kommer att fungera är det nog ingen som vet. Tyvärr är det ju så att man räknar fördelningen av pengarna på ett sådant sätt att glesbygden alltid får bli förlorarna, oavsett vilka problem man har.

Jag är jäkligt orolig.
 
"Eftersom det inte finns täckning för polisens vanliga kommunikationssystem Rakel runt Kebnekaise sattes ett temporärt system upp, som dock inte fungerade tillräckligt bra. "

"Först en och en halv vecka efter olyckan fick poliserna tillgång till satelittelefoner, säger polisassistent Anders Malmström på Kirunapolisen"

"Polisen i Kiruna är också kritiska mot att det saknades GPS-sändare, lavinsonder och lättviktsspadar. Många fick även ta med sig kläder hemifrån eftersom det saknades alpinskor och skoterutrustning i rätt storlekar. Svenska poliser fick låna skoöverdrag från de norska kollegorna för att hålla stånd mot kylan, säger Anders Malmström. "

"Det är inte kul att låna saker av andra aktörer för att inte frysa. Nu går jag genom flygfotogen med mina egna skor därför att jag inte får några av polismyndigheten i Norrbotten, säger han. "

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/s...-sinkades-av-for-dalig-utrustning_6973397.svd
 
Hade det varit en lite mer reguljär svensk militär transport hade dock sökinsatsen sannolikt varit mindre med tanke på hur den trots allt såg ut nu.

Varför tror du det? Har du någon unik insikt i den svenska Försvarsmakten som jag inte har? I så fall får du gärna beskriva dina källor.

Varför skulle vi inte leta efter våra egna officerare på samma sätt som vi letade efter de norska?
 
Varför tror du det? Har du någon unik insikt i den svenska Försvarsmakten som jag inte har? I så fall får du gärna beskriva dina källor.

Varför skulle vi inte leta efter våra egna officerare på samma sätt som vi letade efter de norska?

Nu letade vi ju inte riktigt ensamma denna gång. För att inse detta behövs inga unika källor, men som vanligt är det ju så att man kommer långt med de källor som egentligen alla har tillgång till men ändå inte tar till sig. Den mest utrymmeskrävande nyhetsrapporteringen är ju den som journalistter uppfattar ha högst "nyhetsvärde", och som regel är ju det personskvaller, även i ärenden som har djup inrikes- eller utrikespolitisk betydelse.

Jag tror som sagt inte att utsidan är rätt forum för detta, utan får väl bara be dig att kanske än en gång begrunda omfattningen av sökinsatsen, avspärrning osv.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.