Larma räddningstjänsten i onödan.

Det är inte bara isolyckor som ger många falsklarm. Sedan mobiltelefonerna kom så är det inte ovanligt att vi i räddningstjänsten får åka ut på "trafikolyckor" till bilar som legat dikeskörda i dagar. SOS har ingen lätt uppgift att avgöra vad som är på riktigt idag, särskillt när folk generellt blir allt mer tveksamma till att hjälpa till själva eller ens gå fram och titta, ens när det är helt ofarligt för dem själva, exempelvis gå fram och titta i en dikeskörd bil.

Problemet med falsklarm till just isolyckor är att det binder mycket resurser under lång tid. Ofta är det långt ute i skogen och man åker iväg med terrängfordon iklädd torrdräkt, alltså inga speciellt bra förutsättningar för att snabbt dra iväg på något annat. I värsta fall är det dessutom svårt att hitta den "nödställda" eftersom den inte upplever sig som nödställd och således redan åkt vidare för länge sedan när räddningstjänsten anländer. Finns då inte inringaren kvar så kan det bli besvärligt och tidskrävande.

Att komma ihåg är också att vi brandmän inte är några övermänniskor utan utsatta för samma risker som alla andra när vi vistas på is. Att i onödan simma runt och leta folk i en isränna är inget man gärna gör ens i torrdräkt. Ett falsklarm utsätter alltså människor för fara helt i onödan.

Så om du ser något du tror är ett nödläge, ring 112, men stanna på platsen och meddela allt som händer till SOS. Har larmet väl gått så åker räddningstjänsten i princip alltid fram, men det är ändå mycket värt att veta att det inte längre gäller livet när man kör fram.

Jag tycker f.ö. att det är åt h-e att skälla på henne som rännsimmade. Beroende på omständigheterna borde man kanske ta ett snack med inringaren.

/Per
Brandman och skridskoåkare.
 
Ifall "rännsimning" blir en vanlig företeelse bland skrinnare finns risk att allmänheten avtrubbas och inte larmar när det egentligen behövs.

Ifall jag ser en person på isen 500 meter ifrån mig har jag inte en chans att avgöra ifall personen har torrdräkt eller inte. Vad gör jag ifall personen ligger i vattnet? Saknar jag egen skridsko och räddningsutrustning har jag bara två alternativ. Ringa eller inte ringa räddningstjänsten.

Jag tycker att det är bristande omdöme att medvetet försätta sig i situationer som kan resultera i falskutryckning.
 
Totalt OT

Ja jag vet....men jag kan inte hålla mig!

"Sådant här betackar jag mig för. Du vet inte vem jag är, vad jag gör till vardags, eller vem som är med och bestämmer vissa delar. Dessutom kommer du aldrig att få reda på det heller."

Är det bara jag som får associationer med en svart grodman ála Hamilton som simmar orädd mot ryssen mellan isflaken?

Varför är en sån superhårding rädd för att en brandgubbe skulle säga några elaka ord?



....fast jag låter säkert fantasin skena. Det blir så lätt så med anonyma inlägg. Säkert en konspiration med vintersimmare som ligger bakom gasledningen från Ryssland!
//D
 
Jag tycker att det är bristande omdöme att medvetet försätta sig i situationer som kan resultera i falskutryckning.
Det var bla. därför nya torrisen blev helsvart (fanns inte i slagskeppsgrå) utan några synliga beteckningar. Simmar jag sen det blivit mörkt nånstans där det inte finns bebyggelse så är det ju lugnt då för det som inte syns finns ju som bekant inte och vem skulle söka efter en simmare på natten?
 
...lite för sen

@3338: Nedrans, du han före mig....men då vet jag att jag inte är ensam!



Fast du är ju också anonym! Har Carl en bror?
 
Varför är en sån superhårding rädd för att en brandgubbe skulle säga några elaka ord?
Skulle nån brandman eller nån annan börja skälla så får det stå för dom för jag bryr mig inte det minsta.

Förresten kan ni sluta och fjolla er med sånt som resten av detta inlägg som jag raderat, ni bevisar bara att ni inte växt upp.



Jag ska väl "avslöja" den bittra sanningen om det ni tror är så hemligt: Det finns nåt som heter Figurant, och jag har fått förfrågan om att vara sån inom "den gröna sektorn", och då jag vill använda mina personliga och privata grejer som jag är van vid så blev det svart, kolsvart. Så enkelt var det med det "problemet". Är ni besvikna nu?
 
Figurant Är det en fransk gradbeteckning?

Jag får skylla på min 1-åriga dotter, hon klankar på tangentbordet och är anonym, Enfant av 1: graden.
Hon kommer gå långt!!!

Tror det är dags för -PATRIC- att komma in och reda ut begreppen
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Stordrulen Har du behövt larma Fjällräddningen ? Säkerhet och räddning 21
Tomas Carlsson Fara i onödan! Säkerhet och räddning 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.