10-dygns prognos med orkan i sarek

Hej!
Jag ska upp och vandra i Sarek för fjärde året i rad och har tidigare år varit bortskämd med hyfsat bra väder i slutet av Juli och början av Augusti. Nu på onsdag var tanken att jag skulle ge mig av men...

Av ren nyfikenhet kikade jag in på smhi:s hemsida för att kolla läget där uppe (Saltoluokta) och ser att prognosen för den 23:e juli är 5 grader varmt, snö och... håll i er nu! Vindstyrka på 44 m/s, orkan med andra ord. Dagen efter ska det vara halv storm med vindstyrka mellan 22-24 m/s.

Var går gränsen för när man gör klokt i att hålla sig hemma från sommarfjället om vinden är för hård. Självklart så ska man ta 10-dygns prognoser med en nypa salt men jag undrar ändå om det finns några riktlinjer man bör följa när det gäller vind.

/Dennis
 
Man börjar väll trilla omkull någonstans runt 30 m/s?
Beroende på underlag så risker du bli blästrad.

Eftersom det är sommar kan du inte gräva ner tältet eller enkelt göra en vindbrytare.
Stor risk att tältet blåser sönder med andra ord. Du måste sätta upp det perfekt.
 
Betänk följande ...

...
Av ren nyfikenhet kikade jag in på smhi:s hemsida för att kolla läget där uppe (Saltoluokta) och ser att prognosen för den 23:e juli är 5 grader varmt, snö och... håll i er nu! Vindstyrka på 44 m/s, orkan med andra ord. Dagen efter ska det vara halv storm med vindstyrka mellan 22-24 m/s.
...

Det vore nog en rejäl underdrift att ta väderprognoserna med en nypa salt. Betänk att ibland rapporteras det att "Norrland får bra väder". ;-)

Jag har varit i Sarek/Padjelanta/Stora Sjöfallet länge och ofta.
Höst, vinter, vår och sommar.
Har än aldrig hört en prognos på flera dagar som ens varit i närheten av verkligheten.

Dessutom har jag faktiskt helt och hållet slutat se på väderprognoserna, resonerar som så att om jag planerar en tripp, då spelar vädret absolut ingen roll, så länge jag tar mig hel in/ut i området.

En annan tänkvärd aspekt är att om man skall planera efter prognoserna, den som varit i våra fjäll har säkerligen varit med om "regn på ena sidan falgången och sol på andra sidan dalgången", vilken prognos beskriver det ...

God tur.
 
oj vad dum jag känner mig nu men vid noggrannare läsning på smhi:s hemsida ser jag att det är 44 m/s i byvind. Tyckte att det lät sjukt mycket. Undrar också lite varför man skriver ut byvinden i en tiodagarsprognos, det måste ju vara smått omöjligt att föutse styrkan på dom.

hur som helst så blir prognoserna kanske lite lite säkrare att gå efter om man börjar med att läsa tabeller rätt.
 
Jag har...

... sovit på sommarfjäll i 34 meter per sekund och det var en upplevelse utan motsvarighet. Jag låg i en svacka nedanför ett massiv och låg pressad i två dygn utan att våga mig ut. Visste varken om det var natt eller dag och åt bara det jag tordes äta liggandes.

Jag tycker att det redan vid 25 börjar bli lite obehagligt, men vid 30+ är det rent av läskigt då sten och krafs rivs upp från backen.

// Jocke
 
... sovit på sommarfjäll i 34 meter per sekund och det var en upplevelse utan motsvarighet. Jag låg i en svacka nedanför ett massiv och låg pressad i två dygn utan att våga mig ut. Visste varken om det var natt eller dag och åt bara det jag tordes äta liggandes.

Jag tycker att det redan vid 25 börjar bli lite obehagligt, men vid 30+ är det rent av läskigt då sten och krafs rivs upp från backen.

// Jocke

Shit, det låter sjukt läskigt.

Tur att jag läste prognosen fel. Hoppas inte att min dramatiska trådrubrik har skrämt iväg någon från att åka till Sarek nästa vecka.
 
Jag har varit med om 26 m/s i byarna förra hösten. Det var inte kul när man var mitt i det: kolsvart, spöregn och en jä*la blåst. Vi låg pall i tältet i över 12 timmar (varning, försök inte att pinka i medvid pga turbulensen som blir...). Omöjligt att vrida tältet rätt så mitt HB Nammatj pressades ner över mig som låg på vindsidan. Hade vinden rakt i sidan uppe på kalfjället. I efterhand är det kul att ha upplevt nåt sånt men det kändes oroligt. Packade ihop det mesta ifall det skulle bli tälthaveri men det var nog långt bort.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.